Egon Weernink is een nuchtere Tukker die zelf niet graag op de voorgrond treedt. Zijn motoren daarentegen, pakken overal de spotlights! Na een reeks schitterende Harley’s, bouwde hij deze robuuste Evo cross-over. Het project is nèt als de maker ingetogen, maar buitengewoon boeiend en tot in de puntjes doordacht.
Terwijl we aan een gehaktbal en cola zitten in een café in Enschede vertelt Egon: “Vroeger reed ik brommers en heb ik een tijdje gecrost. Rond 2015 begon het Harley-virus toe te slaan. Dat kwam door een zwager en een paar vrienden die samen reden als de H.O.H., ofwel de Harleys Oet Hoksebarge! Ik wilde ook zoiets en kocht een Shovel-bobber via Marktplaats.” De Harley-vonk sloeg snel over. Egon maakte een gestrand project af van iemand anders, waarna er een strak verbouwde Breakout volgde en een door Thunderbike gebouwde FXDR. “Echt een prachtige motor, al kon ik er door een hernia niet lang op rijden.” De Road Glide die daarna kwam, bleek qua rijcomfort een schot in de roos. “Die heb ik nog steeds. Een hele fijne motor voor lange ritten.”
MINIMALISME
Egon laat op zijn telefoon foto’s zien uit zijn motorhistorie. Stuk voor stuk indrukwekkende machines in allerlei stijlen, al loopt er duidelijk een rode draad doorheen: minimalisme, veel zwart, weinig chroom. “Ik hou niet van bling-bling, dat zie je terug in al mijn motoren. Zwart en sober, dat is mijn ding.” Voor deze cross-over Evo liet Egon zich inspireren door een verbouwde Harley met crossbanden, die hij op internet zag. “Aanvankelijk had ik ‘m zelfs menierood gespoten, net als het voorbeeld. Maar ik wilde geen kopie maken en besloot er mijn eigen draai aan te geven. Dus toch weer veel zwart met subtiele metaaltinten. Het is een mix geworden van old-skool, cross- en racestijl. Precies wat ik zelf mooi vind.”
Triumph Scrambler 1200XE: Zand of ZOAB?
SAMENWERKING
De basis werd gevormd door een Evo Softail uit 1988, gekocht bij een Harley-zaak in Friesland. “Het was een soort chopper met vlammen erop. Niet echt mijn smaak en de voorvork had schade. Maar er stond maar 14.000 kilometer op de teller en dat was voor mij doorslaggevend.” Egon pakte het project grondig aan, in samenwerking met King Motorcycles. “Ik heb de motor in grote lijnen zelf opgebouwd en samengesteld. Ook het laswerk heb ik zelf gedaan. Het fijnere werk, zoals de elektronica, leidingen en afstelling, heeft Glenn van King Motorcycles gedaan. En het spuitwerk, een schitterende combinatie van hoogglans- en matzwart, is gedaan door Bram van het Rood. Kijk naar dat logo, dat zit gewoon echt in de lak!”
CROSS
Door eerdere projecten had Egon al veel ervaring opgedaan. “Al doende leert men,” zegt hij nuchter. Bovendien kon hij altijd terugvallen op mensen die weten waar ze het over hebben, zoals de bevriende motorbouwer Rik Terhurne. “Als ik onderdelen nodig had, wist Glenn van King Motorcycles altijd precies wat ik moest hebben.” Op Marktplaats vond hij een set 16- en 19-inch wielen van een Dyna. Het korte achterspatbord laat veel van de ruige crossband zien, terwijl het compacte tankje, afkomstig van een oude Yamaha-crosser, hoger op het frame werd geplaatst dankzij een dichtgelaste tunnel.

TERRIËR
Voor de stoere en gespierde uitstraling van de motor vond Egon inspiratie in de houding van de Norwich terriër, een hond die Egon ook zelf bezit. Breed van voren, slank vanachter. Glenn vond een passende Shovel voorvork met ossenkop die verlaagd werd om de juiste lijn te creëren. Een eigenwijs Renthal motorcross-stuur maakt het plaatje af. De zoektocht naar de juiste onderdelen ging verder: een luchtfilter van Arlen Ness geeft de motor een sportieve uitstraling. Op de Custombike-beurs in Bad Salzuflen vond Egon een set uitlaten van BSL. “Strakke shotguns, zonder poeha; precies wat ik zocht.” Het lassen, slijpen en strak zetten van het frame kostte vele uren, maar dat deerde hem niet. “Het is gewoon leuk werk. Daardoor hoefde er nauwelijks plamuur op. De kleinste details, zoals het monteren van de K-tech forward controls op exact hetzelfde punt als de zijstandaard, kostten soms een hele dag. Maar het meeste werk zat in het zoeken naar de juiste onderdelen.”
VERJAARDAG
Toen de motor in ruwbouw klaar was, werd hij volledig gedemonteerd en naar King Motorcycles gebracht voor het spuitwerk en de technische afbouw. “Het streven was om hem af te krijgen voor mijn 50e verjaardag”, lacht Egon, “…en dat is gelukt! Glenn heeft een nacht door gewerkt en hem op mijn verjaardag gebracht!” De eerste periode stond in het teken van finetunen. “Er zaten natuurlijk nog wat kinderziektes in, maar dat hoort erbij als je een motor zelf opbouwt. Dat is ‘part of the game’.” Voor verre ritten pakt hij liever zijn Road Glide, die is en blijft ideaal voor lange afstanden. Maar voor ritjes in de buurt kiest hij steevast zijn zwarte bliksem. “Deze custombike is veel leuker om mee te spelen. Klassiek qua uitstraling, met moderne elementen. Dit is wat ik zelf mooi vind en daar gaat het om.” En of het hierbij blijft? Zeker niet. “Ik heb al een Shovel blok, een bak en een frame en ook de voorvork is in bestelling. Nu nog de tijd vinden”, besluit Egon.
Tekst en fotografie: Floris Velthuis
SPECIFICATIES HARLEY-DAVIDSON SOFTAIL CUSTOM
| Categorie | Details |
|---|---|
| Eigenaar | Egon Weernink |
| Bouwer | Egon in samenwerking met King Motorcycles |
Motorblok
| Bouwjaar | 1988 |
| Merk | Harley-Davidson |
| Type | Evo |
| Cilinderinhoud | 1340 cc |
| Versnellingsbak | Harley-Davidson |
| Ontsteking | Harley-Davidson |
| Carburateur | CV |
| Luchtfilter | Arlen Ness |
| Primair | Harley-Davidson |
| Uitlaat | BSL |
| Bijzonderheden | Kilometerstand ca. 14.000 km bij aankoop, deels gereviseerd |
Rijwielgedeelte
| Frame | Harley-Davidson (aangepast) |
| Schokbrekers | Harley-Davidson verstelbaar |
| Voorwiel | Dyna Clubstyle wielen |
| Voorband | Continental TKC70 |
| Voorrem | Harley-Davidson |
| Voorvork | Harley-Davidson (ingekort) |
| Balhoofdplaten | Harley-Davidson |
| Achterwiel | Dyna Clubstyle |
| Achterband | Continental TKC70 Rocks |
| Achterrem | Harley-Davidson |
Diversen
| Stuur | Renthal cross stuur |
| Snelheidsmeter | Digitaal |
| Risers | Kort |
| Hendels/Hand Controls | K-tech |
| Handvatten | Cross |
| Koplamp | Ossenkop |
| Olietank | Harley-Davidson |
| Foot Controls | K-tech |
| Benzinetank | Yamaha Crosser, ’80s |
| Zadel | Bad Ass Seats |
| Achterspatbord | Custom |
| Achterlicht | Custom |
Spuitwerk
| Kleur | Zwart, custom |
| Spuiter | Bram van het Rood |


