‘Hagane’ is Japans voor ‘staal’ en het staat ook voor kracht en veerkracht. Deze handgemaakte motor, gebouwd door het Italiaanse Overdrive Customs, doet zijn naam eer aan. Zo’n beetje elk onderdeel werd met liefde uit staal gemaakt!
Behalve het motorblok, de benzinetank en de wielen is alles zelfgemaakt door Overdrive Customs. Bouwer Matteo Massaro, die met zijn zaak gevestigd is iets ten oosten van Padua, creëert samen met zijn vriendin Daniela Maggio custombikes die boeiend zijn door hun pure eenvoud. Sommigen zoals deze Hagane, zijn gemaakt op low-budget basis en bovendien vaak gebaseerd op een model waar geen enkele andere bouwer heil in ziet…
The Mystery Machine: Dyna Street Bob door Unit 6 Customs
JAPANSE STIJL
Daniela vertelt: “Eigenlijk was het de bedoeling om de oorspronkelijke motor, een Suzuki DR650, te gebruiken voor een flat-track project. Door tijdgebrek bleef hij lange tijd onaangeroerd in een hoek staan. Ondertussen kregen we steeds meer interesse voor de Japanse customwereld, vooral door meer en meer naar de Japanse stijl customs te kijken. Zeker na een bezoek aan de Yokohama Custom Show waar de grootste talenten hun visie op Japanse motorfietsen showden en we zagen wat er allemaal mogelijk was.” De bouw van de Hagane startte met de keuze voor het Suzuki DR-motorblok en de wielen. Alles eromheen werd ontworpen en gemaakt om een visie waar te maken. “Het idee was om iets eenvoudigs, maar moois te creëren, minimalistisch; ‘Less is More’. Daarbij was het de uitdaging om de wielen en het blok perfect in het speciaal ontworpen frame te laten passen, in harmonie met alle andere onderdelen.”
REKENWERK
Om dat te bereiken was veel werk vereist; eindeloos meten, rekenen, ontwerpen en onderdelen maken. Het single-tube frame kreeg als eerste vorm, waarna het volgende moeilijk te maken onderdeel aan de beurt was, de Girder voorvork. Er werd een mal geconstrueerd, niet alleen voor de one-off Girder, maar ook voor het prachtige, in vloeiende lijnen gebogen stuur. “Het vereiste heel wat rekenwerk om het frame, de voorvork en het stuur te maken en we maakten eerst diverse ontwerpen voor we echt helemaal tevreden waren”, zo legt het vriendelijke en gepassioneerde stel Matteo en Daniela uit. “Alles moest echt perfect bij elkaar passen en natuurlijk moesten ook rijgedrag en zithouding in orde zijn. Het moest eenvoudig ogen, maar stijlvol, net zoals de Japanse bouwers hun fietsen bouwen.” Stelt Matteo. “Al de handgemaakte onderdelen zijn gemaakt op traditionele wijze. In mijn werkplaats heb alleen maar de beschikking over een kleine draaibank, een handbediende buigbank en een TIG/MIG-lasapparaat.” Prachtig is dan ook het door Cisko Leathers gemaakte zadel, ook minimalistisch maar toch comfortabel. Daarin is de Japanse vlag verwerkt die echt mooi tot leven komt in de Italiaanse zon.
STIJL EN FLAIR
Er zit niets overbodigs aan de motor en over elk handgemaakt onderdeel is nagedacht. Gekozen werd voor Candy Red als de kleur waarmee spuiter Bemmex aan de slag kon gaan. Daardoor vallen het geheel zwart gespoten motorblok, de koplamp en de eveneens zwarte kroonplaten van de Girder des te meer op. Alles is ‘simpel’ gehouden; van de kelk op de Mikuni carburateur, de handschakeling met de gegraveerde bronzen knop, het bronskleurige kickstartpedaal, de korte dragpipe tot en met het kastje onder het zadel waar alle elektriciteit in is verstopt. De bedrading loopt door het frame en het achterspatbord is een ingekort en gemodificeerd exemplaar van Penz. Rem- en schakelpedaal zijn een mix van MCS en Overdrive Customs. De benzinetank tenslotte is een aangepaste choppertank van MCS. De Hagane doet zijn naam eer aan. Het is een strak, eenvoudig ogend ontwerp, gemaakt uit staal. Toen Matteo en Daniela de foto’s in Japan lieten zien waren de Japanse bouwers er ook verrukt van. Japanse stijl met Italiaanse flair, beter wordt het niet!
Tekst & fotografie Onno “Berserk” Wieringa
TECHNISCHE GEGEVENS ‘HAGANE’
ALGEMEEN | |
Eigenaar | Matteo Massaro / Daniela Maggio |
Bouwer | Overdrive Customs – Matteo Massaro |
Adres | Via San Francesco 8A, 30030 Vigono (VE) Italië |
Telefoon | +39 340 2510 434 |
info@overdrivecustoms.it | |
Website | www.overdrivecustoms.it |
Merk | handmade |
Model | Freestyle Chopper |
Bouwtijd | 1 jaar |
MOTORBLOK | |
Bouwjaar | 1994 |
Bouwer | Suzuki |
Cilinderinhoud | 650 cc |
Type | DR650 eencilinder |
Carburateur | Mikuni |
Luchtfilter | kelk |
Ontsteking | standaard Suzuki |
Uitlaatsysteem | handmade dragpipe |
Versnellingsbak | standaard Suzuki |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | zelfbouw hardtail door Overdrive Customs |
Voorvork | zelfbouw Girder door Overdrive Customs |
Voorwiel | Suzuki DR650 21” 40-spaaks met 90-21 Twinside band |
Achterwiel | Suzuki DR650 17” 40-spaaks met schijfrem en 130/90-17 Twinside band |
DIVERSEN | |
Achterspatbord | Penz, gemodificeerd |
Benzinetank | Motorcycle Storehouse |
Stuur | zelfbouw door Overdrive Customs |
Handvatten | Vans |
Koppelingshendel | Honda Shadow 600, gereviseerd |
Koplamp | Yellow/Black 4 inch |
Zadel | Cisko Leather |
Voetsteunen, rem- schakelpedaal | zelfbouw door Overdrive Customs en MCS onderdelen |
SPUITWERK | |
Kleur | Candy Red |
Spuiter | Bemmex |