“Do, or do not. There is no try”, orakelde Yoda, de groene Jedi Master in The Empire Strikes Back. Sven Coopman volgde het advies van de profeet en kocht een Harley Ultra Limited. Hij liet de motor verbouwen en tooide de twin met strijders uit zijn favoriete Star Wars space saga.
Sven kwam als laatbloeier eerder toevallig en enigszins noodgedwongen in de motorwereld terecht: “Toen ik op mijn dertigste van werkgever veranderde, kon ik niet langer met de camionette van het bedrijf naar huis. Als economisch gefundeerd vervoermiddel koos ik voor een 125 cc Honda Shadow, waar ik met mijn autorijbewijs meteen de baan mee op kon. Drie jaar later oordeelde ik dat het tijd was voor iets groters. Na het behalen van het vereiste motorattest kocht ik een tweedehands Road King. De traditionele jeugdige ‘scheurfase’ lag al een tijdje achter de rug en mede door mijn interesse voor Amerikaanse motoren, leek me dat best een verstandige keuze.”
SOFTAIL MAKE-OVER: TIM GEEFT ZIJN MOTOR EEN VOLGEND LEVEN
DE SWITCH
“De overgang van 125 naar 1250 cc was nogal heftig, maar beviel me goed”, knipoogt Sven. “Wellicht was het verstandiger geweest om een tussenstap te maken, want het verschil in koppel was nogal indrukwekkend. Desondanks had ik de smaak goed te pakken. Als vrijwillig brandweerman kon ik lid worden van de Red Knights, een selectieve motorclub voor pompiers met chapters over de ganse wereld. Professioneel ben ik opvoeder van minderjarigen tussen de 12 en 18 jaar. Omdat ik één op de twee weekends aan de slag ben, zijn de HOG Chapters minder interessant voor mij. De gewezen Road King deed voornamelijk dienst voor woon- werkverkeer en na een jaartje of vijf begonnen de kilometers aardig aan te tikken. Er kwamen kosten aan de machine en omdat ik zelf onvoldoende technisch onderlegd ben, moest ik de machine telkens enkele dagen afstaan. Net op het moment dat ik voor een Victory ging informeren, brak daar het gedonder los en hoewel ik ook interesse had voor een Indian, koos ik uiteindelijk toch voor een Harley Ultra Limited. Het rijcomfort bleek de overtuigende en beslissende factor.”
DISCOVERY CHANNEL
“Bij de aankoop van de Ultra was ik erg gecharmeerd van de standaard zwarte laklaag en wijzigingen stonden absoluut niet op de agenda. Van postuur ben ik redelijk groot en om het rijcomfort te verbeteren heb ik na een paar maanden een hoger 12 inch stuur laten monteren. Buiten het aanpassen van de zijkoffers bleef verder alles bij het oude. Door de afleveringen van American Chopper op Discovery Channel te volgen, begon er mettertijd toch stilletjes aan wat te sudderen. Ook begon ik steeds meer motorbladen en catalogussen door te nemen. Als ‘die hard’ Star Wars fanaat stond het voor mij vanaf de eerste ideeën vast, dat de populaire sciencefiction films het hoofdthema zouden uitmaken. Reguliere paintings zijn vaak fenomenaal, maar ik wilde iets exclusiever, iets waarin ik mezelf kon terugvinden. Op het net kon ik enkel een zeldzaam exemplaar met de bescheiden beeltenis van Dart Vader traceren. Maar een motor waarop meerdere Star Wars helden waren afgebeeld, kon ik ziet vinden.”
HEILZAME DISCUSSIES
Gepassioneerd vertelt Sven verder: “Na talloze uurtjes googelen kwam ik toevallig op de Litouwse site van Tommy&Sons terecht, waar ik tegen een schappelijke prijs een verleidelijke baggerkit aantrof. Vooral de sierlijke, spacy vormen van de koffers en rear fender trokken mijn aandacht. Pas nadat ik mijn hersenkronkels bij Harley West-Flanders had verkondigd, nam het project realistische vormen aan. Alvorens definitief aan de slag te gaan, werd er eerst grondig overlegd met de spuiter. Omdat de graphics onvoldoende tot hun recht zouden komen, bracht Lukas van Radical Customz mij onmiddellijk aan het verstand dat ik moest afstappen van de zwarte basistint die ik oorspronkelijk in gedachten had. Enkele discussies verder, showde de geduldige Lukas uiteindelijk een kleurstaal waarmee ik schoorvoetend akkoord kon gaan. Het was een kleurdemo met glass flake, die een vertegenwoordiger had aangeraden om mee te experimenteren en ik heb nooit gedacht dat het resultaat zo overweldigend zou zijn. Voor de figuren en tekeningen was het ‘knippen en plakken’, om het gewenste resultaat te bereiken. De linkerzijde wordt ingenomen door de ‘goede’ Jedi. Mensen worden meestal geïmponeerd door de ‘bad guys’, daarom staan de ‘slechteriken’ van de Sith aan de rechterzijde, de kant die het best zichtbaar is wanneer de Ultra op z’n steun staat. In het midden staat de grey Jedi, die goed noch slecht zijn. Het Harley-logo op de tank heeft het Star Wars lettertype. Voor de topcase had Lucas mijn improvisatie compleet genegeerd en er spreekwoorden van de grijze Jedi, die ‘the force’ in balans trachten te houden, op aangebracht. De vechtscene op de tank heeft talloze uren werk gekost. Gedurende 142 lange dagen was ik ‘motorloos’. Het was uiteraard ook geen simpele opdracht en vanaf de eerste aanblik op het resultaat waren alle doorstane emoties snel vergeten.”
ONTSTRESSEN
Motorisch bestaat de aanpassing enkel uit een Stage 2 kit met torque cam en een True Dual uitlaatsysteem. In combinatie met het Heavy Breather luchtfilter zorgt dat voor meer koppel. “Verder werden een aantal chromen onderdelen zwart spoten” verklaart Sven. “Om het contrast tussen het goede en slechte uit de verhaallijn te accentueren, is de linkerkant van het motorblok zwart gespoten, terwijl de rechterzijde het chroom mocht behouden. Met de gemonteerde Öhlins schokbrekers zakt de machine an de achterzijde iets verder door. Spectaculair is dat hoogteverschil niet, maar wel merkbaar tijdens het op- en afstappen en bij stoplichten kan ik makkelijker met beide voeten op de grond. De machine wordt vrij intensief gebruikt. Praktisch alle verplaatsingen doe ik op de motor en naast het traditionele woon- werk verkeer, ga ik er ook mee op reis. Dat zijn vaak meetings van de Red Knights in het buitenland. Gewoonlijk alleen, want meestal word je al ruim voor aankomst vergezeld van gelijkgestemde zielen met dezelfde insignes op het vestje. Motorrijden biedt me de gelegenheid om eens intensief uit te waaien en te ontstressen van de miserie waar ik soms mee te maken krijg. Het liefst zonder gps, want het punt waar ik de weg kwijt raak, is telkens het beginpunt van een nieuw avontuur.”
DARTH REVAN
“Toen ik de motor pas had afgehaald en op weg was naar huis, veroorzaakte ik bij een verkeerslicht al meteen een ongeval,” lacht Sven. “De bestuurder van de wagen naast mij zat zodanig naar de motor te staren, dat ie waarschijnlijk het rempedaal vergat in te duwen en onverhoeds in botsing kwam met zijn voorganger. Overal waar ik passeer oogst de Ultra ontzettend veel belangstelling en gaan de duimpjes omhoog. De appreciatie is leuk, maar soms kan het me mateloos irriteren, vooral wanneer er wijsneuzen tussen zitten die over de lak en iconen beginnen te wrijven, om te verifiëren of het spuitwerk of zelfklevers zijn. Tijdens de opendeurdag van H-D West Flanders stond de motor onder een doek en bij de onthulling heb ik er nauwelijks 5 seconden van kunnen genieten, alvorens verdrongen te worden tussen de kijklustige massa. De interesse is mooi meegenomen, maar ik bouwde hem vooral voor mezelf. Via het design is het vrij duidelijk dat Star Wars mijn leven domineert. Onderweg krijg ik er gestadig vragen over en de vluchtige antwoorden zijn voor mij inmiddels routine geworden. Slechts een enkeling herkent Darth Revan op de achter fender. Hij staat ook op mijn arm getatoeëerd en het is van oorsprong een goede Jedi, die regelmatig van kamp wisselt. In tegenstelling tot de andere personages op de motor is alleen zijn figuur ingekleurd. Darth Revan speelt enkel een hoofdrol in Star Wars games en figureert niet in de films. Wie deze afbeelding herkent is een connaisseur en in dat geval kan het gesprek wel eens een dik half uurtje uitlopen.”
Foto’s: Patrick De Muynck
SPECIFICATIES STAR WARS ULTRA
Naam | SVEN COOPMAN |
---|---|
Bouwjaar | 1980 |
Beroep | opvoeder/vrijwillig brandweerman |
Ben van type | sarcastisch |
Drank | koffie, Cola Zero, whisky |
Eten | graag en veel |
Beste film | Star Wars (uiteraard) |
Muziek | Volbeat, Dropkick Murphys, Five finger death punch |
Boek | Hitchikers guide to the galaxy |
Sport | beetje fitnessen |
Hobby | Star Wars Games op pc |
Motoren betekenen | genieten, rust in mijn hoofd |
Droommotor | geloof het of niet, die heb ik al |
Pijnlijkste motormoment | op een meeting willen vertrekken met ingedrukte dodemansknop |
Mooiste motorervaring | lid worden van MC Red Knights |
Zonder motor zou ik | mezelf niet zijn |
Gebruikt motor voor | alle verplaatsingen, woon/werk verkeer, reizen |
Bezondiging in het verkeer | meegassen tussen het verkeer |
Lijfspreuk | ‘There is no dark side, nor a light side. There is only the force’ |
Wat met 5 miljoen | klein huisje, grote garage, veel motoren en big American cars |
ALGEMEEN | |
---|---|
Merk | Harley-Davidson |
Model | Ultra Limited |
Bouwjaar | 2019 |
Eigenaar | Sven Coopman |
Bouwer | Harley-Davidson West Flanders |
Bouwtijd | 4,5 maand |
MOTORBLOK | |
Type | Milwaukee-Eight |
Cilinderinhoud | 114 CI |
Luchtfilter | Screamin’ Eagle Heavy Breather |
Uitlaten | Rhinehart True Dual |
Andere aanpassingen | Stage 2 torque cam |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | stock |
Schokbrekers | Öhlins |
Voorvork | stock |
ACCESSOIRES | |
Stuur | Paul Yaffe 12 inch ape hanger |
Spiegels | Kuryakin |
Benzinetank | Tommy&Sons |
Zadel | custom made |
Voorspatbord | Tommy&Sons |
Achterspatbord | Tommy&Sons |
Achterlicht | Tommy&Sons |
SPUITWERK | |
Spuiter | Radical Customz |
Kleur | grijs met glass flakes |