Rik Terhurne is een Twentse motorbouwer die met zijn projecten al veelvuldig de Bigtwin pagina’s haalde. Dit keer doet hij dat met een 1550 cc Shovelhead Stroker die met recht ‘een wolf in schaapskleren’ genoemd mag worden!
Bij de poort van Rik’s huis in Haaksbergen – of zoals hij zelf zegt ‘Hoksebarge’ – staat zijn hond me al iets te enthousiast op te wachten. Het beest ziet er uit alsof hij fotografen rauw lust, dus ik wacht netjes tot het baasje de poort open doet…
Nius Moto: Ducati SS750 Special uit Zwolle
KANON
De vorige keer dat ik Rik bezocht zetten we een ‘rabbige’ 1200 Shovel bobber op de foto: een machine met een hele klassieke uitstraling. “Ik wilde eens wat anders en heb die Shovel verkocht. Het nieuwe Stroker project is een kanon geworden! En de kogel ben ik zelf”, lacht Rik, terwijl hij een rondleiding door de garage geeft. Het blijkt een waar paradijsje voor de liefhebber, want er staat een prachtig oud legervoertuig en een originele Shovelhead, die wordt gekoesterd of het z’n vrouw is. Aan de muren hangen foto’s van inspirerende motoren en enkele projecten van Riks eigen hand. De meeste ken ik wel uit Bigtwin en een Virago caféracer is daarvan wel de bekendste. Deze motor is na verschijnen van het Bigtwin artikel ook veel nagebouwd in Nederland.
EXTRA UITDAGING
Terug naar de Stroker. Rik wilde dus eens wat anders dan de rest en schuimde het Internet af. “Hier in de buurt bleek een Shovel blok te koop te staan. Een bijzonder geval, want het blok was een opgevoerde 1550 cc Stroker. Vrienden van me raadden me af om zoiets te kopen. Zulke blokken worden erg warm en zijn kwetsbaar.” Ondanks de waarschuwingen dat zo’n blok een recept kan zijn voor bakkenvol ellende, besloot Rik er vol voor te gaan. “Het leek me gewoon gaaf om eens uit te proberen! Via mijn chopper-rijdende collega Hugo kwam ik een eigenbouw frame met kenteken op het spoor. Er kwamen onderdelen bij zoals wielen en een versnellingsbak. Dit alles leek me een mooie basis om een project van op te bouwen.” Over het frame vertelt Rik: “Het eigenbouw frame is eind jaren 90 gebouwd in de typische stijl uit die tijd, toen OCC populair was. Het is een lang en laag deep-seat frame met oversized buizen. Dit is eigenlijk helemaal niet mijn ding, want ik hou van de klassieke bobber- en chopperstijl. Maar ik zag er daarom juist een extra uitdaging in om dit tot een mooi resultaat te brengen.”
WESPENTAILLE
Van die OCC stijl zie je inmiddels niks meer terug. Rik vertelt: “Omdat het frame groot en dik is, was de combinatie van een groot voorwiel en een dik achterwiel het uitgangspunt. Voor de rest moest de motor een wespentaille krijgen. Een gestroomlijnde Cole Foster tank is aangepast zodat deze mooi laag boven het blok zweeft. Zelf klopte ik een bescheiden zadelpannetje, dat door een lokale schoenmaker is bekleed met leder van ons bankstel. Ja, ik heb het mijn vrouw eerst wel vriendelijk gevraagd”, lacht Rik. “Ik ben gek van springers. In Aalten vond ik een 2 inch overstock springer, die in combinatie met een 23 inch wiel voor voldoende bodemspeling zorgt. Dit wiel heb ik laten spaken bij Jan van der Wiel. Het achterwiel komt van een H-D Rocker en er ligt een 240 band op. Dit oogt dik, maar is ook nog goed rijdbaar.” Rik modificeerde een Penz spatbord zodat het nu strak boven het achterwiel staat. “Het in lijn krijgen van het blok, de bak en het dikke achterwiel was een hels karwei. Maar dit is uiteindelijk gelukt”, vertelt Rik.
The Black Beast: uniek eerbetoon van Peter aan zijn ouders
HELEMAAL KLAAR MEE
De bike oogt erg clean en er zijn nauwelijks kabels te zien. “Ik wilde zo min mogelijk prut in het zicht”, verklaart Rik. “Er is een midsize Biltwell apehanger op gekomen met grote sleuven waar de hydraulische kabels mooi doorheen zijn getrokken. Alleen de koppelingskabel is nog in het zicht.” Na maanden in de schuur bezig te zijn geweest aan de bike, startte Rik vol verwachting het opgevoerde Stroker blok op. “Ik was heel benieuwd hoe dat liep!”, zegt Rik. “Nou eh, ‘het liep’. Maar daar was ook alles mee gezegd! Er bleek weinig van het blok te kloppen. Zo kwam er olie uit plekken waar dat niet mogelijk zou moeten zijn. De voorste cilinder bleek te zijn gescheurd. Ook de stoterstangen waren gebroken en hoe meer ik keek, hoe meer ik ontdekte wat er allemaal mis mee was. Ik was er helemaal klaar mee en heb het ding meteen in de hoek gezet.”
NIEUW OPGEBOUWD
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en Rik is ook niet iemand die snel opgeeft. “Op een gegeven moment heb ik het blok toch weer uit die hoek gehaald en ben het opnieuw gaan opbouwen. Onder telefonisch consult van Dennis Bakker (Small Town Customs) heb ik Andrews nokkenassen in het blok laten zetten en er kwam een betere ontsteking in. Het probleem van de rammelende kleppen werd samen met Glenn van King Cycles opgelost door de klepgeleiders af te frezen. Er kwamen andere veren in. Hoge compressie zuigers van TRW – dure jongens – werden gemonteerd op S&S stoterstangen in het originele Shovel carter. Uiteindelijk zijn de hele bovenkant en onderkant volledig opnieuw opgebouwd… En het midden ook! Het blok is compleet nieuw opgebouwd en kan de straatstenen nu laten bibberen! Om laagtoerig te kunnen rijden is een groot voortandwiel gemonteerd met een relatief klein achtertandwiel.”
RABBIG
Ondertussen had Rik al inspiratie opgedaan voor een mooie kleur. “British Racing Green was het idee. Maar toen ik het spuitwerk ophaalde schrok ik me een hoedje. Het leek wel Kawasaki groen!” De meeste vrienden vonden het best wel mooi en ik heb er een tijdje mee rondgereden. Ik ben er ook wel wat aan gaan wennen.” Het werd winter en de kleur bleef maar steeds door Rik’s hoofd spoken. “Ik besloot om het met Scotch-Brite lekker ‘rabbig’ te maken. Het doorschuren van de lak bleek een mooi effect te geven: mat-bijna-Kawa-groen. De striping bovenop de tank maakt het plaatje helemaal af.”
Tekst & fotografie: Floris Velthuis
TECHNISCHE SPECIFICATIES SOFTAIL SHEVO
Specificatie | Detail |
---|---|
ALGEMEEN | |
Merk/type | Softail Shevo (mix van Evo en Shovelhead) |
Eigenaar/bouwer | Rik Terhurne |
MOTORBLOK | |
Bouwjaar | 1981 |
Merk | Harley-Davidson |
Type | Shovelhead Stroker |
Cilinderinhoud | 1550 cc |
Ontsteking | Dyna Plus |
Carburateur | CV |
Luchtfilter | Dog Dish met K&N filter |
Uitlaat | Hand made RVS met verbouwde Breakout demper |
Versnellingsbak | Evo 5 bak omgebouwd naar ketting aandrijving |
Bijzonderheden | Veel S&S spullen in en op een origineel carter, Twin spark cilinder koppen met decompressie kleppen |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Softail 2 inch stretch |
Voorvork | 2-inch overstock old style springer |
Voorwiel | 23 inch van Jan v.d. Wiel |
Voorband | 130 x 23 Avon |
Voorrem | Mix eigenbouw en originele Harley springer brake |
Balhoofdplaten | In line |
Schokbrekers | Softail |
Achterwiel | 8 x 18 van een Rocker |
Achterband | 240 x 18 |
Achterrem | H-D schijfrem |
DIVERSEN | |
Stuur | Biltwell, alle kabels door het stuur behalve de koppelingskabel |
Snelheidsmeter | MMB, sensor opnemer in de achterremklauw |
Hendels/hand controls | K-Tech Raw |
Handvatten | Biltwel en tape |
Koplamp | 4 inch van Roadside |
Foot controls | Custom met naar achter geplaatste rempomp |
Benzinetank | Foster tank aangepast |
Zadel | Custom pan geklopt met bekleding bankstel leer |
Olietank | Origineel aangepast |
Achterspatbord | Penz aangepast |
Achterlicht | Motone van Roadside |
Bijzonderheden | Alle kabels en bedrading zoveel mogelijk door het frame |
SPUITWERK | |
Kleur | Groen |
Spuiter | Autoschade Bellers en Rik zelf |
Bijzonderheden | Patina |
DANK AAN | |
King Cycles, Dennis Bakker (Small Town Customs), Twin Service, Andre Westendorp de schoenmaker (helaas inmiddels overleden) |