Nick Heere uit Den Bosch bouwde ooit een unieke hardtail met een Honda VT600-blok, maar kreeg daarvoor nooit de erkenning die hij verdiende. Blijkbaar heeft deze frustratie hem zo geraakt dat hij met een vlijmscherp antwoord komt: Een superdikke, zeer ongebruikelijke Clubstyler, de FVXTR1000R Customs By Nick Edition!
Onder de naam ‘Customs By Nick’, ontwerpt en fabriceert Nick in zijn eigen werkplaats aan huis, uitlaten van titanium en RVS. Op woensdag en vrijdag is hij echter te vinden in de werkplaats van Mike bij Dominator Motorcycles, waar we vandaag samenkomen. Bij mijn aankomst is Nick druk bezig met de voorbereidingen voor nieuwe bevestigingssteunen, speciaal ontworpen voor Low Rider ST-kuipen op andere modellen, gebaseerd op zijn eigen CAD-ontwerpen.
ÉÉN DOEL
Terwijl hij de koffieautomaat bedient, bereidt hij zich voor om mij een technische masterclass te geven, al ziet hij dat zelf misschien niet zo. “Ik ben machinaal verspanner, dus ik hou me voornamelijk bezig met draai- en freeswerk. Voor de hobby heb ik alle lasdiploma’s voor niveau één en twee behaald. In mijn eigen werkplaats werk ik onder andere aan titanium uitlaten, iets waarvoor ik veel overleg heb gehad met Amerikaanse experts. Ik vind het leuk om iets anders te maken dan standaard en het is een kunst om dat esthetisch mooi te laten uitkomen.
Ik begon ooit met een Suzuki GN250 en bouwde daarna een uniek hardtail frame met een Honda VT600 blok, dat helaas niet de erkenning kreeg die het verdiende. Vervolgens verbouwde ik een EVO in een gedrongen stijl en een hardtail Shovelhead chopper met een 4-bak open belt in de oude stijl. Het begon bij dit project allemaal met een kale FXR die hier op de brug stond. Ik legde het frame op de grond en schoof het Honda-blok dat onder de werktafel stond te verstoffen, ervoor. Vanaf dat moment had ik één doel voor ogen: het Honda blok moest in een FXR-frame gaan passen.”
Rik’s Shovel Stroker: een wolf in schaapskleren
PASSEN
Nick vervolgt: “Als eerste heb ik een mal gebouwd voor het FXR-frame. Een fixatie die nauwkeurig is uitgelijnd via de balhoofdpen. Onder deze fixatie zit een stevige H-balk, die als dragende structuur dient en waarop de verschillende framedelen stevig kunnen worden vastgezet. Het is essentieel dat de maat van de achteras haaks staat op die van de balhoofdplaat, aangezien dit de twee belangrijkste maten zijn. Als alles goed uitgelijnd is, blijft de motor recht en kun je er veilig 200 km/u mee rijden. Ik zette het blok op een krikje bij het frame om te zien wat wel en niet past. Hoewel het er origineel en passend uitzag, bleek het in werkelijkheid niet goed te passen omdat de cilinders niet parallel staan, wat de montage bemoeilijkt. Eerst moest ik het buikstuk opnieuw maken zodat het demontabel werd; Zonder het volledig te verwijderen was het onmogelijk om het motorblok te plaatsen of te verwijderen. Het originele buikstuk had een wanddikte van 4 tot 5 mm, maar nu is het 3 mm dik met schetsplaten waar het stevig moet zijn, in plaats van een zware buis, wat gewicht bespaart. Daarnaast heb ik het balhoofdhuis, die oorspronkelijk een wanddikte van 11 mm had, volledig uitgefreesd, waardoor het frame in totaal zo’n 10 kg lichter is geworden dan het origineel.”
OP ZOLDER
De achterbrug, de 17 inch driespaaks achtervelg, de remmerij en de voorpoten zijn van een Honda. De 19 inch driespaaks voorvelg komt van een Suzuki DL1000, omdat Nick specifiek met deze 19/17 verhouding wilt rijden. “Ik heb de balhoofdpen aangepast om compatibel te zijn met inchmaat lagers en de balhoofdplaten volledig dichtgelast om de steek te behouden zoals bij de Harley voorvork. Het aluminium achterspatbord, dat ik van Mike heb gekregen en oorspronkelijk van een originele FXR is, heb ik 65 mm verbreed om het achterwiel goed te kunnen plaatsen. Het frame is aan de achterkant uitgeperst zodat het wiel tussen de struts kan veren, anders zou het vastlopen. Mike hielp me veel met onderdelen, vaak door eenvoudig te zeggen: ‘Kijk maar op zolder.’ De kabelboom van de Honda VTR is geïntegreerd met die van de FXR door Limpe Iven, een maatje van ons. Hij heeft de originele locaties van de FXR-componenten zoals de CDI gebruikt en de kabelboom van het Hondablok en -sensoren aangepast aan het FXR accugedeelte. Dit alles is aangesloten op de Kozo-teller, waarbij zelfs de schakelaar van de standaard werkend is gemaakt, evenals de indicatie buitentemperatuur, gear indicator, groot licht en Baja-lampen. Oorspronkelijk had het blok veel meer koelslangen, een verwarmde carburateur en allerlei andere poespas die ook is verwijderd. Ik heb het thermostaathuis van een Magna gebruikt, omdat dit het beste paste. Ook heb ik nieuw leidingwerk aangelegd, waarbij de temperatuursensor is geïntegreerd. Het bypass-kanaal zorgt ervoor dat de koelvloeistof blijft circuleren voordat het thermostaathuis open gaat. Zodra het open is, wordt de koelvloeistof naar de radiateur geleid en er is ook een sensor voor de koelventilator geïnstalleerd. De originele twee carburateurs door één HSR45 carburateur. Ik heb elektronische vervroeging toegevoegd met een TPS-sensor en een 3D-geprinte koppeling voor optimale afstelling.”
TITANIUM UITLAAT
De titanium uitlaat die Nick maakte heeft een ‘super bomb’, een soort expansievat dat vergelijkbaar is met wat ze in de cross gebruiken. “Ik heb de afstand van de uitlaatpoort tot de superbom gemeten en deze gelijk gemaakt aan de achterste bocht. De expansie helpt om het uitlaatgas sneller af te voeren, waardoor er minder storingen in het systeem optreden. De uitlaat is volledig uit pipecuts samengesteld, waarbij alle bochten met precisie zijn gemaakt. Fouten zijn niet toegestaan, want als titanium verbrandt wordt het bros en kan het scheuren.”
GOED ONTVANGEN
Nick heeft met zijn one-of-a-kind ‘FVXTR1000R Customs By Nick Edition’ het afgelopen jaar al verschillende prijzen gewonnen, waaronder de Punta Bagna Award voor beste Clubstyle, de Best of FXR Clubstyle Connection en de 2e plaats in de Clubstyle-categorie op de recente Bigtwin Bikeshow. “Ik ben ongeveer driekwart jaar bezig geweest met bouwen, waarbij ik probleem voor probleem heb aangepakt. Wat ik jammer vond, was dat in de tussentijd de Buell Super Cruiser op de markt kwam, die opvallend veel op mijn ontwerp lijkt. Ondanks dat had ik niet verwacht dat mijn FVXTR1000R zo goed ontvangen zou worden; het voelt een beetje als schoppen tegen het gevestigde wereldje. Ik had me bewust aangemeld bij verschillende FXR-forums en verwachtte veel weerstand, maar zelfs daar begrijpen ze het. Het is echt een geweldige motor. We hebben de 2500 km heen en terug naar Punta Bagna gereden zonder problemen. Het enige probleem dat ik ooit had, was een aluminium subframe dat te licht was voor het vermogen, waardoor het blok steeds naar achteren verschoof en de ketting regelmatig moest worden bijgesteld.”
FVXTR1000R 2.0
Een maatje van Nick is ook een motor aan het bouwen en alles wat hij met dit project geleerd heeft, past hij toe op die van hem. Zo verplaatst hij het blok iets meer naar achter voor extra ruimte bij de radiator, want de kop zit nu wel heel dicht bij de koelventilator, met slechts een vingerdikte ruimte. Als je meer over dit absolute out-of-the-box Clubstyle project wilt weten, is Nick vaak te vinden op de bekendere shows. Hij kan je met veel inspiratie verrassen en zal de techniek van de FVXTR graag verder toelichten. Wat zal hij als volgende project in gedachten hebben?
Tekst & foto’s: Edgar Vingerhoed
@@@@CITAAT@@@@@
Ik had me bewust aangemeld bij verschillende FXR-forums en verwachtte veel weerstand, maar zelfs daar begrijpen ze het.
SPECIFICATIES FVXTR1000R CUSTOMS BY NICK EDITION
Specificatie | Detail |
---|---|
ALGEMEEN | |
Eigenaar/bouwer | Nick Heere / Customs By Nick |
MOTORBLOK | |
Bouwjaar | 1998 |
Merk | Honda |
Type | Watergekoelde 90 graden V twin |
Cilinderinhoud | 1000 cc |
Ontsteking | Honda, licht vervroegd |
Carburatie | Mikuni HSR 45 carburateur |
Luchtfilter | K&N |
Uitlaat | Customs By Nick titanium |
Versnellingsbak | 6-bak |
Covers | Standaard FXR console met temperatuurmeter i.p.v. brandstofmeter, Arlen Ness side covers, motorblok covers in de HRC kleur gepoedercoat. (Geïnspireerd door SP1 racevariant van dit blok.) |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Aangepast FXRT |
Schokbrekers | Öhlins achter, YSS Liniar voor |
Voorwiel | DL 1000 19 inch |
Voorband | Bridgestone |
Voorrem | EBC |
Voorvork | VTR1000 |
Balhoofdplaten | VTR1000 |
Achterwiel | VTR1000 17 inch |
Achterband | Bridgestone |
Achterrem | EBC |
Bijzonderheden | Frame 10kg lichter, pas gemaakt voor Honda blok |
DIVERSEN | |
Stuur | KTM |
Snelheidsmeter | KOSO |
Hendels | Brembo RC19 |
Handvatten | Renthal |
Koplamp | LED |
Benzinetank | FXR, aangepast |
Zadel | Carbon met vinyl, geïnspireerd op jetski-design, Customs By Nick |
Achterspatbord | FXR, aangepast |
Achterlicht | Dominator |
Bedrading | Custom door Limpeiven |
Draai- en freeswerk | Customs By Nick |
SPUITWERK | |
Kleur | VW Fire and Ice Paars Golf 2 G60 |
Spuiter | Mike (eenmalig!) |
DANK AAN | |
Mike van Dominator Motorcycles voor het beschikbaar stellen van onderdelen en het delen van zijn kennis en naar mijn vrouw Laura voor haar engelengeduld met mijn wilde bouwideeën. |