Purple Haze: de wereldmotor van Martijn

Gepubliceerd:

Ooit had Martijn niets met motoren. Olie, herrie, benzinedampen, het deed hem echt he-le-maal niks. Maar tijden veranderen en mensen ook, dus nu kan hij ons met gepaste trots vertellen hoe zijn leven op zijn kop gezet werd door… Motoren!

Het begint allemaal met een tussenjaar in Noord-Sydney, Australië, waarin Martijn werkte in een fabriekshal vol TL-licht, grote machines en precies ernaast dè Harley-dealer van Northern Beaches…

MINDSET

Martijn: Tijdens de lunchpauzes ging ik vaak naar buiten voor wat rust en dan hoorde ik het al. Het diepe, vuile gegrom van Harley’s die de werkplaats in- en uit reden. Ik keek er zogenaamd onverschillig naar, maar stiekem begon er iedere dag iets harder te knagen en de passie groeide. In Australië rijden ze massaal op V-Rods en Night Rods en elke dag kwamen er een paar langs, alsof ze m’n kop aan het slopen waren tot ik eindelijk toegaf. Terug in Nederland duurde het niet lang. Rijbewijs halen, ‘check’. Motor kopen, ‘check’. En ja, het moest natuurlijk een Harley worden. Daarom begon ik op een Sportster Iron 1200, maar met 1.91 meter voel je je op een Sportster al snel een circusact. Dus hup, door naar het echte werk en ik kocht een Softail Low Rider S. Nog helemaal nieuw en net uit de showroom reed ik direct door naar Mike van Dominator om crashbars voor en achter te zetten. Geen cosmetica, gewoon functionaliteit. Via social media kwam ik steeds dezelfde crew tegen van Gero van Ninetyfour / Hundredboyz. Bikes met attitude en gasten met dezelfde mindset. Nadat ik een keertje meereed wist ik het en dacht ik ‘fack, dit klopt!’ Ik was om en reed elke rit mee waar ik kon. Inmiddels organiseren de Hundredboyz After Six-meetings, open ride-outs en events waar elke bike welkom is, ook van buiten hun vaste groep HB+Friends. Via die ritten kwam ik in contact met Koen Wijgergangs van Bigboy Motorcycles. Iemand die niet alleen hoort wat je zegt, maar vooral snapt wat je probeert te bouwen.

GEEN HALVE KEUZES

Vanaf daar begon de ellende of het plezier, het ligt eraan hoe je het bekijkt, maar in ieder geval het echte customizen. Koen en ik pakten het project op zoals het hoort: stap voor stap, geen haast en geen halve keuzes. Elke keer wanneer ik met een onderdeel aan kwam zetten, of wanneer hij iets bijzonders op de kop had getikt, gingen we verder. Ik raakte geobsedeerd door Blockhead Moto op YouTube en wilde die Baja LP6-voorlamp absoluut hebben. Via Lights and Styling in Nederland wist ik er nog eentje te pakken te krijgen; inmiddels zijn ze schaars. De bracket en het wiring harness kwamen uit de VS. Omdat die lamp licht geeft alsof je een hele snelweg openbreekt, dimden we ’m met een ezCAN-module van Hexcan. Dat was uren klooien, schema’s checken en kabels trekken, maar toen het eenmaal werkte klopte de hele voorzijde van de bike eindelijk.

EEN ZIEL

Mijn Sportster had Short Shots, iets wat echt iederéén in mijn buurt nog wel kan herinneren. Ik had geen zin in dat gezeik met decibellen dus spaarde ik voor een Jekill & Hyde 2 in1. Nog steeds een van de beste keuzes die ik heb gemaakt: rauw als ik wil, kalm als het moet. Daarnaast dook ik diep in de wereld van performance. Thrashin Supply, Feuling, S&S, HPi, George Brycestar, Trask… Alles wat met Stage 2 te maken had vrat ik op. Ik wilde geen halfzachte upgrade, ik wilde een setup die klopt. Het werd een S&S-luchtfilter, Star Racing 30/30-nokkenas en de J&H-uitlaat. Koen en ik hebben de hele machine opengehaald. Alles gemonteerd en alles nagelopen. Daarna getuned bij Gert-Jan Laseur in Almere. Resultaat: 142 pk en 215 Nm. Precies het soort moddervette koppel waar je handen van tintelen! En toen kwam het moment dat de motor een ziel kreeg: De dag dat ik besloot om de wielen paars te laten spuiten. Niet zomaar een tint, maar die herkenbare, diepe, elektrische kleur die in de zon gloeit alsof er spanning op staat. Toen de wielen terugkwamen en we ze onder de bike zetten, keek ik ernaar en wist ik het meteen: ‘Dit is het! Dit moet de naam zijn!’ Vanaf dat moment was de motor geboren als ‘Purple Haze’. Het was geen bewuste keuze maar het was een vanzelfsprekendheid en die kleur maakte het verhaal compleet.

JAPANSE HITTE

Zoals altijd wanneer ik reis zoek ik lokale shops op. Niet voor souvenirs maar voor onderdelen. Dingen van over de hele wereld die de Purple Haze beter maken. Bij Rollies Speed Shop in Australië haalde ik mijn Flo-handlebarkoppelingen en remhendels. Op de terugreis werd ik in Brisbane Airport volledig gescreend want ze zagen de hendels aan voor een soort slagwapen. De supervisor Doane moest zelfs lachen, want hij deed zelf aan motorcross. Tijdens een werktrip in Amerika kocht ik in Boston bijna de hele gouden ARP-boutenset van Bamco Motorsports. Destijds lastig te krijgen in Europa, nu gelukkig wél via Danish Motorcycle Parts. Via een maat kwamen er nog wat sets mee terug. Langzaam kreeg Purple Haze goudaccenten die precies tussen subtiel en stoer in zitten. Nine Industries in Tokyo was een hoogtepunt, maar zit wel helemaal aan de rand van de stad in een wijk waar je het nooit zou zoeken. De route erheen: Japanse hitte, eindeloos lopen en zoeken. Binnen aangekomen: airco, oliegeur, CNC-delen en bikes die direct uit een futuristische outlaw-film lijken te komen. Ze verkochten Bamco-bouten, San Diego Customs, Kraus en FAB28. Ik nam wat bouten mee en een barbag die perfect bij mijn zadel past. Tom, mede-eigenaar van Nine Industries, vond het prachtig dat ik langskwam. Hij moest lachen om Nederland; “Jullie mogen wiet roken, maar maken ruzie over decibellen?”

BIG TWIN

Mijn Purple Haze is nooit af. Een bike als deze leeft, groeit en verandert. Maar vanaf die paarse wielen, vanaf het moment dat de naam viel, vertelt alles op deze machine een verhaal. Australië, Nederland, Amerika en Japan. Elk onderdeel draagt een herinnering. En nu staat hij daar dan rauw, eerlijk en vol karakter. Purple Haze, geboren uit onderdelen die ik met wilde ideeën vond in verre landen. Er waren mooie reizen en vooral veel koppigheid voor nodig, maar daar is het dan ook een echte ‘Big Twin’ voor. Een machine met een geheel eigen persoonlijkheid tot op het bot.

Tekst en fotografie: Djaccomo Boom

SPECIFICATIES PURPLE HAZE

Categorie Details
EigenaarMartijn
BouwerKoen Wijgergangs
Bouwjaar2022
BasismodelHarley-Davidson Softail Low Rider S / FXLRS
Bouwtijd2023 – tot het moment dat alles gecustomized is

Motorblok

ModelHarley-Davidson M8 stage 2
Cilinderinhoud1923 cc
SpruitstukS&S – 55
Nokkenas30/30 Star Racing
LuchtfilterS&S Stealth +1 / Shred Hills
UitlaatsysteemJekill and Hyde 2-1

Rijwielgedeelte

FrameStandaard Harley-Davidson
VoorvorkStandaard Harley-Davidson
VoorwielStandaard Harley-Davidson
VoorbandMetzeler Cruisetec
VoorremStandaard Harley-Davidson
AchterwielStandaard Harley-Davidson
AchterbandMetzeler Cruisetec
AchterremStandaard Harley-Davidson

Diversen

KuipMemphis Shades
StuurFM Fly Moto
RisersKraus
Hand controlsFLO Motorsports & ODI V-twin
Foot controlsMoonsmc
BenzinetankStandaard Harley-Davidson
BenzinedopPowerplant
ZadelSaddlemen x San Diego Customs
KoplampBaja LP6 + S2 Pro (crashbar)
CrashbarDominator
SpiegelsArlen Ness
AchterlichtStandaard Harley-Davidson / Moonsmc / Mo Blaze Pin van Motogadget
SnelheidsmeterKraus
Dashboard tankLucas Carbon
Transmissie top coverCustom vented Harley-Davidson 2025

Spuitwerk

SpuiterBrother Coatings
KleurIllusion Purple (wielen)

Meer Martijn

Categorie Details
Bouwjaar1996
BeroepFarmacie
FunctieBioprocess operator
DrankjeHighball
EtenIndonesische keuken
Liefde(s)Vriendin… en motor
Hekel aanLinksrijders
PolitiekDoen we niet aan
Kijkt graag naarMotor build vlogs
Luistert graag naarMetallica
LeesvoerBigtwin
LievelingsmotorHarley-Davidson custom softails (FXLRS/T)
SportHiken en fitness
HobbyFotografie, koken
Lijfspreuk‘Hakuna matata!’

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen