De H-D W 750 met Goulding zijspan van Jan Keizer is een zeldzame combinatie. Een combinatie ook, die bijna gedoemd was tot schroot verwerkt te gaan worden! Gelukkig is het nooit zover gekomen en kunnen we hier nu genieten van deze schitterende driewieler…
Jan kocht deze 38’er W via Larry Elias. De motor stond vervolgens jaren bij Jan in de garage gestald en het oogde als weinig meer dan een zielig hoopje schroot. “Het verhaal gaat echter veel verder terug”, zo vertelt Jan, “Bram Zuidervliet Sr. werkte vroeger bij de HTM en toen hij in de zeventiger jaren eens over het Rijswijkseplein in Den Haag reed, kwam hij daar een man tegen die op weg was naar Bolman Motorsloop, om daar deze W te verpatsen als… Oud ijzer!
Yamaha XV Caferacer: Kippenvel, angst en vreugde bij Ruben
PIG SNOUTS
Door die toevallige ontmoeting kwam het niet zover en belandde de Harley dus gelukkig bij Larry, bij wie hij jarenlang in een hoek stond. Larry ging jaren geleden verhuizen en had even geen ruimte, waardoor de W samen met zeven andere motoren tijdelijk bij mij in de garage kwam te staan.” Dat ‘tijdelijk’ werd een lange periode en nadat Larry alle andere motoren en onderdelen bij Jan had opgehaald, bleef de W nog jaren eenzaam en alleen staan. “Uiteindelijk heb ik deze 38’er toen van Larry gekocht. Het werd een restauratieproject waar we vele jaren aan gewerkt hebben en uiteindelijk kwam het zijspan er ook nog eens bij”, lacht Jan. Het is een Harley-Davidson 750 W uit 1938. Hiervan zijn er slechts 304 stuks geproduceerd. De motor is nog grotendeels origineel, inclusief origineel oud kenteken. Veel moeilijk te vinden onderdelen zijn opgespoord via kennissen en beurzen en ook soms via eBay gekocht. Het eiste alles bij elkaar een zoektocht die vele jaren duurde, maar het resultaat mag er dan ook zijn! “Het mooiste aan de motor vind ik de remlichtschakelaar!”, glundert Jan, dat is een originele en die vind je nooit meer!” De W is nog steeds 6V met de bedrading ‘volgens het boekje,’ al zijn er wel enkele updates uitgevoerd, zoals de moderne elektronische ontsteking, die onzichtbaar in de oude is verstopt. “Wat ook best wel bijzonder is, zijn de achterlichten op de motor en het zijspan. Deze zogeheten ‘Pig Snouts’, vanwege de bijzondere vorm, zijn de originele koperen exemplaren”, verklaart Jan.
NEW OLD STOCK
Alles moest gereviseerd c.q. gerestaureerd worden aan en in de motor. Motorblok en versnellingsbak werden geheel gedaan en de wielen kregen nieuwe naven. De banden met het ‘Griotjes’ profiel zijn replica’s van de banden die alleen in het jaar 1938 standaard op deze Harley’s werden gemonteerd. Veel ‘niet meer te redden’ of geheel afwezige onderdelen zijn door N.O.S. parts vervangen, zoals het lederen riempje dat de snelheidsmeterskabel ondersteunt en tegen het frame houdt. Een detail dat zelfs door bekend H-D historicus en boekenschrijver Bruce Palmer als origineel wordt erkend. Jan wijst trots; “Deze originele teller heb ik na lang zoeken gevonden op internet. Hij kostte een fortuin, maar het is wel het kersje op de taart!” Aan de voorzijde zien we de speciale, originele en zeldzame I-Beam Springer voorvork met de typerende zijkanten, waar een soort ‘geul’ in zit, met de kapjes over de veren. Eveneens zeldzaam is de Cycle Ray koplamp die boven de claxon op de voorvork staat samen met de ‘Guide Lamp’; een origineel accessoire.
DEURTJE
Kort nadat de W helemaal klaar was, kwam er een telefoontje van een kennis die in een tuin in Gouda een oud zijspan had zien staan. Of Jan daar misschien belangstelling voor had? “Zit er een deurtje aan de zijkant?” vroeg Jan. “Ja!” Het bleek een origineel Goulding zijspan te zijn! De bak had dertig jaar in een tuin in Gouda gestaan, in weer en wind… “Ik kon niet gelijk komen kijken, dus ik kocht ‘m van een fotootje!” lacht Jan. “De hele bodem was weggerot en een groot gedeelte van de bak ook.” Dat vergde weer een langdurig restauratieproces, waarbij minutieus elk onderdeel en detail weer perfect in originele staat werd gebracht. “Alles aan zowel de motor alsook aan de zijspanbak is gespoten, niets is gepoedercoat. Dat is zoals het in die jaren ook werd gedaan”, aldus Jan. “Jordy van ‘JG Custom Paint’ uit Montfoort heeft het spuitwerk en de biezen verzorgd.” Het proces van een jaar of vijf voor de volledige restauratie van motorfiets en zijspan is nu dan toch eindelijk afgesloten. Er staat een stukje geschiedenis op wielen dat zijn weerga niet kent. Dochter Annelien rijdt graag mee, lekker comfortabel in het soepel geveerde zijspanbakje. Met slechts één ferme trap loopt de 38’er als een zonnetje en soepeltjes rijdt het tweetal weg. Alsof we weer terug in de tijd zijn gegaan, prachtig!
Tekst & fotografie Onno “Berserk” Wieringa
SPECIFICATIES H-D W 750/GOULDING COMBINATIE
ALGEMEEN | |
Eigenaar | Jan Keizer |
Bouwer | H-D en Goulding (zijspan) |
Bouwjaar | 1938 |
Merk | H-D en Goulding (zijspan) |
Model | W 750 |
Bouwtijd | 5 jaar |
MOTORBLOK | |
Bouwjaar | 1938 |
Bouwer | H-D |
Cilinderinhoud | 750 cc |
Type | zijklepper |
Carburateur | Linkert |
Ontsteking | elektronisch, ‘verborgen’ in standaard behuizing |
Uitlaatsysteem | H-D |
Versnellingsbak | H-D, een zogeheten vooroorlogse ‘2-punts’ bak |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | H-D |
Voorvork | Springer I-Beam |
Voorwiel | H-D spaakwiel |
Achterwiel | H-D spaakwiel |
Remmen | H-D |
Banden | ‘Griotjes’ profiel (‘one year only’) |
Zadel | H-D, opnieuw bekleed door BadAss zadels |
SPUITWERK | |
Kleur | H-D rood |
Spuiter | JG Custom Paint Montfoort |
DANK AAN | |
Larry Elias voor de technische adviezen | |
Cor Homan voor alle hulp met de realisatie |