Sommige motoren vallen op door extreme lijnen, uitbundige kleuren of radicale veranderingen. De FXR van Guillaume is juist het tegenovergestelde. Deze motor valt op door een enorme hoeveelheid eigengemaakte onderdelen, een tijdloos design èn de goede rijeigenschappen.
De niet-alledaagse naam Guillaume is ‘Willem’ in het Frans. Het is in de familie van zijn ouders namelijk de traditie om de eerstgeboren zoon Willem te noemen. Dat vonden zij wat saai worden en daarom gaven zij hun eerstgeboren zoon de Franse naam voor Willem; ‘Guillaume’.
OPLEIDING
Guillaume legt uit: “Al in mijn tienerjaren wilde ik heel graag een Harley gaan rijden en dan juist een Clubstyle motor. Toen ik na mijn opleiding automonteur begon aan een opleiding ondernemerschap, ben ik stage gaan lopen bij Dominator Motorcycles. Daar zag ik de door Mike gebouwde FXR’en en ik ben daar helemaal verliefd geworden op deze cult klassieker. De FXR heeft gewoon hele mooie lijnen, geeft een nostalgisch rijgevoel en is ook gewoon een leuk sturende en enigszins sportieve toermotor. Dit type motor past bij mij omdat ik hou van dingen die oud zijn, die olie lekken en waar leven in zit.”
IN BAKKEN
Guillaume begon al op vroege leeftijd met zijn eigen bedrijf. “Een doorgeschoten hobby”, lacht hij. Met zijn ‘Guillermo Engineering’ (jawel, dat is dan weer Spaans voor Willem!) richt hij zich op het ontwikkelen en produceren van producten binnen de automotive en her en der daarbuiten. Vooral 3D-printen maakt daar een groot deel van uit en hij levert 3D printers over de hele wereld! De nu 26-jarige Guillaume rijdt al sinds zijn jeugd op motoren en heeft er al heel wat gehad. En dan nu de H-D FXR. “Ik kocht ‘m van een zaak die ‘m als privéproject wilden gaan verbouwen, maar daar uiteindelijk geen tijd voor hadden.” De motor was reeds gedemonteerd zodat deze in bakken achterin de auto mee naar huis is gekomen. De motor had nog geen kenteken, maar wel een US title. “Ik heb de motor zelf helemaal opgebouwd, inclusief alle onderdelen die ik ervoor op maat heb gemaakt en gebouwd. Wel was het soms heel lastig te bepalen hoe dingen terug in elkaar hoorden, omdat ik hem zelf niet gedemonteerd had. Hiervoor heb ik regelmatig advies gevraagd bij Mike Hermsen van Dominator. Mike heeft ook vaak meegedacht over de aankoop van bepaalde onderdelen om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen.”
3D PRINTTECHNIEKEN
De FXR is uitgerust met een pre-2000 FXDX voorvork. Die zijn superfijn, ware het niet dat deze voorvork niet paste met de set 13-spaaks gietwielen die Guillaume had. Er blijken verschillende 13-spaaks wielen te zijn… “De naaf was aan beide kanten 3mm te breed voor mijn vork”, verklaart hij. “Uiteindelijk heb ik de naaf aan beide kanten 3 mm smaller gemaakt op de CNC freesbank inclusief de lagerpassing en de kraag waar de remschijf overheen valt.” Zo werden overal aanpassingen gedaan en ontstonden leuke details, zoals de remklauw-inserts, het ontstekingsdekseltje en het luchtfilterhuis. Door Guillermo Engineering werden in de loop der tijd steeds meer onderdelen geproduceerd, ook voor andere bedrijven. Guillaume gebruikte zijn FXR om er een waslijst aan speciale onderdelen voor te ontwerpen en te maken. Dat uiteraard vaak met 3D printtechnieken en de meeste daarvan zijn nu leverbaar bij Guillermo Engineering. Om maar wat onderdelen te noemen; het snelheidsmetershuis van aluminium werd CNC gefreesd en 3D geprint van carbon fiber PCTG. Het luchtfilterhuis en de filter cover, van carbon fiber PCTG met one-off filtercover. De timing cover/nose cone cover, gemaakt van aluminium in CNC in zelfde stijl als ’t luchtfilter. En dan niet te vergeten de startmotorcover, van aluminium in CNC met de tekst ‘it’s a chopper baby’ als verwijzing naar de film Pulp Fiction. Door gebruik te maken van de Dominator tellers, inclusief zelfgemaakt tellerhuis en een speciaal stuur, paste de kuip niet meer. Daarom maakte hij de nieuwe bevestigingsbeugels voor de Arlen Ness fairing, het deel voor de koplamp steun en 3D geprinte brackets voor de kuip van carbon fiber PCTG. Verder is de Slim kentekenplaat houder eveneens van carbon fiber PCTG.
Harley-Davidson W 750 met Goulding zijspan: van Oud tot Goud IJzer!
OPA PIET
Guillaume maakte ook de kabelboom met Motogadget M unit blue en digitale Dominator tellers. De kabelboom werd zelf gemaakt met custom routing zodat er zo min mogelijk kabels zichtbaar zijn op plekken waar dat niet noodzakelijk is. Uiteraard zit er een Dominator FXR crashbar op zijn FXR (met goud logo in plaats van zilver) en werden Guillermo Engineering carbon fiber PCTG pivot block cover/inserts gebruikt. De benzinetank werd door hem aangepast voor de Harris benzinedop en de ontluchting en dat ziet er racey en strak uit! YSS stelde speciaal voor zijn FXR een set schokdempers samen en Customs by Nick maakte de coole uitlaatbochten met daarop een Supertrapp uitlaatdemper. Zo heeft Guillaume de motor in een heel eigen stijl gebouwd, naar zijn eigen ideeën en ontwerpen, maar ook door te kijken en te leren van anderen, zoals zijn, helaas recentelijk overleden Opa Piet. “Opa Piet heeft de motor gelukkig nog af kunnen zien. Hij is van grote invloed geweest, al mijn hele leven en dus ook op de manier waarop ik dingen maak; ‘Maak d’r nou ginne kermis van jongen’, zei hij. Ik hou er dus van om iets zo simpel ogend te maken, dat het fabrieks-origineel had kunnen zijn.” En iedere bouwer weet het; Het kost vaak het meeste werk om iets er eenvoudig uit te laten zien!
Tekst & fotografie Onno “Berserk” Wieringa
TECHNISCHE GEGEVENS H-D FXR CLUBSTYLE
ALGEMEEN | |
Eigenaar | Guillaume van Schijndel |
Bouwer | H-D / Guillaume van Schijndel |
Merk | Harley-Davidson |
Model | FXR, 1994 |
MOTORBLOK | |
Bouwjaar | 1994 (matching numbers met frame) |
Bouwer | H-D / Guillaume van Schijndel (deels) en vorige eigenaar gedeeltelijk |
Cilinderinhoud | 80 c.i. |
Type | EVO (2) |
Zuigers | onbekend |
Cilinders | origineel (gereviseerd) |
Cilinderkoppen | origineel (gereviseerd) |
Kleppen | aftermarket |
Nokkenas | Andrews EV3 |
Oliepomp | origineel gereviseerd |
Carburateur | Keihin CV carburateur met CVP tuning kit |
Luchtfilter | high flow Küryakyn wedge filter |
Luchtfilterhuis | Guillermo Engineering filterhuis met cover |
Ontsteking | Daytona Twintec 1005 Single Fire |
Uitlaatsysteem | Customs by Nick bochten met een Supertrapp demper |
Versnellingsbak | origineel 5 Bak (gereviseerd) met ketting conversion |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Origineel FXR |
Voorvork | 1999 FXDX vork |
Achterbrug | origineel FXR |
Schokdempers | maatwerk door YSS in Schijndel op basis van een RG362 |
Voorwiel | 13 spaaks Harley gietwiel |
Achterwiel | 13 spaaks Harley gietwiel |
Remmen | origineel achter, voor FXDX |
DIVERSEN | |
Voorspatbord | Dyna FXDX |
Achterspatbord | Origineel FXR |
Spatbordsteunen | origineel FXR |
Benzinetank | FXR origineel, Harris tankdop en tankontluchting (apart van de dop) |
Dashboard/Tellers | klokken zelf zijn van Dominator en het tellerhuis met beugel van Guillermo Engineering |
Olietank | origineel |
Stuur | Burley Dominator 10 inch rise met 1 inch pull back |
Stuurverhogers | idem, is een stuur en riser in een (“Ik vond dit mooier bij een meer klassiek uitziende motor.”) |
Spiegels | extra korte replica |
Handvatten | Biltwell Thruster |
Schakelaarhuizen/rem- koppelingshendel | Dyna |
Koplamp | Daymaker 5 ¾ led met zwarte binnenkant |
Achterlicht | smoked led, extra kort |
Richtingaanwijzers | Voor Guillermo Engineering en achter van Gazzini |
Zadel | Custom, op basis van een pan van LePera, bekleed door Menno Lentinck |
Voetsteunen | overgenomen van iemand, geen merk zichtbaar |
Rem- schakelpedaal | origineel met eigen gemaakte vervanging voor het rubber van carbon fiber PCTG |
SPUITWERK | |
Kleur | zwart |
Spuiter | Ackermans in Sint-Michielsgestel |
Special Paint / logo’s | rust is gold co |
Idee | “Ik bouw meestal mijn motoren in mijn favoriete kleuren combo: zwart met goud/brons, maar zonder het heel uitbundig te maken.” |
Design | eigen |
DANK AAN | |
Dominator Motorcycles, ik werk veel voor en samen met Mike en veel advies gehad. En uiteraard Opa Piet. |