Chilo Road King van Erol en Ian

Gepubliceerd:

Wat begon als een droom voor Ian van Self Made Custom Painting, werd werkelijkheid. Hij wilde graag een motor spuiten in een Cholo-stijl vergelijkbaar met die van Kandy N Chrome uit Los Angeles. Die kans kreeg hij toen Erol hem benaderde met een goed plan…

In zijn tattooshop in Hoofddorp ontmoet ik Erol, die nog bezig is met zijn laatste klant. Ian is er ook en samen met tattoo- en sleutelcompagnon Sander lopen we door naar achter. Daar betreden we de werkplaats van Incredible Customs, waar de Road King van Erol klaar staat om naar buiten te gaan voor de fotoshoot.

STRAKKE LIJNEN

Twee jaar geleden kocht Erol zijn Harley-Davidson Road King. “De verkoper was een aardige man uit Valkenburg, een echte motorliefhebber”, vertelt hij. “Hij had meerdere klassieke motoren en verzorgde ze tot in de puntjes. De Road King was nog nagenoeg origineel, met een beach-bar stuur en leren tassen met franjes, alsof hij zo uit de fabriek was komen rollen. Dat gaf me vertrouwen, maar ik wist ook meteen dat deze motor volledig zou worden verbouwd in de Cholo-stijl, geïnspireerd op de Mexicaanse lowrider-cultuur.” De Cholo-stijl, ook wel bekend als de Chicano-stijl, wordt gekenmerkt door uitbundige chroomaccenten en overdreven grote onderdelen, zoals een hoge apehanger en lange fishtail-uitlaten. Een over-the-top paintjob met felle kleuren en complexe patronen maakt het plaatje compleet. Ian vertelt: “Vijf jaar geleden zag ik op Instagram de custom lowrider-auto’s van Kandy N Chrome voorbijkomen. Ik wist meteen: ‘dit is het!’ Dit wil ik ooit doen op een motor. Het inspireerde me enorm. En nu, ruim vijf jaar later, kwam Erol precies met dat idee bij mij. Zonder dat hij het wist, maakte hij mijn droom waar. Maar ik besefte ook dat ik voor dit project flink uit mijn comfortzone moest. Erol wilde die specifieke look met twee tinten groen: Forest Green en Lime Green. Verder kreeg ik de vrije hand. Het is echt een lowrider-patroon. Je kunt het Cholo- of Lowrider-style noemen. Sommigen noemen het ook Vicla. Maar waar het om draait, zijn strakke lijnen, patronen en metallic effecten.”

INTENSE KLEUR

Voor Ian is zijn werk bijna als ademen. Hij hoeft er niet over na te denken; het is puur genieten. Maar het moeilijkste deel? Het lijnenspel. Elke lijn en elk patroon moet perfect aansluiten op de vormen van de motor en het moet allemaal naadloos in elkaar overlopen. Bij deze Road King viel alles precies op zijn plek. Ian: “Er was geen vooropgezet ontwerp. Ik ben gewoon freestyle begonnen. Eerst losse onderdelen gepakt en de lijnen afgeplakt, puur op gevoel. Als de lijnen niet kloppen, oogt het meteen rommelig. Het is precisiewerk: laag voor laag bouw je het op tot alles samenkomt. Het proces begint met een zilverkleurige basislaag met metallic flakes. Vervolgens worden de lijnen afgeplakt, zodat de afgetapete delen zilver blijven wanneer de tape eraf gaat. Daarna wordt er een candy-kleur overheen gespoten. Omdat candy-lak transparant is, blijven de metallic flakes zichtbaar, wat extra diepte creëert. Daarna volgt de opbouw: steeds een nieuw deel afplakken, een andere kleur toevoegen en schaduwen aanbrengen. Voor deze stijl mocht het waterdruppel-effect niet ontbreken. Als alles klaar is, worden meerdere lagen blanke lak aangebracht, tussendoor geschuurd en opnieuw gelakt. Dit zorgt voor een ultra-gladde afwerking en een intense kleur.”

FISHTAILS

Ondertussen kiest Erol voor het verchromen van zijn Road King. Het hele onderblok, van carter tot kleppendeksel, glimt nu als een spiegel. Van de stuurknoppen tot kentekenhouder, alles werd aangepakt. “Bij de Cholo-stijl horen lange fishtail-pijpen, maar de perfecte set vinden bleek lastig. Deze lengte is moeilijk verkrijgbaar”, zegt Erol over zijn 42-inch Bassani fishtails. “Meestal zijn fishtails niet langer dan 39 inch en dat vond ik gewoon niet mooi. Dan heb je nog die met een vreemd uiteinde of die schuin omhooglopen. De 12-inch CMC sissybar uit Amerika was niet goedkoop, niet praktisch, maar wel mooi. Het is gewoon klikken, zo erop en eraf”, zegt hij best tevreden. “Mijn vrouw zat eens achterop en ik gaf dot gas en bam! Die sissybar in haar rug. Ik moest echt rustig optrekken, anders werd ze gespietst.” 

Boccin Knucklehead Chopper-zijspan: ‘Holy Shit!’

AFSCHEID

Toen Errol zijn Road King eindelijk af had, was het visueel een meesterwerk, maar eenmaal op de weg viel het tegen. “Kijk, het ziet er echt vet uit. Dit is zonder twijfel de mooiste motor die ik tot nu toe heb verbouwd”, zegt hij trots. “Maar het 88ci Twin Cam-blok had niet genoeg power voor mij. Mijn vrienden rijden op Road- en Street Glides en gaan er vol gas vandoor. Het was echt vechten om ze bij te houden. Deze Road King is gemaakt om te cruisen, maar dat past niet bij mijn rijstijl. Gelukkig heb ik iemand anders blij kunnen maken die er wél van kan genieten.” Zo eindigde het avontuur met de Road King sneller dan verwacht, maar met een belangrijke les: Een motor moet niet alleen mooi zijn, maar ook passen bij je rijstijl.

Tekst & fotografie: Edgar Vingerhoed

Candy-lak
Ian: “Candy-lak brengt ook risico’s met zich mee. Omdat de lak transparant is, wordt de kleur donkerder naarmate je meer lagen spuit. Een foutje corrigeren is bijna onmogelijk. Heb je een kras of schade? Dan kun je niet simpelweg een klein stukje bijwerken zonder kleurverschil te krijgen. Uiteindelijk is het voor de eigenaar een grotere uitdaging om de lak heel te houden, dan voor mij om hem te spuiten!”

SPECIFICATIES CHOLO ROAD KING

ALGEMEEN

Bouwer Erol van Inkredible Customs

MOTORBLOK

Bouwjaar 2004
Merk Harley-Davidson
Type Road King Classic
Cilinderinhoud 1449 cc
Luchtfilter Harley-Davidson
Uitlaat Bassani 42” fishtail

RIJWIELGEDEELTE

Schokbrekers Air Ride lucht schokdempers achter
Voorwiel 21” fat spoke chrome
Voorband whitewall
Voorrem standaard Harley-Davidson
Voorvork standaard Harley-Davidson
Achterwiel 18” fat spoke chrome
Achterband whitewall
Achterrem standaard Harley-Davidson

DIVERSEN

Stuur LA Choppers Twin Peaks Big Twin Handlebars
Snelheidsmeter standaard Harley-Davidson
Handvatten Accutronix Knurled Notched Custom Grips
Koplamp Harley-Davidson Daymaker
Olietank standaard Harley-Davidson
Controls standaard Harley-Davidson
Beninetank standaard Harley-Davidson
Zadel Mustang Dave Perewitz Signature Series
Achterspatbord standaard Harley-Davidson
Achterlicht standaard Harley-Davidson
Floor Boards standaard Harley-Davidson
Bagagedrager standaard Harley-Davidson
Kicker pedal standaard Harley-Davidson

SPUITWERK

Kleur Forest Green en Lime Green
Design Geïnspireerd op Amerikaanse Low Rider autos
Spuiter Self Made Custom Painting, Hillegom. www.selfmadecp.nl

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen