Chopperliefhebber John van der Made liep er in 2021 toevallig tegen aan… Het was niet meer dan een berg losse onderdelen, maar dan wel van een van de eerste Nederlandse Easy Rider Choppers, op basis van een ‘47er Knucklehead.
John, 62 jaar jong en Sales Support Medewerker bij DAF Trucks, vertelt; “Ik ben altijd al gek geweest op choppers. Vanaf mijn dertiende rijd ik motor en heb er al heel wat gehad, vooral oude Harley’s.
MTS BREDA
Bij Hudson 115 hoorde ik dat er in Eindhoven een H-D chopper te koop stond.” De verkoper bleek een bekend persoon uit het wereldje te zijn, ‘Fred Freak’. De chopper bleek een Easy Rider model Knucklehead, op basis van een ex-politiemotor van de Belgische Zwaantjes (de bijnaam van de Belgische motorpolitie (red)). De laatste bouwjaar Knuckleheads waren de eerste H-D’s die de Zwaantjes kregen. In 1959 werd de Knucklehead verkocht en de motor kwam via H-D handelaar ‘Madame’ van der Velde vanuit België in Nederland terecht. Uiteindelijk is de motor bij Hans Maas terecht gekomen, die als leraar werktuigbouwkunde aan de MTS in Breda werkzaam was. Hij heeft de motor samen met zijn leerlingen vervolgens omgebouwd tot een van de eerste Nederlandse Easy Rider Choppers.
PRIJZEN
Het achterdeel van het frame is 8 cm verlengd en het frame in totaal 10 cm, doordat het balhoofd iets is verhoogd om de 10” overstock narrow Springer, die ze op de MTS zelf gemaakt hebben te kunnen monteren. Later is de motor dus verkocht aan ‘Fred Freak’ die nog weer andere aanpassingen/veranderingen heeft aangebracht. Zo werd het hoge eigenbouw chopperstuur vervangen door een ‘Fred Freak’ dragbar. De sissybar werd afgezaagd, het zadel ingekort en de ronde aangepaste bromfietstank werd vervangen door een Sportstertank. ‘Fred Freak’ is met de Knucklehead naar diverse motorshows in binnen- en buitenland geweest en heeft daar vele prijzen gewonnen. John laat een poster zien met daarop de chopper; “De Knuckle heeft ook als decor en reclame gediend voor Jeans Boutique ‘Canadian Stocks’. Deze poster was bijvoorbeeld te zien in bushokjes in het zuiden van het land.”
IN ONDERDELEN
Eind jaren ‘80 werd de Knucklehead voor een totale revisie volledig gedemonteerd. Diverse delen werden ook opnieuw verchroomd. De motor is echter nooit meer opgebouwd en John heeft ‘m dus 33 jaar later in onderdelen overgenomen. Bij de bouw bleken diverse delen verdwenen te zijn en bleek ook van de voorgenomen revisie helemaal niets terecht te zijn gekomen. “De motor was dus al omgebouwd en mijn doel was om de motor, zover als mogelijk was, met de originele chopperonderdelen uit 1970 op te bouwen. De opbouw heb ik zelf gedaan. Als iemand nog informatie of foto’s van de ombouw destijds heeft, dan houd ik me daarvoor aanbevolen! Bij het blok ontbraken bijna alle delen waardoor het blok nu zo goed als nieuw is van binnen. Ronnie van Iron Pit uit Helmond heeft de motor en versnellingsbak totaal gereviseerd en alle ontbrekende delen geleverd. Ronnie gaf aan dat hij zelden zo’n mooi en gaaf motorblok gezien had. Géén gescheurde of kapotte carters, cilinders of koppen! Ik heb gekozen voor een 6 Volt elektronische ontsteking met elektronische vervroeging.”
Golden Slim-Line: Wolfgang houdt het smal en vloeiend
TRIUMPH NAAF
De geveerde Triumph naaf was op de MTS ook aangepast. Er zit namelijk geen steekas in en het achterdeel van een Harley frame is dicht. Dit deel is opengemaakt, maar omdat de as van de Triumph te dun was voor het H-D frame had men bussen op de Triumph-as gelast. Hierdoor kon het wiel met as zo in het frame geschoven worden maar kan men de as bijna niet meer onderhouden. De twee draaiende lagerbussen waren door gebrek aan smering 26-kantig geworden. Vandaar dat we alles opnieuw hebben moeten maken. Het draaien van de nieuwe achteras met spiebaan en bijbehorende bussen heeft René, van Peeters Metaalbewerking, voor zijn rekening genomen. Voor laswerk bij kon ik terecht bij All Metaal in Eindhoven en bij Robin van Schijndel en voor goede raad kon ik terecht bij enkele leden van de H-D Club Eindhoven.” De bedrading was bijna compleet vergaan en werd dan ook compleet vervangen door John. Dat was nog een hele klus met een 7-polig contactslot en 2 koplampen. “Ik heb een omvormer van 6 naar 12V gebruikt en dat maakte de schakeling alleen maar ingewikkelder. Uiteindelijk is ook dat weer tot een goed eind gebracht.”

WAT MOOIS
De steunen van de forward controls, claxon, uitlaten en carburateur waren er niet bij en die heeft John zelf uit RVS gemaakt. “Op een Knucklehead heeft nooit een oliefilter gezeten, maar met een gereviseerd blok wilde ik dat er wel op hebben. Het bijgeleverde filterhuis van een Panhead bleek gedeeltelijk afgezaagd te zijn waardoor ik allerlei aanpassingen moest bedenken om dit weer passend te krijgen met een nieuwe set olieleidingen. Tevens zat de custom uitlaatbocht van de achterste cilinder verder naar buiten als origineel, waardoor ik het filter schuin naar buiten moest zetten om het passend te krijgen. Na de ruwbouw en alle revisie- en constructiewerkzaamheden kon de chopper dan uiteindelijk naar Jacco Reniers van Royal Kustom Works in Dordrecht worden gebracht, met de opdracht; ‘Maak er wat moois van!’ De motor is altijd wit geweest, dus dat moet weer de hoofdkleur worden, met paars spuitwerk en pinstriping erop. Master Painter Jacco overtrof zichzelf en maakte er een meesterwerk van. De chopper was nu na jarenlang hard werken eindelijk klaar!
EASY RIDER GEVOEL
Het was een langdurend project dat tot een fantastisch mooi resultaat heeft geleid. Een belangrijk stuk Nederlandse choppergeschiedenis is bewaard gebleven. Daar moet je dan ook wel veel geduld voor kunnen opbrengen. “Ik neem altijd de tijd om uit te pluizen hoe iets werkt en hoe ik het weer kan repareren”, zegt John. “Ik vind het dan ook niet erg om dagen te schuren en te polijsten om iets weer mooi te krijgen. En zoals altijd; ‘met passen en meten wordt de meeste tijd versleten’. Toen de chopper klaar was en gestart kon worden was de afstelling natuurlijk nog knudde en sloegen af en toe de vlammen uit de uitlaten, soms vergezeld van een daverende klap waardoor de ramen in de sponning stonden te trillen!” Het Easy Rider gevoel komt meteen opzetten als John de Knucklehead chopper aantrapt en even later met een diep bulderend geluid uit de korte fishtails over het plattelandsweggetje rijdt. De lange Springervork, het sprankelende chroom en het diepgekleurde en gedetailleerde spuitwerk roepen onmiddellijk de herinneringen op die wij zo’n beetje allemaal hebben van het gevoel wat we kregen toen we de cultfilm Easy Rider voor het eerst zagen…
Tekst & fotografie Onno “Berserk” Wieringa
SPECIIFICATIES EASY RIDER KNUCKLEHEAD
ALGEMEEN | |
Eigenaar | John van der Made |
Bouwer | Hans Maas en leerlingen MTS Breda |
Merk | Harley-Davidson |
Model | Knucklehead 61” |
Bouwtijd | Herbouwtijd 2,5 jaar |
MOTORBLOK | |
Bouwjaar | 1947 |
Bouwer | Harley-Davidson |
Cilinderinhoud | 61” (1.000 cc) |
Type | Knucklehead |
Krukas, Cilinders, Cilinderkoppen, Luchtfilterhuis en versnellingsbak | ’47 Harley-Davidson |
Carter | Origineel ’47 Harley-Davidson (gepolijst) |
Zuigers | Dixie J-11224 |
Kleppen | Kibblewhite |
Nokkenas | S&S |
Nokvolgers | S&S |
Oliepomp | ’47 Harley-Davidson met op maat gemaakte tandwielen |
Benzinesysteem | Linkert M5 |
Luchtfilter | ’47 H-D Meshwire |
Ontsteking | Samwel V-tronic, Electronic ignition 6-12V E-advance |
Uitlaatsysteem | Uitlaatbocht met Fishtail |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Verbouwd, 10cm verlengd, ’47 H-D hardtail frame |
Voorvork | Eigenbouw MTS, 10” overstock narrow Springer |
Voorwiel | 19” H-D velg |
Achterwiel | 16” ’47 H-D, Kelsey Hayes velg |
Remmen | Voor; 2 BSA trommelremmen samengesteld op 1 naaf, achter; geveerde Triumph naaf met ’47 H-D remtrommel |
DIVERSEN | |
Achterspatbord | Triumph RVS ingekort |
Spatbordsteunen | Eigenbouw op de Hoge School Breda |
Benzinetank | Sportster tank, zelf aangepast |
Dashboard/Tellers | Sidemount MMB teller |
Olietank | ’47 H-D |
Stuur | Eigenbouw Drag-bar, ‘Fred Freak’ |
Spiegels | Custom |
Handvatten | Eigenbouw op de MTS Breda |
Schakelaarhuizen | 7-polig Harley-Davidson contactslot |
Remhendel | H-D, gecombineerd suicide clutch + koppelingshendel H-D |
Koplamp | 2x rechthoekig S.E.V. Marchal |
Achterlicht | ’68 H-D |
Zadel | MTS bouw King & Queen, ca. 1970 |
Sissybar | Eigenbouw MTS Breda |
Forward controls | Zelf gemaakt uit RVS |
Voetsteunen | Oude Drag Specialties |
Rem- schakelpedaal | ’47 Harley-Davidson met aanpassing |
SPUITWERK | |
Kleur | Pearl White and Purple |
Soort verf | Pearls Candy kleuren en Pinstriping Enamels |
Merk verf | Custom Creative |
Spuiter | Royal Jack |
Special Paint / logo’s | Royal Jack |
Logo op balhoofd | Door eigenaar aangepaste versie van Easy Riders Magazine |
Idee | Eigenaar |
Design | Royal Jack |
DANK AAN | |
Jacco | Royal Kustom Works uit Dordrecht |
Ronnie | Iron Pit uit Helmond |
Camiel | All Metaal uit Eindhoven |
René | Peeters Metaalbewerking uit de Mortel |
MEER JOHN
ALGEMENE GEGEVENS | |
Naam | John van der Made |
Bouwjaar | 1961 |
Beroep | Sales Support Manager bij DAF Trucks |
Type | Gecompliceerd |
Drank | Rivella |
Eten | Alles behalve mosselen, oesters en tuinbonen |
Liefde | Mijn vrouw, Rianne |
TV | 8 uur journaal |
Politiek | Rechts |
Film | EasyRiders |
Muziek | Brede smaak, maar géén Techno, Hiphop en Brainwash |
Boek | Plaatjesboeken met niet teveel tekst |
Sport | Fitness |
Hobby | Amerikaanse auto’s en Harley-Davidson |
Motoren | H-D’s maar jaren 60-70, overige merken beginnen ook leuk te worden |
Lijfspreuk | ‘Ge kunt niet alles hebben in ’t leven. Wa ge nie uitgift dé hedde nog. Vur da ge ut wit, witte niks meer.’ |
