Elettracker: klassiek design met moderne elektrotechnologie

Gepubliceerd:

In Italië gaan techniek en design traditiegetrouw hand in hand. In dit geval moderne elektrotechniek en vintage design. Giacomo Galbiati bouwde onder zijn bedrijfsnaam GDesign deze elektrisch aangedreven boardtracker!

Bij hem thuis in Erba, bij Como in Italië, ontmoet ik Giacomo in zijn natuurlijke omgeving. In zijn bescheiden werkplaatsje van slechts enkele vierkante meters, werkt hij in alle rust aan zijn projecten. Ik ken Giacomo al jaren en heb meerdere malen reportages van zijn motoren mogen maken. Hij was ook al enkele malen op de Bigtwin Bikeshow waar hij, net als bij andere internationale shows, royaal in de prijzen viel.

King Current: unieke elektrische custombike van Sine-Cycles

EXTRA UITDAGING

We zetten zijn Elettracker buiten en Giacomo vertelt mij ondertussen: “Ik had altijd al de wens om een ​​boardtracker te bezitten. Het huidige prijsniveau van 100.000 euro of zelfs meer voor een origineel exemplaar, maakt dat helaas niet realiseerbaar. Een origineel motorblok, al moeilijk te vinden, zou bijna evenveel hebben gekost als een hele motorfiets en dan zou het allemaal ook nog gerestaureerd moeten worden. Met historische motoren als boardtrack racers moet je een grondige kennis van de techniek uit die tijd hebben”, weet Giacomo. Een replica op basis van een imitatieblok leek hem ook niks. “Dan liever zelf iets volledig origineels ontwerpen en bouwen!” Het ontwerp is, hoe kan het ook anders met een Italiaanse designer, grandioos. Hedendaagse, elektrische, digitale techniek, in een klassiek ogend jasje. Giacomo legt uit; “Ik bestudeerde de foto’s van weleer. Fascinerende helden die met meer dan 160 km/u op houten kombanen raceten voor een publiek van soms wel 80.000 toeschouwers. De inspiratie was er en ik wilde zoiets bouwen, maar dan met als extra uitdaging, elektrisch aangedreven zonder dat het zichtbaar zou zijn.” Dat bleek inderdaad een enorme uitdaging te zijn. Giacomo is een man die passie uitstraalt voor alles wat hij doet en zijn grootste passie is de wereld van twee wielen. Hij is een echte kunstenaar die houdt van experimenteren en verrassende oplossingen. Zijn streven is om elk project te realiseren volgens zijn persoonlijke stijl. In zijn atelier -het lijkt wel een museum!- zien we schetsen en blueprints van oude maar ook toekomstige projecten. Zowel in de vorm van een ouderwetse tekening als met behulp van hypermoderne digitale computeranimaties. Giacomo maakt altijd een hele studie van zijn ideeën en ontwerpen voordat hij ze in de praktijk toepast. Telkenmale daagt hij zichzelf uit om iets bijzonders te bouwen. Een unieke, eenmalige custombike, die uiteindelijk aan een klant wordt verkocht om daarmee een volgend project te kunnen financieren.

DUMMYTANK

Giacomo begon dit project met een simpele basis; Een oud fietsframe dat in de kelder van een vriend was achtergelaten en naar zijn idee werd aangepast. “Ik haat die boardtracker-replica’s met Chinese motoren die de historie geen recht doen. Daarom koos ik ervoor, met de medewerking van een bedrijf uit Mantova, om een ​​elektrische boardtracker te creëren met krachtige batterijen voor een ​​respectabele snelheid en een goede actieradius.” Het bodywork werd volledig met de  hand gemaakt door de ambachtsman zelf. De Italiaanse Arianna Crippa van Lake Design verzorgde het spuitwerk, met bladgoud en handgetrokken biezen, ook al een kunstwerkje op zich! Giacomo wijst; “Ik maakte de dummytank met de hand. De dummy is gemaakt van staal en een deel bedrading zit erin weggestopt. Het leren zadel in de typerende boardtracker stijl is op maat gemaakt door een vriend van Giacomo. Het wordt ondersteund door twee beugels waarmee de hoogte kan worden aangepast. De meest fascinerende technische oplossing van dit project is waarschijnlijk de Springer voorvork met speciale demping. “Gemaakt zoals het toentertijd ook was”, aldus Giacomo, “met behulp van een systeem van kurken ringen.” Een Springervork is niet alleen mooi, maar herinnert aan de esthetiek van techniek uit het verleden en beperkt bovendien het induiken van de voorkant bij het remmen.

VIA DE APP

Met gepaste trots meldt hij; “Het vermogen van de 2,5 kW batterijen van 840 kW/u – 72 volt, alleen al is voldoende om zonder mee te  trappen in een oogwenk een snelheid van ruim 70 km/u te bereiken!” De accu’s zijn verstopt in de twee dummy cilinders van het, uiteraard, zelfgemaakte V-Twin motorblok, de elektromotor zit in de trapnaaf. De motorfiets heeft een bluetooth-systeem met een speciale app om de topsnelheid, het batterijverbruik, het vermogen, de gevoeligheid van de gashendel, de gewenste mate van trapondersteuning en andere fundamentele parameters te regelen. De motor heeft ruim voldoende vermogen en is volledig te configureren via de speciale app, die zelfs is uitgerust met spraakbesturing. Als het ondersteuningsniveau is ingesteld op 100%, hoef je niet te trappen en rijdt de Elettracker als een echte motorfiets door te accelereren met de gashendel, waarvan de gevoeligheid via de app kan worden ingesteld. Wat de actieradius betreft, garanderen de twee batterijen een bereik van 40 kilometer zonder te trappen met de motor op maximaal vermogen. Onder het zadel zit de motorregeleenheid verborgen die ook de Bluetooth-module bevat om verbinding te kunnen maken via de speciale app. Verderop verbergen de twee handgemaakte carters een USB-aansluiting, de aan/uit-schakelaar en de oplaadaansluiting van de batterijen. Giacomo heeft voor de Elettracker  de velgen en naven apart gekocht en deze zijn speciaal gespaakt om schijfremmen met (kabelbediende) hydraulische remklauwen op beide wielen te kunnen hebben. Wel zo prettig, want met zulke snelheden veilig en op tijd tot stilstand kunnen komen in het hectische Italiaanse verkeer, is een absolute noodzaak!

ESTHETIEK

Het resultaat is een elektrische motorfiets die uit begin vorige eeuw lijkt te komen, met een gashendel net als een motorfiets en de pedalen van een fiets. Het is een hybride: met een flink vermogen en dito prestaties, maar tegelijkertijd, stil en ecologisch verantwoord. De keuze voor de ‘groene’ elektromotor deed op geen enkele manier afbreuk aan de esthetiek zoals die gewenst was door Giacomo. Met zijn Elettracker bereikt hij een nieuw niveau als veelzijdig ambachtsman, technicus en ontwerper. Petje af!

Tekst en fotografie: Onno “Berserk” Wieringa

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen