Tristan van den Berg (24) is een van de gezichten van de Brochachi choppers, een vriendengroep waarin het rijden op choppers centraal staat. Hij is lasser van beroep en ook in de vrije tijd neemt hij graag de lastoorts ter hand. Dit resulteert in rebelse choppers met tal van handgemaakte onderdelen. Zie hier bijvoorbeeld zijn Coffin Sportster, die Tristan oneerbiedig ‘Pekelfiets #2’ noemt…
Tristan vertelt: “Voor de hobby (@T13customs) maak ik messen van speciaal messenstaal dat ik zelf vorm en uithard. Daarnaast sleutel ik graag aan Amerikaanse wagens. Ook bouw ik graag choppers en daarvoor maak ik alles zelf. Van stuurtjes tot sissybars en frames. Veel mensen durven dat niet en ze kopen dus maar van alles. Wij maken liever alles zelf. Recent heb ik een huis gekocht en ook daar klussen we zelf. Bij klussen hoort een biertje en dronken dingen maken vinden we leuk. We beginnen de dag dan ook graag met koffie en bier”, lacht Tristan.
T-Bear Shovel Chopper: James chopt Amerikaanse Harley met verhaal
KNIKKERBUSSEN
Hij vervolgt: “Ik had hiervoor een Honda Rebel pekelfiets en ondertussen ben ik ook al lang bezig met een Shovelhead project. De Rebel had te weinig power en ik had een snellere motor nodig. Want ik rij dagelijks op de motor, in weer, wind en sneeuw. Toen kwam er een Sportster voorbij voor een prikkie!” Pekelfiets #2, zoals de motor werd gedoopt, stond al snel in de loods van Brochachi Choppers en Tristan had al een idee van wat het zou kunnen worden. “De Sportster was helemaal stock dus daar viel eer aan te behalen. Wat wij doen is alles stuk slijpen en dan weer zelf opbouwen. Lassen, bedrading… Het hele pakket doen we zelf. Spuiten is m’n specialiteit zoals je ziet. Als je druipers wilt? Dan ben je bij mij aan het goede adres! Het frame is Motip-groen gespoten en de rest is met knikkerbussen van de Action gedaan. Super spul, want het kost niks en als het er af ligt knikker je het er zo weer op. Met pekel rot alles er toch weer af.”
HOEKIG
Het idee voor de chopper was simpel. Tristan: “Lekker lomp, ruig en hoekig! Het frame is zelf verbouwd tot hardtail. Niet met een aftermarket kitje of zo, we doen dat gewoon eigenhandig. De doodskist is zelf gevormd en gelast. Het ding resoneert best veel en is ook wel eens gescheurd. Dan las ik er gewoon weer overheen en kan het weer even. Ik heb de motor freestyle gebouwd, ik doe maar wat. De sissybar is ontstaan door een meetfout. Het moest eigenlijk maar 120 cm hoog worden. Maar ik had vanaf de as gemeten in plaats van de grond en toen was ‘ie een beetje te hoog. Ik heb het zo gelaten want het stond best gaaf. Het smalle, hoekige stuurtje is zelf gemaakt en het hitteschildje op de uitlaat is effe met de plasmasnijder gesneden. De uitlaten ga ik in de toekomst nog van RVS maken want de huidige rotten snel weg door de pekel. En ik wil nog veel meer aanpassen, het houdt nooit op. Het zadeltje is door Silver Machine bekleed. Ik ken Jeroen van het BMX’en en heb daar nog gewerkt als vakantiebaantje. Door hem ben ik zo in de choppers gerold. Wel had ik altijd al liefde voor alles met twee wielen. Van BMX ben ik doorgegroeid naar motoren.”

UPHILL STYLE
Tristan’s chopper staat achterover door een overstock voorvork. Qua wielen is het een ratjetoe. Het achterwiel is momenteel noodgedwongen vervangen door een tijdelijk wiel. Tristan vertelt lachend hoe dat zo gekomen is: “Een tijdje geleden reden we met 135 km/u over de snelweg naar een feestje van Unknown Saints. Dat is bloedsnel voor ons doen. Ik liet het gas los bij de afslag en plots begon de hele motor te wiebelen! Wat bleek? Er waren 11 spaken in het achterwiel stuk! Niet echt chill… Van een vriend kon ik een spaakwiel lenen en dat zit er nog steeds in! Ja, er gaat altijd wat mis onderweg. Zoals dat je op de linkerbaan zit, terwijl de laatste druppel benzine z’n weg vindt naar de carburateur. Dan moet je dus rollend met ingetrokken koppeling over drie banen naar rechts. Zo ging ik eens in het pikkedonker terug naar huis in de tijd dat ik nog geen A rijbewijs had voor een zware motor. Blauwe lichten… ‘Stop Politie!’ Ze zetten me aan de kant omdat ik geen knipperlichten had. Gelukkig hebben ze niet naar mijn rijbewijs gevraagd…”
DRINK BIER
Wanneer Tristan aan het vertellen is vliegen de anekdotes in rap tempo over de tafel. Zo beweert hij dat bier zijn leven heeft gered! “Met de Rebel was ik een keer in Luxemburg naar een feestje. De volgende dag had ik een mega-kater! Er zat echt een specht in mijn hoofd en ik kon niet meer nadenken, ik kon helemaal niks meer! Terug naar huis rijden was geen optie, dus ik bedacht de smoes dat mijn accu kapot was. Ondertussen had ik twintig keer gekotst. Enfin, de motor werd in het busje geladen en ik kon in de bijrijdersstoel bijkomen van de party. Eenmaal thuis, laadde ik de motor uit de bus en wou ik nog even een stukje rijden. Toen brak het balhoofd af! Als ik die kater niet had was dit onderweg gebeurd en had ik hier niet gezeten. Bier heeft dus mijn leven gered en een kapot balhoofd is als tattoo op mijn lijf vereeuwigd. Nu weet je waarom onze slogan ‘Ride Choppers, Drink Beer’ is!”
Tekst & fotografie: Floris Velthuis
SPECIFICATIES 1200 SPORTSTER CHOPPER
ALGEMEEN | |
Eigenaar | Tristan van den Berg |
Bouwer | Tristan van den Berg AKA @T13customs |
MOTORBLOK | |
Bouwjaar | 1990 |
Merk | Harley-Davidson |
Type | Sportster |
Cilinderinhoud | 1200cc |
Ontsteking | Dyna-S |
Carburateur | CV |
Luchtfilter | stock |
Uitlaat | beetje ingekort |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | stock Sportster gechopped |
Balhoofdplaten | stock |
Voorvork | 8 of 10 inch overstock |
Voorwiel | gietwiel |
Voorband | Michelin 19 inch |
Achterwiel | leenwiel |
Achterband | Continental 16 inch |
Achterrem | stock |
DIVERSEN | |
Stuur | zelf gemaakt |
Hendels/hand controls | stock en K-tech |
Handvatten | cult Vans |
Koplamp | Ali Express led |
Olietank | zelf gemaakt |
Foot controls | stock |
Benzinetank | zelf gemaakt |
Zadel | Silver Machine |
Achterspatbord | een oud spatbord aangepast |
Voorspatbord | stock |
Achterlicht | aanwezig |
SPUITWERK | |
Kleur | frame, groen met zwarte spetter |
Spuiter | Tristan |
Bijzonderheden | Action knikkerbusverf |