Björn’s Gold Wing café racer: ‘Rutje Prutje’

Gepubliceerd:

Björn is geboren en getogen in de Achterhoek. Met de Zwarte Cross om de hoek, kan het ook bijna niet anders dan dat hij graag ‘Oerend Hard’ gaat. Samen met zijn broer doet hij zijspancross en in de vrije tijd sleutelt hij graag aan snelle motoren. Deze keer wilde hij voluit gaan en het resultaat is een Spartaanse GL1100 café racer, die klinkt alsof er straaljagers over vliegen! Bigtwin wilde er meer van weten en zocht hem op…

DE STAR WARS ULTRA LIMITED VAN SVEN: ‘THERE IS ONLY THE FORCE’

Na de fotoshoot rijden we naar Björn’s ouderlijk huis, landelijk gelegen tussen de weilanden. Hij vertelt: “Ik had al twee Honda CX’en gehad en wou eens iets met een Boxer blok gaan doen. Een BMW lag voor de hand maar ik liep tegen deze Honda Gold Wing aan, voor de schappelijke prijs van €400,-. Wat me aanspreekt is dat het iconische Boxer blok groot en breed is, en het heeft zo’n karakteristieke sound. Het was 2017 toen ik deze Gold Wing GL1100 kocht. De vorige eigenaar had de motor uit Nederlands-Indië meegenomen naar Nederland en vond het geweldig dat iemand de motor kocht die er echt interesse in heeft. De Gold Wing was zo goed als origineel: alleen al aan verkoop van de overbodige onderdelen verdiende ik het aankoopbedrag terug! Dus wie is er nou gek? Ik begon rustig aan met verbouwen, maar twee jaar geleden kwam de bouw in een stroomversnelling.”

ZIJSPANCROSS

Björn is niet bepaald een groentje in de motorwereld en weet veel van techniek. Hij werkt als werkvoorbereider bij een installatiebedrijf en is actief in de zijspancross. “Dat doe ik samen met mijn broer Tjeerd, die de bakkenist is. Al van jongs af aan rijden wij hier in het bos en rond de boerderij op crossbrommers. Via een kennis zijn we in de zijspanwereld gerold. Zulke activiteiten leven hier in de Achterhoek! Het zijspancrossen vraagt veel aandacht. De machine moet goed en veilig de baan op, en we trainen meestal twee keer in de week. Puur voor de lol riepen we eens dat we op de NK wilden gaan rijden. Dat begon als puur geouwehoer onder het genot van een biertje. Inmiddels is het bloedserieus…” Björns vader begint te lachen en wijst naar de vrachtwagen op het erf: “Kijk eens wat er nu staat? Björn en Tjeerd hebben die in een vlaag van verstandsverbijstering gekocht. De wagen is ingericht met een werkplaats want er moet altijd gesleuteld worden. Het is een mooie sport en de jongens kunnen hun energie er in kwijt.” Björn voegt daaraan toe: “…en ons geld! Wie ons wil sponsoren kan contact opnemen met Team Rutgers. Kan je dat in Bigtwin vermelden?” Bij deze!

SPAAKWIELEN

Terug naar de Gold Wing. Björn vertelt: “Het moest een café racer worden met een eigen draai. Technisch moest alles perfect in orde zijn. Ik had twee blokken bij het project gekregen, maar beide waren gaar. Een los aangeschaft blok werd in Ulft met ijs gestraald zodat het niet uit elkaar hoefde. Vervolgens spoot DAM Designs het blok zwart. Zelf spoot ik de klep- en riemdelsels in metallic, zodat er wat contrasten uit springen. Tijdens het project moest het loodzware blok er meerdere keren in en uit worden gehaald. Dat is een avontuur op zich, maar na een tijdje krijg je er handigheid in. Ik kocht een complete Kawasaki Ninja ZX 6R, enkel en alleen voor de voorvork. De GL1100 heeft Comstar wielen, en ik wilde perse grove spaakwielen. Daarom heb ik de wielen van een GL1200 genomen, waarvoor de ZX 6R as moest worden aangepast.  In Autocad tekende ik spacers om de remschijf op te monteren. De voor- en achterrem zijn vervangen door Brembo’s, die op de plek blijven met zelfgemaakte brackets. Er zitten vele uren zulke technische details.”

WEBERS

Björn pakt een dikke map met tekeningen en foto’s waarin de hele bouw netjes is gedocumenteerd. Techniek staat bij Björn hoog in het vaandel en de oude Gold Wing werd volledig geüpdatet. Björn bestelde een set veren bij zijn huisleverancier Reiger, die ook altijd de schokbrekers voor zijn zijspancrosser levert. De typische paarse kleur springt er visueel uit. De Gold Wing loopt nu volledig op een elektronisch systeem van Motogadget. “Dit systeem stuurt alle elektronica aan en dat werkt heel mooi. De M-Unit scheelt een hele pak kabels, waardoor de motor mooi clean kon worden opgebouwd,” vertelt Björn. “Op Internet kwam ik tegen dat een Gold Wing goed loopt op Weber carburateurs en dit ziet er bovendien indrukwekkend uit. Voor de Webers, die van een Volkwagen af komen, heb ik een inlaat besteld bij Randakk’s. De luchtfilterbak werd verwijderd en er zijn kelken op gekomen. Op de originele uitlaatbochten zijn extreem korte dempers van Akrapovic gemonteerd. Het geluid is zo hard dat horen en zien je vergaat! De mechanische benzinepomp is weggeslepen van het blok en er is een elektrische gemonteerd. Er is namelijk een bepaalde druk nodig voor de Webers, en de mechanische pomp kon dat niet leveren. Zo kom je tijdens zo’n project een hoop dingen tegen waar je vooraf niet bij stil staat! Ik kreeg de motor niet lekker aan het lopen met de nieuwe set-up en ik ben door WRC Motorcycles geholpen met het afstellen en het bepalen van de juiste sproeiers.”

KIPPENGAAS EN PIEPSCHUIM

Kenners weten dat de tank van een Gold Wing een dummy is, de echte tank zit onder het zadel. Dat heeft Honda gedaan om het zwaartepunt zo laag mogelijk het houden, want de GL1100 heeft een behoorlijk gewicht! Onder de dummy tank zitten alle elektronische componenten verstopt. Dat betekent dat er straffeloos in de tank gezaagd kan worden. Björn: “We kwamen op het idee om de klep van de dummy tank dicht te maken met polyester, en drie gaten te maken voor de tankdop, benzineniveau en kilometerteller. De vorm van de kont heb ik eerst van kippengaas en piepschuim gemaakt. Dat heb ik vervolgens naar Polyglass in Aalten gebracht om de vorm van boetseerklei te maken. Tenslotte is daar door Polyglass polyester omheen gespoten, waarbij rekening is gehouden met de uitsparing voor het achterlicht. Het zadel is gemaakt door Viking Seats. Ik heb de complete motor daar neergezet, zodat ze het zadel perfect konden laten aansluiten. Hij vroeg of ik iets van een logo wilde. Nou had ik ooit eens voor de lol een logo bedacht voor een sticker met m’n geuzennaam Rutje Prutje. Dat leek me een leuk detail en het maakt de motor ook een beetje eigen. De koplamp is bevestigd met een stuk van een mengkraan uit de oudijzerbak. Het past perfect en kost niets. Via caferaceronderdelen.nl werd het stuur besteld waarop hendels van Brembo werden gemonteerd. De grote vraag, bij alle custombikes, is waar je het kenteken kwijt kan. Onder het zitje bleek niet mooi te staan, dus ik besloot ‘m via een beugel achter de band te monteren.”

SPARTAANS

Björn: “Qua spuitwerk wou ik een beukenhout-achtige kleur hebben. Ik kwam met Dennis van Dam Designs aan het praten en hij suggereerde een Ferro metaalkleur. Het ziet er levensecht uit! Het frame is verchroomd bij Jacobs NCI en daarna verkoperd. Bij een autospuiterij is dit vervolgens afgelakt omdat het frame anders helemaal groen zou gaan uitslaat. Expres is het een beetje ‘viezig’ gelaten, het moest niet te steriel gaan lijken.” Eenmaal klaar, bleek de motor niet lekker te lopen. “Ik heb het hele Motogadget systeem nagelopen en dat was goed. De bobines werden doorgemeten en ook die waren goed. Uiteindelijk bleek het een slechte verbinding bij het startknopje te zijn. Maar voordat je daar achter komt…” verzucht Björn. “De Gold Wing rijdt mooi en het is een Spartaanse ervaring. Je voelt de druk van de carburateurs langs je benen 

blazen en als je gas geeft voel je de PK’s langs de helm omhoog komen. Het is een hele beleving, maar het is geen motor om veel kilometers mee te maken. Er is nergens op bezuinigd, dit was zo’n project van ‘je doet het goed of je doet het niet’. Deze keer wilde ik helemaal voluit gaan en dat is gelukt!”

Door: Floris Velthuis

SPECIFICATIES HONDA GOLD WING GL1100
Eigenaar/bouwer Björn Rutgers
MOTORBLOK
Bouwjaar 1982
Merk Honda
Type GL1100
Cilinderinhoud 1085 cc
Versnellingsbak 5-bak
Ontsteking elektronisch
Carburateur Weber IDF 40
Luchtfilter kelken
Uitlaat voorbocht origineel, demper Akrapovic
Bijzonderheden link-systeem gemaakt voor carburateurs, inlaat verdeelstuk voor Weber IDF 40 van Randakk’s, mechanische benzine pomp vervangen voor een elektrische.
RIJWIELGEDEELTE
Frame Origineel / vermaakt
Schokbrekers Reiger
Voorwiel GL1200
Voorband Cobra 120/90-18
Voorrem Brembo
Voorvork Kawasaki zx6r
Balhoofdplaten origineel aangepast
Achterwiel GL1200
Achterband Cobra 140/90-B16
Achterrem Brembo
DIVERSEN
Stuur clipons
Snelheidsmeter Motogadget MST Vintage
Hendels/hand controls Brembo
Handvatten Motogadget
Koplamp verkoperd
Foot controls rearset
Benzinetank origineel
Zadel Vikingseats
Achterspatbord Polyglass
Achterlicht Smoke Led
Knipperlichten Motogadget
SPUITWERK
Kleur koper, brons, messing
Spuiter Dam Design
Bijzonderheden Verometal
DANK AAN
Dam Design, Viking Seats, Jacobs NCI, WRC Motorcycles, Polyglass, A.B. Willemsen en caferacerwebshop.com

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen