De gepassioneerde custombouwer Dave Willems komt bijna jaarlijks met een echte blikvanger die viral gaat op social media. Toen Harley-liefhebber Eric hem verzocht om een Panhead bobber te bouwen, zag hij er uitdaging in om weer eens zo’n internationaal spraakmakende custom te realiseren! Dit resulteerde in een gedetailleerde bobber die, mede dankzij de magistrale matpaarse kleur, onverbiddelijk de aandacht van de camera’s weet te trekken.
Eric vertelt: “Ik ben een herintreder in de wereld van motorrijden. Ik heb 25 jaar niet op een motor gereden. In mijn jonge jaren reed ik op een Yamaha XT, een off-road model. Het gezinsleven betekende een pauze van m’n motor avonturen. Op een gegeven moment besefte ik dat het tijd was om weer echt te gaan genieten. Na een proefrit op een Street Glide was ik overtuigd: de tijd was inderdaad rijp om weer op een motor te stappen! Dit keer een Harley. We rijden met een hechte vriendengroep van vijf man, een Brotherhood. In Spakenburg hebben we een loodsje en op zondag gaan we vaak op pad. Er zijn verschillende motoren binnen de groep. Van Indian tot Japans en Harleys. Heb je een motor en hou je van gezelligheid? Dan ben je bij ons welkom.”
IN KRATTEN
Eric koesterde al jaren de droom ooit zelf eens een Panhead te bezitten. Het liefst een bobber! “Geen idee waarom. Dit is ooit in mijn hoofd gekropen en is er nooit meer uit gegaan”, lacht hij. “Nu de middelen er voor zijn ben ik er helemaal voor gegaan!” Na wat rondneuzen in de customwereld kwam Eric in contact met Dave Willems, een gerenommeerde bouwer in de scene. Het klikte goed en zo kwam zijn droom plotseling binnen handbereik. “Ik was onder de indruk van Dave’s werk en de communicatie verliep fijn. Dat schepte vertrouwen. Ik dacht er eerst aan een Panhead uit Amerika over te laten komen. Toen kwam ik in Duitsland een Panhead in kratten op het spoor. Eenmaal in contact met de eigenaar, bleek het project helaas nèt verkocht te zijn.” De teleurstelling was gelukkig van korte duur, zo vertelt Eric: “Deze Duitser had nog een andere Panhead, van bouwjaar 1950, liggen in kratten. Het blok kon wel wat liefde en aandacht gebruiken en dat werd uitbesteed aan Bart’s Bike Shop in Oostburg. Bart is iemand die de ambacht van blokrevisie verstaat.”
INSPIRATIE
Na urenlang op websites te hebben gestruind, stuitte Eric op een afbeelding van een Panhead bobber die zijn visie perfect weergaf. Het werd de inspiratie en leidraad voor het project en een foto werd uitgeprint. Eric vertelt: “Dave zei dat hij zoiets wel wilde maken, maar dan mooier! Kopiëren kan iedereen. Hij wilde er daarom een eigen draai aan geven en details mooier uitwerken. Zo waren de schijfremmen zoals op de referentiefoto volgens Dave ‘not done’ voor een klassieke Panhead. Er zijn goed remmende hydraulische trommels op de markt van met een vintage look.” Dave vertelt: “Er was wat ruimte in het budget en qua design kregen we vrijwel carte blanche. Dat zijn de projecten die bovengemiddeld mooi kunnen worden. Qua detaillering zijn we deze keer heel ver gegaan.”
DUNNE LIJN
Het bewaken van de dunne lijn tussen klassiek en eigenbouw bleek een uitdagende taak. Zoals het hoort bij een bobber, moest er voldoende van de authentieke uitstraling van de Harley Panhead bewaard blijven. Zo is de beeldbepalende oude tank weer gebruikt, evenals de voorvork en het bakje voor de bobine. Leuk detail is dat het Panhead frame oorspronkelijk bedoeld was voor een zijspan. Het voorste oog is opzettelijk blijven zitten een draagt bij aan de klassieke charme. Sem Willems werkt bij zijn vader in de shop en is al net zo getalenteerd! Hij maakte de schitterende uitlaten en het achterspatbord met de subtiele steuntjes. Hoewel een klassieke horseshoe olietank voor de hand lag, maakte Sem een ronde custom olietank. Het toevoegen van zulke accenten maakt Eric’s bobber anders dan de andere. Op één onderdeel kreeg Dave wel wat commentaar van de puristen en dat was de moderne snelheidsmeter die tot voor kort was gemonteerd. Dave begrijpt de kritiek wel en verklaart: “Op de Rogues MC choppershow vonden we een authentiek exemplaar in de bakken. Dit staat stukken beter.” Wielen maken de motor en wielenspecialist Jan van der Wiel (what’s in a name) spaakte de velgen om de prachtige K-tech naven met trommelremmen. De keuze voor de banden was eenvoudig: ‘hoe boller hoe beter’! Vanwege de dikke Shinko achterband moest de primaire kast worden aangepast. “Het uitlijnen van het achterwiel en de ketting was een kwestie van passen en meten”, vertelt Dave.
NUTTY PROFESSOR
Dave wilde aanvankelijk gaan voor een klassieke paint. “Oude kleuren en dan het liefst ruw”, zegt Dave. Maar de verfkunstenaar Frank ‘Inca’ Stienen – die bekend staat als een echte ‘Nutty Professor’ – kwam met een knotsgek idee! “Waarom spuiten we ‘m niet matpaars?” Dave twijfelde en vreesde dat daarmee de plank ernstig zou worden misgeslagen. “Je moet ballen hebben om als spuiter – en ook als eigenaar – zo’n gewaagde kleur aan te durven”, stelt hij. Maar Eric had het volste vertrouwen in Frank en zei: “Jij bent de spuiter, doe je ding!”. Het maffe idee heeft waanzinnig goed uitgepakt en de motor is mede door de kleur een absolute blikvanger geworden! Ook Dave moest toegeven dat het erg mooi is geworden. “Met deze kleur in het achterhoofd besloten we om overal op de motor koperen en messing details aan te brengen. Zoals de koperen spiralen, de letters op het kickpedaal en de stoterstangen. Deze tint komt vervolgens terug in het gele glas van de naar beneden duikende koplamp. Het oogt chique in combinatie met het paars. Nét niet over de top.”
OP PAD
Dave: “Er zitten veel centjes en talloze uren in dit project. We zijn ver gegaan en het was het allemaal waard! Op shows vind iedereen ‘m schitterend, want alles klopt en de kleur springt er uit. Zelfs Motor TV heeft er aandacht aan geschonken.” Eric is trots als een pauw op zijn droom-Panhead en kan niet wachten om lekker te gaan toeren. “De motor is net afgebouwd en Bart’s Bike Shop moet het blok nog opstarten en afstellen. Daarna ga ik lekker met mijn vrouw op pad. Ze is aan het motorrijlessen en wil ook Harley gaan rijden.”
Eigenaar | Eric de Klein |
Bouwer | Dave Willems Custom Motorcycles |
Bouwjaar motorblok | 1950 |
Merk | Harley-Davidson |
Type | Panhead |
Cilinderinhoud | 1200 cc |
Versnellingsbak | 4-bak origineel |
Ontsteking | Punten |
Carburateur | Mikuni |
Luchtfilter | K-tech |
Uitlaat | Custom made door Sem Willems |
Primaire aandrijving | Belt |
Bijzonderheden | Revisie door Barts Bike Shop |
Frame | Harley-Davidson Panhead side car (oem) |
Voorwiel | Custom, K-tech naaf met trommel, velg en spaken Jan van der Wiel |
Voorband | Shinko |
Voorrem | K-tech |
Voorvork | Harley-Davidson springer (oem) |
Achterwiel | Jan van der Wiel |
Achterband | Shinko |
Achterrem | K-tech |
Stuur | Harley-Davidson (oem) |
Snelheidsmeter | Harley-Davidson Panhead |
Risers | Harley-Davidson |
Hendels/hand controls | K-tech |
Handvatten | Oem style |
Koplamp | Custom (samengesteld) |
Olietank | Custom |
Foot controls | K-tech |
Benzinetank | Harley-Davidson (oem) |
Zadel | Custom |
Achterspatbord | Custom |
Achterlicht | Bates style |
Kleur | Paars/mat paars |
Spuiter | Frank ‘Inca’ Stienen |
Dank aan | Opdrachtgever en eigenaar Eric |