Wout Slob, 60 jaar, is al sinds jaar en dag Snap-on Tools dealer in de regio Den Haag / Westland. Zijn chopper is natuurlijk gebouwd met gereedschap van Snap-on Tools en het logo van het beroemde gereedschapsmerk prijkt dan ook trots op zijn Cobra chopper.
Waarom ‘The Last of the Mohicans’? Wout legt uit; ik heb het Cobra frame, de basis van deze chopper, ruim twintig jaar geleden bij SPS gekocht.” Hij vervolgt met een diepe zucht; “Het project heeft twee echtscheidingen overleefd, de financiële crisis met bijna een faillissement, de geboorte van de tweeling en diverse periodes van wanhoop of het ooit nog af zou komen…” Het duurde uiteindelijk maar liefst twintig jaar tot de chopper klaar was en het is dan ook echt de laatste Cobra SPS chopper die gebouwd is!
UITDAGING
Het is al met al dus best begrijpelijk dat het Cobra project tijdens de zware periodes in zijn leven noodgedwongen regelmatig ‘stilstond’. Maar, samen met Johan en Erik van het voormalige SPS werd steeds stukje bij beetje verder gebouwd, waarbij Johan de technische zaken als het rijwielgedeelte op zich nam, terwijl Erik zich hoofdzakelijk met het cosmetische gedeelte bezighield. “Het frame moest hier en daar worden aangepast, maar de grootste uitdaging bleek de achterbrug. Die zat danig in de weg, want er kwam een Ultima versnellingsbak in het frame en de ombouw van linkse aandrijving naar right side drive was een behoorlijke uitdaging. Vandaar dat we een gedeelte uit de achterbrug geslepen hebben en er een ‘hoek’ in hebben gelast, waardoor de belt net voldoende ruimte kreeg.”
VERRASSING
Wout wilde er graag een Shovelhead blok in hebben en informeerde op een dag voorzichtig naar het blok dat al jaren bij SPS op de balie stond. Dat bleek ooit opgebouwd te zijn voor een jongen die een motor aan het bouwen was, maar dat project halverwege staakte. Het blok, gebouwd met een Delkron carter en hoofdzakelijk S&S onderdelen, was splinternieuw en gelukkig kon Wout het voor een nette prijs overnemen. “Pas toen we er iets aan moesten veranderen, een paar jaar geleden bij de inbouw, kwamen we erachter dat het een big bore / stroker blok was”, lacht Wout, “Dat was een mooie verrassing!” Nadat een set uitlaten werd aangepast en opnieuw verchroomd, was het blok dan ook klaar.
De Beleving: CVO Street Glide en Bobber van Tom
COBRA
Het rijwielgedeelte werd door Johan en Wout verder opgebouwd. In het Cobra highneck frame kwam een imposante 8 inch overstock Dragon Springer met een H-D schokdemper. De multi-spoke all stainless steel wielen zijn van Calle Choppers. De remmen voor werken met moderne Billet vierzuiger klauwen, terwijl de achterrem een nostalgische Lowtail klauw is! De mannen maakten een custom achterspatbord dat de dikke achterband extra accentueert. Zodiac leverde de choppertank die goed bij de motor past en met voldoende inhoud een redelijke actieradius levert. Erik op zijn beurt maakte de olietank en een in de stijl van de motor passende sissybar, waarna het zadel werd gemaakt en door William werd bekleed. En zo werd, stukje bij beetje, de bouw van de Snap-on chopper gestaag voortgezet.
SNAP-ON ROOD
Rebuffini leverde een set forward controls met bijpassende voetsteunen en langzamerhand naderde de chopper zijn voltooiing, waarna Wout samen met zijn maatje Alex over het spuitwerk ging denken. “Ik wilde uiteraard de Snap-on kleurstelling in het ontwerp verwerken. Maar het mocht geen ‘schreeuwende reclame’ worden. Vandaar dat ik heb gekozen voor Snap-on rood, met hier en daar het Snap-on logo en op de benzinetank de oude stijl zeventiger-jaren Harley-Davidson logo’s.” Wout legt uit; “Het spuitwerk is echt ‘thuiswerk’ geweest, de meeste delen zijn gepoedercoat, de logo’s gemaakt en geplakt. Er is een mooi smalle striping op de benzinetank en het frame gezet, die het lijnenspel en de vormen benadrukt. Vervolgens hebben we alles in de blanke lak gezet.”

BLIJVEN GELOVEN
Uiteindelijk is de motor dan klaar… We zagen hem vorig jaar op de Bigtwin Bikeshow staan, waar Snap-on een zeer gewaardeerde sponsor van is. Elk jaar geven zij een enorme rijdbare gereedschapskist weg aan de ‘Best of Show’ winnaar van de Custom Bikeshow. Wout is blij dat de chopper klaar is en zegt vol trots en overtuiging; “Ik heb ‘m niet gekocht, maar gebouwd!” Met een brede grijns zittend op zijn motor; “Twintig jaar toewijding, blijven geloven in een mooi eindresultaat, ‘and never, ever giving up…” En daar zijn wij het volledig mee eens. Custombouw is niet altijd even makkelijk en voor mannen zoals Wout die ondanks alles toch doorzetten hebben wij dan ook niets anders dan torenhoog respect!
Tekst en fotografie Onno “Berserk” Wieringa – madnessphotography.nl
TECHNISCHE GEGEVENS SNAP-ON COBRA CHOPPER
| Categorie | Details |
|---|---|
| Eigenaar | Wout Slob |
| Bouwer | Wout Slob / Johan Sterrenburg / Erik Martens |
| Merk | Eigenbouw |
| Model | Cobra Chopper |
| Bouwtijd | 20 jaar |
| Naam van de motor | ‘The Last of the Mohicans’ |
Motorblok
| Bouwjaar | 1982 |
| Cilinderinhoud | 1600 cc |
| Type | Shovelhead Big Bore Stroker |
| Carter | Delkron |
| Krukas | S&S |
| Zuigers | S&S |
| Cilinders | S&S |
| Cilinderkoppen | Harley-Davidson |
| Kleppen | Manley |
| Nokkenas | S&S |
| Nokvolgers | S&S |
| Oliepomp | S&S High Flow |
| Carburateur | S&S Super E Shorty |
| Luchtfilterhuis | S&S |
| Ontsteking | Dyna Ignition HVI |
| Uitlaatsysteem | Custom |
| Versnellingsbak | Ultima |
Rijwielgedeelte
| Frame | Cobra Highneck |
| Voorvork | Dragon Springer 8” overstock met Harley-Davidson demper |
| Achterbrug | Cobra |
| Schokdempers | Progressive Suspension |
| Voorwiel | Calle Choppers multi spoke – All Stainless Steel |
| Achterwiel | Calle Choppers multi spoke – All Stainless Steel |
| Remmen | Billet 4-zuigerklauwen |
Diversen
| Achterspatbord | Custom |
| Spatbordsteunen | Custom |
| Benzinetank | Zodiac |
| Dashboard/Tellers | Moto Gadgets |
| Olietank | Custom |
| Stuur | Custom chroom dragbar |
| Stuurverhogers | Knuckle style |
| Spiegels | Rebuffini |
| Handvatten | N.O.S. |
| Schakelaarhuizen/rem- koppelingshendel | Zodiac / Harley-Davidson |
| Koplamp | Swapmeet |
| Achterlicht | Zodiac |
| Zadel | William, custom made King & Queen |
| Sissybar | Custom |
| Forward controls | Rebuffini |
| Voetsteunen | Rebuffini |
| Rem- schakelpedaal | Rebuffini |
Spuitwerk
| Kleur | Snap-on Tools Red |
| Spuiter | Alex / Wout |
| Special Paint / logo’s | Harley-Davidson / Snap-on Tools |
| Idee & Design | Wout |
Dank Aan
| Credits | Johan, Erik, en William voor het prachtige zadel! |



