Lucky Double Six: de avonturen van Haico

Gepubliceerd:

Haico Heersink van Customs Classics Bredevoort is een jonge kerel die zijn hart heeft verloren aan oude techniek. Met zijn aanstekelijke humor ziet hij nodige reparaties onderweg niet als een obstakel maar juist als een avontuur! “Gewoon lachen, altijd blijven lachen”, is zijn motto. En dat doet Haico dus ook als hij tijdens de fotoshoot de belt van zijn Shovel bobber aan flarden rijdt…

Na een lang en nat voorjaar belooft het weerbericht eindelijk een prachtige dag om foto’s van Haico’s Shovelhead te maken. Haico komt net terug van de Rogues Choppershow en op de terugweg werd hij overvallen door onophoudelijke stortbuien. De Shovel is onderweg helemaal smerig geworden. “Moet ik ‘m poetsen?”, vraagt Haico vooraf op de app. “Welnee”, antwoord ik. “Gelukkig! Ik poets nooit!” reageert Haico enigszins opgelucht. De volgende dag tref ik hem bij zijn shop Custom Classics Bredevoort. De Shovel staat al klaar voor de foto’s… Nog viezer dan ik had gehoopt!

VONKENREGENS

Een wilde achtervolging, anders kunnen we het niet omschrijven! Op de terugweg van de fotoshoot neemt Haico het niet zo nauw met de wettelijk toegestane snelheden. Dat hij geen snelheidsmeter op de motor heeft noemen we een goed excuus! Een navigatie heeft hij daarentegen wel… Een kompas dat volledig de weg kwijt is, want de wijzer draait continu rondjes! “Het kompas van Jack Sparrow”, zo verklaart Haico…. De rotondes neemt hij volgas met een schrapend geluid. De floorboards trekken vonkenregens over het asfalt. Met een brullend blok dendert hij soepeltjes een vrachtwagen voorbij en voor even ben ik hem kwijt… Even later zie ik Haico wild zwaaiend aan de kant van de weg staan. Panne? “Wat een pech, belt weg!”, rijmt hij lachend. De gemiddelde motorrijder zou er anders bij staan, maar Haico ziet overal het positieve van in: “Dit is voor mij dus echt Harley-rijden! Er gebeurt altijd wat onderweg met oude Harleys en regelmatig zitten we op de knieën langs de vluchtstrook. Het levert mooie verhalen op. Vrienden van me rijden ook Shovel en onze vakanties noemen we ‘doe-vakanties’. Zelfs als we langs de kant van de weg zitten te sleutelen, zijn mensen nog jaloers op ons. Met een Honda heb je dat niet, haha! We hebben ook altijd veel gereedschap, olie en reserve bougies mee. Maar een extra belt? Neu, dat dan weer niet.”

RUW EN EIGENWIJS

Haico vertelt: “De Shovelhead had al 16 jaar stil gestaan toen ik ‘m kocht. Daarna heeft ‘ie nog zeven jaar in de hoek van de schuur gestaan, voordat ik eindelijk tijd had om eraan te beginnen. Ondertussen bouwde ik voor mijzelf een XS boardtracker, een Sportster chopper en ook werd m’n zaak opgericht. Dat ontstond vanuit hobby bij mijn ouders in de schuur, terwijl ik het vak leerde bij een grote motorzaak. Op een gegeven moment ging ik een dag minder voor de baas werken en liep de hobby uit de hand. Momenteel werk ik parttime in de metaal en de andere helft van de week werk ik voor mijzelf. Dit is een mooie combinatie.” Haico leidt me rond in de werkplaats vol professionele apparatuur en een aantal bruggen met vet verbouwde Harleys er op. “Voorheen deed ik alle merken, maar inmiddels heb ik me gespecialiseerd in Harleys. Ik doe onderhoud en kan voor injectiemodellen diagnose stellen en programmeren. Maar het mooiste vind ik Harleys met carburateur en kickstart. Het liefste doe ik custombouw, met een voorkeur voor lage, dikke bobbers. Hoewel ik ruw gebouwde fietsen het mooist vind, ben ik een Pietje Precies. Alles moet kloppen qua lijn en het moet technisch goed en degelijk zijn gebouwd. Mijn Shovelhead is een voorbeeld van m’n favoriete stijl.”

CHASED BY MURPHY’S LAW: RAZVAN EN ALAIN BELEVEN EEN BRITS BEACHRACERTJE

OPEN BELT

Haico: “De Shovelhead was eigenlijk bedoeld als een simpel vakantiefietsje voor erbij. Alle onnodige zooi werd er af gesloopt. Er kwam een Panhead achterbrug in, een Ossenkop voorvork en dikke Firestone banden. Vervolgens werd de tank verbouwd en versmald en ik draaide bronzen tankdoppen. Een set messing K-Tech hendels werd ‘oud’ gemaakt en thuis fabriceerde ik een custom olietank. Zo liep het project steeds verder uit de klauwen! Er kwam een ducktail achterspatbord op en van lasbochten maakte ik een twee-in-één uitlaatsysteem.” Haico vertelt dat hij een tijdje zonder demper had gereden maar dat leverde instant gehoorbeschadiging op bij hemzelf en mogelijk ook bij de andere weggebruikers. Dus werd een kort dempertje gemonteerd dat de vette klappen met wat meer gedoseerd op de trommelvliezen af vuurt. Kolstee Upholstery maakte het perfecte zadel. Vervolgens kwam de open belt… “Een heel goed idee natuurlijk”, grinnikt Haico. “Gewoon is ook al zo standaard, dus ik maakte een halve primaire kast. Een koperen brandblusser voor gereedschap volgde, met een broodmes om onderweg een appeltje te kunnen schillen… Er liggen nu Zwitserse tassen uit 1915 bij de schoenmaker voor op vakantie. Zo verzin je steeds meer. Ik bewerkte het metaal met een soort zuur dat wordt gebruikt in de wapenrestauratie. Alles werd door een spuiter mat afgelakt. Hij had het spul al bijna bij het oud-ijzer gegooid!”

GRAVEERWERK

In de bobberwereld heerst een cultuur van stijlzuiverheid. Alles moet precies zijn zoals vroeger. Haico heeft daarentegen geen enkele moeite met het mixen van onderdelen uit verschillende periodes. “Billet aluminium remmen kunnen écht niet op een bobber en daarom doe ik het juist. Lekker eigenwijs!” Op een gegeven moment was de bobber helemaal naar Haico’s zin, alleen het blok moest nog gereviseerd worden… “Maar eerst naar Tsjechië met het kadaver, soms moet je een gokje wagen”, lacht Haico, die vertelt dat z’n maat, die achter hem reed, gek werd van de stank. “Er gebeurde van alles! Het blok verbruikte veel olie en de versnellingsbak rammelde los.” Eenmaal thuis reviseerde Haico het blok zelf. Nu het Shovelblok uit elkaar lag, was dit het perfecte moment om de koppen naar Robert van Diest te brengen om te laten graveren! “Robert kwam met het idee van het kaartspel en de dobbelstenen. Twee keer zes, want ik heb altijd geluk. De woorden Shovel en Head werden in de koppen gegraveerd en 1981 – het bouwjaar van de motor – is in de kaarten verwerkt. Overal is over nagedacht.”

DOLGELUKKIG

Haico besluit: “Als je met deze Shovel staat te hobbelen voor het rode stoplicht voel je je dolgelukkig. Het is gewoon soms jammer dat het licht op groen gaat, zo mooi loopt het blok stationair. Mijn pa rijdt ook Harley en als we samen rijden is het een tweestemmig orkest! Als ik op de bank zit voel ik me doelloos, ik sta liever achter de freesbank. Er ligt nog een Ironhead in stukken waar ik wat moois van ga maken en er staat een Knuckle blok op de plank. Daar wil ik een bobber van maken met alleen maar antieke onderdelen, zodat er gegarandeerd steeds van alles kapotgaat. Dat vind ik dus mooi! Het moet allemaal niet vanzelf gaan!”

Tekst & fotografie: Floris Velthuis

TECHNISCHE SPECIFICATIES HARLEY-DAVIDSON SHOVELHEAD

ALGEMEEN
Eigenaar / bouwer: Haico Heersink, Customs Classics Bredevoort
MOTORBLOK
Bouwjaar: 1981
Merk: Harley-Davidson
Type: FXWG
Cilinderinhoud: 1340 cc
Versnellingsbak: 4 bak Rotary Top
Ontsteking: Dynatek Dyna-s
Carburateur: CV Carburateur
Luchtfilter: Aangepaste Super Sonic
Uitlaat: eigenbouw
RIJWIELGEDEELTE
Frame: FXWG origineel
Achterbrug: Panhead 1951
Schokdempers: Progressive Suspension (oud gemaakt)
Achterwiel: 16 x 4
Achterband: Firestone 5.0×16
Achterrem: Billet 4
Balhoofdplaten: Shovelhead 1978
Voorvork: Shovelhead 1978
Voorwiel: 16 x 3
Voorband: Firestone 5.0×16
Voorrem: Billet 6
DIVERSEN
Stuur: eigenbouw
Snelheidsmeter: geen
Risers: Biltwell
Hendels/hand controls: Kustom Tech
Handvatten: Vans
Koplamp: Shovelhead Ossenkop
Foot controls: deels origineel, deels eigenbouw
Benzinetank: Lowbrow Customs
Zadel: Le Pera Bare Bones, gestoffeerd door Kolstee Upholstery
Olietank: eigenbouw
Achterspatbord: Lowbrow Customs Rogue
Voorspatbord: regenflap gemaakt door Kolstee Upholstery
Achterlicht: Motone
Knipperlichten: Handen uitsteken (die vergeet je tenminste niet uit te zetten)
SPUITWERK
Kleur: zuurbehandeling: Metal blue (gebruikt in de wapenrestauratie)
Spuiter: Haico Heersink
Bijzonderheden: matte aflak
DANK AAN
Kolstee Upholstery, Diestyboy, Wouter Van Den Ham

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen