Murata Boardtracker: elektrisch aangedreven custom door RM Builds

Gepubliceerd:

Saai gestylde, fluisterstille stekkerfietsen oogsten tot op heden opmerkelijk weinig belangstelling bij het custombouw-gilde. Dat een elektrisch aangedreven vehikel nochtans over een opwindend design kan beschikken, bewijst de fraai gestroomlijnde zelfbouw boardtracker van Ruben Mellaerts, de man achter RM Builds.

Ruben vertelt over het concept: “Toen ik hoorde dat er aan het circuit van Zolder een soort velodroom gebouwd werd, sloeg de nieuwsgierigheid toe. De piste is blijkbaar enkel voor wielerdoeleinden geschikt, maar vroeger raceten ze ook met motoren op vergelijkbare ovale, houten tracés. Dat bracht mij op het idee om het verleden en heden te combineren in een futuristische boardtracker.

RETRO SPIRIT

Hij vervolgt: “Boardtrackers zijn precies een vergeten categorie. Het is nochtans het ideale alternatief om iets uniek uit te destilleren. Als elektromechanieker wou ik vooral aan de ‘diehard’ motorfanaten demonstreren dat een elektrisch concept niet noodzakelijk een ordinaire vierkanten bak hoeft te zijn, waar enkel een logge batterij en wat kabels insteken. Bij aanvang had ik een futuristische lookalike van een Bayerische boxer in gedachte. Zo kon ik de uitstekende elektromotoren als ‘nep’ cilinders extra accentueren. Om de juiste proporties te vinden heb ik eerst een provisioneel kartonnen model in elkaar geknutseld. Dat werd nadien in de computer ingebracht om de exacte framelijnen op uit te tekenen. Het leeg aangekochte carter van een afgepeigerde BMW R65 werd door mijn tachtigjarige stadsgenoot Roger ‘de kipper’ (dialect voor keeper of doelman) zuiver gefreesd. De kwieke kerel stond tevens in voor het benodigde draai- en freeswerk. Om de vooropgestelde stijl te respecteren was een karakteristiek gekromd stuur, diep geplaatst zadel en een fel gebogen bovenste framegedeelte onontbeerlijk. De framebuizen heb ik met de hulp van klemmen, waterpas en laser geplooid op een machine die achterop de trailer van een kameraad stond. Nadat de benodigde laswerken met de tig waren uitgevoerd, werden de lasnaden netjes weggeschuurd. Om iets te bouwen dat nog niet eerder gezien was en tevens de retro spirit te behouden, heb ik in tegenstelling tot de in Amerika frequent gebezigde volledig open naafloze wielen, wel spaken gebruikt. Roger heeft de flenzen gedraaid en op maat gemaakt.”

TOP SECRET

Na de afwerking van frame en wielen, werden het blok en de voorvork gemonteerd. Om de juiste dimensies te respecteren werd het formaat van de elektromotoren afgestemd op de oorspronkelijke cilinders van het Duitse donorcarter. Dat resulteerde in twee gekoppelde motoren van elk 3 kilowatt, die via een tandriem verbonden zijn met de kettingaandrijving. “Via een omvormer levert de motor op piek ongeveer 38 pk af”, verklaart Ruben. “Dat lijkt laag, maar in verhouding met het gewicht is dat fatsoenlijk. Op de plaats waar oorspronkelijk de starter zat, zit nu het zelfgemaakte batterijpakket. In de carterpan werd de controller geïnstalleerd. Het batterij managementsysteem controleert de verschillende groepen cellen op eventuele verhitting. Er zijn 10 groepen van 20 cellen en via Bluetooth kan ik de werking van elke opvolgen. De Sonny VT6 Murata batterijen zitten toepasselijk verwerkt in de projectnaam. ‘Murata’ klinkt ietwat mysterieus en heeft een logische link met de elektrische opzet. Waar ooit het oliepeilstokje zat, zitten thans een usb en laderaansluiting. Gas geven gebeurt niet met een gashendel, maar via een duimschakelaar van een E-step. De 3D geprinte koplampbehuizing huisvest kleine led lampjes, die zo dicht op elkaar staan dat het een ononderbroken lijn lijkt. De handvatten en het zadel zijn van geolied hard sandelhout. Ze zijn gemaakt door Thierry, een locale houtbewerker. De zadelplaat is van Badass Seats. Het artistieke zitje wordt afgeveerd met de bladveer van een trailer. De voetsteuntjes komen met een duwtje uit de carrosserie tevoorschijn. Dat ideetje heb ik legaal gejat van Kindig Customs Car Design, die het systeem voor autodeurklinken gebruikt. De wielen zijn zelf gespaakt. Bij JVD Wheels kregen ze voor het op maat maken van de spaken enkel de vereiste informatie. Naafloze, half gespaakte wielen waren op dat moment volgens mij niet eerder gebouwd. Mijn constructie moest dus zo lang mogelijk geheim blijven.”

The Icarus: Royal Enfield custom door Kromworks

VROEGE INSPIRATIE

Met een glimlach vertelt Ruben: “Mijn moeder was radicaal tegen brommers en motoren. Met de aankoop van een Piaggio Ciao verbrak mijn nonkel de stijfkoppige omerta. Op mijn elfde croste ik met dat brommertje in het weiland en met het kuisen van de carburator deed ik mijn eerste sleutelervaringen op. Toen het zadel afbrak, werd het er onder assistentie van mijn bompa terug aangelast. De stapsgewijs opgebouwde skills kwamen later goed van pas om het Peugeot Streetfighter scootertje waarmee ik naar school reed te personaliseren. De populaire boekjes van 50 Riders en Scootin’ Magazine hadden op mij meer aantrekkingskracht dan de Playboy. Vooral de posters met onwijs verbouwde scooters trokken mijn aandacht. Ze bezorgden me de inspiratie om met mijn latere creaties op dezelfde pagina’s terecht te komen. Zo kwam ik op jeugdige leeftijd in een twintigtal magazines en diverse Duitse customshows terecht, waar mijn verbouwde scooters eervolle prijzen wegkaapten. Op mijn achttiende werden de brommertjes geswitcht voor vierwielers, want auto’s boden destijds verleidelijke mogelijkheden aangaande bodykits en tuning. Na mijn eigen patserbak, mocht ik ook die van vrienden en kennissen verbouwen. Door de mondelinge reclame liep het allemaal wat uit de hand en ben ik in bijberoep onder ‘RM Concept’ verdergegaan. Later heb ik toch weer afscheid genomen van de autoscene om verder te gaan met motoren, mijn enige echte en oorspronkelijke passie.”

KUNSTWERK

Met RM Builds, de spin-off van RM Concept, wil Ruben Mellaerts bewijzen dat natte jongensdromen weldegelijk gerealiseerd kunnen worden. “De nadruk ligt op ‘built’ en ik verbouw elk merk of type motor. Door enkel materialen en onderdelen van hoge kwaliteit te gebruiken streef ik de perfectie na. Voor het type ‘one-off’ motoren staat kwaliteit onvoorwaardelijk boven kwantiteit. Met een tot caféracer verbouwde Yamaha 920R haalde ik eerder al de Bigtwin pagina’s en mijn werk is op Facebook te zien. Buiten de Bigtwin Bikeshow werd deze moto ook tentoongesteld op de custom bike show van Bad Salzuflen en het Biker Fest in Italië. Mijn projecten zijn niet prioritair gemaakt om mee te rijden, ik zie ze het liefst als kunstwerk tussen het livingmeubilair fungeren.” 

Tekst & foto’s: Patrick De Muynck

SPECIFICATIES MURATA BOARDTRACKER

ALGEMEEN
Eigenaar en bouwerRuben Mellaerts / RM Builds
Bouwtijd7-8 maanden
MOTORBLOK
Merk en typeBMW R65 carter met 2 elektromotoren QS138 (3kw/st)
Bouwjaar2023
Vermogen12kw (16pk) nom. 28kw (38pk) piek
Primaire kastrechtstreekse overbrenging van riem 32 mm naar 71.3 mm en naar ketting 114 tands 345.6 mm
Andere aanpassingenflatracer cover, carterpan vergroting Siebenrock, selfmade batterij 180 x 18650 Sony VTC6 3120 mah 30A in totaal 72 v, in carters verwerkt jk smart bms 20s10p, Votol em150 sp controller
RIJWIELGEDEELTE
Framezelfbouw, buizen van 30 en 32mm gebogen, tig gelast
Voorvorkzelfbouw, springerlook
Stuurdemperstuurgewricht, optische aanvulling
Voorwielzelfbouw, 23”, 3”j, rvs spaken, op maat gemaakte lagers, verchroomd
VoorbandAvon Cobra AV71 130/60R23
Achterwielzelfbouw, 23”, 3”j, rvs spaken, op maat gemaakte lagers, verchroomd
AchterremMagura HS11 Hydraulic
AchterbandAvon Cobra AV71 130/60R23
DIVERSEN
Koplamp3D geprinte behuizing met witte COB led
Stuurzelfbouw
Handvattensandelhout
Zadelgeolied sandelhout
Achterspatbordstaal zelfbouw, ingekort
Achterlichtzijkant van de elektromotoren, cob leds met plexi ring
Voetsteunenselfmade, Kindig-style ingewerkt in het frame, verchroomd
Overigin frame ingewerkte remleidingen, E-step gashendel, ingewerkte voltmeter
SPUITWERK
SpuiterNico Wlostoski (2polished), 100% poederlak
KleurMarble Candy Blue, grijs met blauwe schijn

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen