We zagen ze al eerder op de Bigtwin Bikeshow verschijnen met hun ‘Dolbagg’. De Sportster Bagger van Dolores, de vrouw van Marc Torrent die met zijn bedrijf Custmotion in Zwitserland ons altijd weer weet te verrassen met leuke creaties. Nu heeft het sympathieke stel een Sportster XR1200 onder handen genomen en er een scrambler van gemaakt met de prachtige naam Lady Hummer!
Zand spuit op, met een dikke grijns op z’n gezicht geeft Marc nog even een dot gas en de XR verdwijnt in een grote stofwolk. Als wat later de rust weer teruggekeerd is bekijken we het laatste project van Custmotion. Op het eerste gezicht niet echt een extreme custom, maar er blijkt toch enorm veel aan de Scrambler gedaan te zijn. De basis is de sportieve XR1200, waar Marc een off-road motor van maakte die vol zit met eigenbouw onderdelen en enkele optische verrassingen.
BUBBLE DOME
Te beginnen aan de voorkant, daar zien we het zelfgemaakte voorspatbord, gemaakt van staal. Zit er nou een helm op de voorvork? Het is een leuke variatie op de vele kuipjes en schermen die je tegenwoordig ziet, de ‘dome’ voorop dient inderdaad als kuip en is een ‘koplamp’! Hij bestaat uit twee delen; de bovenkant is een handgeklopt kuipje; Een ‘koepel’ van aluminium met een klein ruitje erbovenop en aangepast voor het Bubble Screen helmvizier wat erop bevestigd zit voor de koplamp. Een leuk visueel grapje! Vandaar dat de echt functionerende koplamp naast de voorvork gemonteerd is, om zo toch voldoende licht te hebben. Neem plaats op het handgemaakte zadel, achter het stoere motorcrossstuur en in de ‘bubble dome’ heb je prominent de toerenteller in zicht. De benzinetank is een aangepast exemplaar van een Harley Fat Bob. Marc maakte heel onopvallend in de achterste bevestiging van de tank de controlelampjes en ernaast zit de digitale snelheidsmeter. In de handvatten zitten de richtingaanwijzers. Aan de achterkant zijn de multifunctionele mini LEDs, ook van het merk Kellermann, in de zelfgemaakte beugel op het gemodificeerde Tradero spatbord geplaatst. Zelf maakte Marc onder andere de fenderstruts, de Kevlar belt cover, het voorspatbord en talloze andere onderdelen.
JoeyNash bouwt twee vrijwel identieke Clubstylers
ECHT OFF ROAD
Het toch al pittige XR1200 blok kreeg upgrades als een door hem zelf minutieus gefreesd aluminium luchtfilter en een zelfgemaakt INOX uitlaatsysteem. De twee-in-twee headers werden getapet en Marc maakte er een hitteschild op. Nadat er aangepaste mapping voor de injectie geprogrammeerd werd, was het blok klaar. Omdat Marc ‘m ook echt off-road wilde rijden, monteerde hij de zelfgemaakte keivanger voor het motorblok, motocross voetsteunen en pedalen en legde hij een set stoere Michelin Anakee banden om de H-D wielen. Bijna alle delen werden in een matzwarte finish afgewerkt. Het sobere spuitwerk, wel voorzien van een racey striping, werd verzorgd door Jesse van Custom Paint Switzerland. Hoe het kan dat de motor er nog steeds zo netjes uitziet? Aaah, als je weet dat Marc en Dolores in Zwitserland wonen en je weet ook hoe uiterst netjes en precies Zwitsers zijn, begrijp je dat wel. Marc maakt na elk ritje de motor weer minutieus schoon, repareert elk krasje en plekje en laat zelfs desnoods het spuitwerk weer bijwerken! Vandaar dat zijn Lady er nog zo mooi uitziet!

FUN
Zowel op straat -de motor is min of meer straatlegaal- als ook offroad is er goed met de frivole Lady Hummer te rijden. Marc demonstreert de capaciteiten van de XR nog eens en met zichtbaar plezier speelt hij vol overgave in de zandbak. Hoge stralen zand spuiten op, Lady Hummer brult van genot. “Yeah, motorcycles are FUN!”
Tekst en fotografie: Onno “Berserk” Wieringa
TECHNISCHE GEGEVENS – HARLEY-DAVIDSON XR1200 | |
---|---|
ALGEMEEN | |
Eigenaar en bouwer: | Custmotion, Marc Torrent |
Adres: | Rte Principale n8, Mervelier Switzerland |
Tel: | +41 0788706021 |
Email: | info@custmotion.com |
Website: | www.custmotion.com |
Merk: | Harley-Davidson |
Model: | XR1200 |
Bouwtijd: | 3 maanden |
MOTORBLOK | |
Bouwjaar: | 2009 |
Bouwer: | Harley-Davidson |
Cilinderinhoud: | 1200 cc |
Type: | V-Twin Sportster Evolution |
Injectie: | oem Harley-Davidson |
Luchtfilter: | custom |
Ontsteking: | oem Harley-Davidson |
Uitlaatsysteem: | custom |
Versnellingsbak: | oem Harley-Davidson Sportster |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame: | oem Harley-Davidson Sportster |
Voorvork: | oem Harley-Davidson Sportster |
Achterbrug: | oem Harley-Davidson Sportster |
Schokdempers: | Harley-Davidson H-D Sportster |
Voorwiel: | H-D 18 inch met Michelin Anakee band 120/60-18 |
Achterwiel: | H-D 17 inch met Michelin Anakee band 180/60-17 |
Remmen: | Harley-Davidson |
DIVERSEN | |
Voorspatbord: | custom, staal |
Achterspatbord: | custom, staal met handgreep |
Spatbordsteunen: | custom, staal |
Benzinetank: | Harley-Davidson Fat Bob |
Dashboard/Tellers: | Harley-Davidson (naast framebuis) en in de benzinetankbevestiging. |
Olietank: | Harley-Davidson |
Stuur: | Motocross type |
Handvatten: | Harley-Davidson |
Schakelaarhuizen/rem- koppelingshendel: | Harley-Davidson / RST |
Koplamp: | Bubble Screen en extra verlichting op onderste framebuis |
Achterlicht: | verzonken in achterspatbord |
Richtingaanwijzers: | voor: Kellermann in handvatten; achter: in de beugelhandgreep |
Zadel: | custom door Senen Leather Works, Spanje |
Voetsteunen: | Motocross |
Rem- schakelpedaal: | Harley-Davidson |
SPUITWERK | |
Kleur: | Brown – Multicolor Striping |
Spuiter: | Jesse Custom Paint Switzerland |
Special paint / logo’s: | Harley-Davidson Bar & Shield logo |
Idee & design: | Custmotion |