Mike Hermsen van Dominator Motorcycles high-performance blijft maar onderdelen ontwikkelen voor Clubstyle motoren. En zolang dit gebeurt, zal de Harley-Davidson FXR van Michiel Visser nooit compleet zijn. Edgar besluit het duo op te zoeken en spreekt met hen af in Mike’s werkplaats.
Terwijl Mike druk bezig is met het passend maken van zijn zelf ontworpen lowers voor de Low Rider ST, begint hij zijn verhaal: “Twaalf jaar geleden nam ik de beslissing om me te specialiseren in high-performance FXR’s en richtte ik Dominator Motorcycles op. Dat was nog in het Twin Cam-tijdperk, waarin motoren met een 300 achterband de trend waren. Binnen de custom-scene ontstond er vraag naar motoren die gewoonweg beter reden. Als je destijds een aftermarket-onderdelenboek opende, zag je voornamelijk staal en chroom. Er waren bijvoorbeeld ook geen sportieve balhoofdplaten beschikbaar, dus moest ik al deze onderdelen zelf ontwerpen en fabriceren en dat doe ik nog steeds.”
MICHIEL VISSER
Bijnaam | Michiel ’the Looks’ |
---|---|
Bouwjaar | 1970 |
Beroep | mottige zeeman |
Type | grijze baard |
Drank | Bacardi sport (spiced + cola zero), Cornet |
Eten | Roti van Eudia |
Liefde | Eudia |
TV | Vandaag Inside |
Politiek | gepruts |
Film | Heat |
Muziek | Rock, Blues, Techno |
Boek | Het leven uit een dag |
Sport | elke dag |
Hobby | Kubo’s (k#t Bosschenaren) |
Vrouwen | m’n grote liefde |
Mannen | zoon Niels en m’n pa |
Motoren | Shovels |
Voorbeeld | geen |
Lijfspreuk | Wie dan leeft, wie dan zorgt |
CALIFORNIA
Tijdens een roadtrip door Amerika kwam Michiel met zijn ’51-er Chevy pick-up in de problemen. Hij vertelt: “We brachten de auto naar een Hot Rod werkplaats in California. Daar ontmoette ik de zoon van de eigenaar, van wie ik later zijn hardtail Shovel kocht om een andere roadtrip te maken. Tijdens die roadtrip raakte ik in California bekend met de kleurrijke Clubstyle-motoren van de lokale jongens. Eenmaal terug in Nederland bleven die ervaringen bij me hangen. Mike was voor mij geen onbekende en ik wist dat hij een passie had voor FXR-motoren. Mijn vriend Jan Admiraal overtuigde me ervan om ook een FXR aan te schaffen en deze door Mike te laten aanpassen. Ik was toen een van de eerste klanten van Mike.”
CLASSIC HORSEPOWER: JD VAN GERTJAN KRIJGT EEN NIEUW LEVEN
CARBON
De FXR lag helemaal uit elkaar en terwijl Mike zich concentreerde op het carbon plaatwerk, stelde Michiel dat er ook carbon wielen onder moesten komen. “Ik bracht die van BST (BlackStone Tek) uit Zuid-Afrika ter sprake. Na een pittige discussie vond Mike de importeur in Oss en werden de wielen alsnog besteld. Mike voegt eraan toe: “Ja, Michiel en ik hebben wel eens meningsverschillen, maar dat hoort erbij.” Met een grijns voegt hij toe: “Michiel is gewoon eigenwijs, ik niet hoor.” Michiel vertelt verder: “Ik wilde dat de ventilatorroosters van de kuip niet vóór de Baja rijverlichting zouden komen. Op een middag was Guillaume van Guillermo Engineering hier; een slimme jongen die zelf 3D printers maakt. Guillaume ontwierp passende roosters, waar een Baja LP1 lamp in past en deze combi worden nu wereldwijd gebruikt.” Voor de paintjob ging Michiel naar Jacco van Royal Kustom Works. Jacco legt uit dat hij de paint zo ontwierp dat het carbon plaatwerk nog steeds goed zichtbaar is en benadrukt wordt door subtiele, transparante zilver- en candyvlakken met ‘engine turned’ bladgoud rondom.
NOOIT KLAAR
Op de Bigtwin Bikeshow sleepte Michiel’s Clubstyler de hoofdprijs binnen in de Clubstyle/Performance categorie en recentelijk werd hij verkozen tot ‘King of Clubstyle’ op de Motor Expo in Italië! Als ik hem vraag of zijn motor nu eindelijk klaar is, kijkt Michiel me verbijsterd aan. “Ik ben nooit klaar”, zegt hij resoluut. “Wat ik graag zou willen zijn carbon koffers. Op dit moment lijkt de motor eigenlijk een dame met grote borsten en een kleine kont. Mike is al bezig met het ontwerp en de productie. Deze koffers zijn anders dan die van een standaard Low Rider ST. Ze zijn namelijk van gelijke grootte en zowel van binnen als van buiten helemaal glad. Maar originele FXRT clamshells sluit ik ook niet uit. Ze moeten dan wel in carbon zijn uitgevoerd”. Het is duidelijk… Het verhaal over deze motor is ‘a never ending story’!
Tekst & foto’s: Edgar Vingerhoed
Dominator Motorcycles |
Mike vertelt: “Het oorspronkelijke plan was om volledig vernieuwde FXR-motoren te produceren en te verkopen vanuit de showroom. Helaas bleek dat onhaalbaar, waarschijnlijk omdat je voor dezelfde prijs een gloednieuwe Harley kon kopen. Dus ik ging me concentreren op zelf gefabriceerde onderdelen. Dit werd een succes, want die vraag blijft maar groeien, vooral voor de kuipen. Mijn onderdelen worden wereldwijd verscheept. Om nieuwe producten te promoten, bezoek ik grote shows waar het Clubstyle-gebeuren flink in opkomst is. Daar merk ik dat de handel meteen aan wordt geslingerd. Na de Moto Expo in Italië ontving ik bestellingen uit Amerika en Michiel’s motor verscheen zelfs in een Japans magazine!” |
TECHNISCHE SPECIFICATIES DOMINATOR FXR | |
---|---|
ALGEMEEN | |
Merk | Harley-Davidson |
Model | FXR |
Bouwjaar | 1992 |
Eigenaar | Michiel Visser |
Bouwer | Mike Hermsen, Dominator Motorcycles |
MOTORBLOK | |
Merk | Screamin’ Eagle |
Type | 120R |
Bouwjaar | 2017 |
Cilinderinhoud | 1966 cc |
Ontsteking | Daytona Twin Tec |
Carburateur | Mikuni |
Luchtfilter | K&N |
Uitlaat | Titanium door Customs By Nick |
Versnellingsbak | RevTech |
Covers | Roland Sands Design / Dominator Motorcycles |
Tuning | Laseur Motoren |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | standaard |
Swingarm | Krüger & Junginger |
Voorvork | CeraCarbon Racing / Öhlins |
Balhoofdplaten | Dominator Motorcycles |
Voorwiel | BST-carbon Twin tek, 19″ |
Voorband | Pirelli Night Dragon 100/90-19 |
Voorrem | Brembo / Lyndall |
Schokdempers | Öhlins |
Achterwiel | BST-carbon Twin tek 18″ |
Achterband | Pirelli Night Dragon 180/55-18 |
Achterrem | Brembo / Lyndall |
Sprocket | CeraCarbon Racing |
Bijzonderheden | gewicht ca. 250 kg |
DIVERSEN | |
Stuur | Fatbar |
Snelheidsmeter | Dominator Motorcycles |
Hendels | Brembo |
Gadgets | Garmin Zumo XT2 |
Audio | Samsung Galaxy 21 en Ear buds pro 2 |
Handvatten | Rizoma |
Koplamp | Baja LP6 |
Olietank | onder versnellingsbak |
Controls | Rizoma |
Benzinetank | carbon, Dominator Motorcycles |
Zadel | Silvermachine Custom Seats |
Achterspatbord | carbon, Dominator Motorcycles |
Achterlicht | LED, Dominator Motorcycles |
Bedrading | Dominator Motorcycles |
Draai- en freeswerk | Dominator Motorcycles |
Bijzonderheden | 3D geprinte roosters met Baja LP1 in kuip, Guillermo Engineering 3D geprinte bracket voor snelheidsmeter en Garmin, Guillermo Engineering Hydrosqin Ceramic coating, Barbaros detailing |
SPUITWERK | |
Kleur | Gold leaf en Candy gold |
Design | Royal Jack |
Spuiter | Royal Kustom Works |