Unieke caféracer Cavaliere Giallo: Yellowrider’s visie op de Moto Guzzi California 1100

Gepubliceerd:

Een Moto Guzzi California 1100 uit 1995 is niet bepaald een voor de hand liggende keuze voor een caféracer. Toch was het precies wat eigenaar Louis Berndsen voor ogen had! Hij viel voor het karakter van het Guzzi-blok, maar had weinig op met de cruiseruitstraling en nog minder met de cardanaandrijving. Aan Maarten Poodt, alias Yellowrider, de opdracht om van deze klassieker een sportieve ketting-Guzzi te maken.

Dat de ‘Cavaliere Giallo’ (ofwel ‘Yellowrider’ in het Italiaans) daadwerkelijk werd gebouwd, kwam door toeval, al gelooft de bouwer, Maarten, daar niet zo in.

TOEVALLIG

Eigenaar Louis vertelt: “Ik droomde al lang van een unieke Guzzi caféracer. Het blok is prachtig, zo gedraaid in het buizenframe… Ik was er altijd al van gecharmeerd, mede door de Guzzi customs uit de Vanguard-reclames. Maar die cardan? Makkelijk, ja. Maar er rijdt geen racemotor met cardan; Veel te lomp en te zwaar. Ik wilde een Guzzi met ketting.” Tijdens een bezoek aan een lokale motorzaak raakte Louis aan de praat met Maarten, die daar toevallig ook was. “Maarten kwam aanrijden op een Aprilia”, vertelt Louis. “Zo kwamen we in gesprek en bleken we de interesse in Italiaanse motoren te delen. Als vanzelf kwam mijn droommotor ter sprake.” Maarten lacht: “Of ik zoiets kon bouwen? Ik zei vrij snel ‘ja’, maar hoeveel werk het zou zijn, wist ik toen nog niet.”

BOUWFILOSOFIE

Maarten Poodt, beter bekend als Yellowrider, bouwt al jaren custombikes. Zijn naam dook daarom al veel vaker op in Bigtwin. Waar anderen het liefst customs bouwen met zichtbare eigenbouwstempel, kiest Maarten juist voor de af-fabriek stijl! “Ik wil dat het lijkt alsof het zó bij de fabrikant vandaan komt. Dat betekent o.a. dat ik me verdiep in de bouwwijze van het merk, tot op het niveau van de lasnaden!” Zijn motoren zijn technisch hoogstaand en visueel subtiel. Vaak zijn ze veel mooier dan de originele modellen. Hij begint bij de techniek en esthetiek komt pas daarna. Zijn subtiele bouwkunst wordt niet altijd gezien. “In sommige projecten zit honderden uren werk… Maar niemand die het opmerkt omdat het een fabrieksmotor lijkt. Dat is de keerzijde van mijn stijl.”

DE HOEK OM

Louis vond een geschikte donormotor in Den Haag. “De verkopers hadden duidelijke emotionele banden met de motor. Ze lieten zelfs een fotoboek van motorvakanties zien waarin de Guzzi een hoofdrol speelde. Toen ze vroegen wat ik ermee ging doen, zei ik: ‘Ik zet ‘m neer bij iemand die het verdient.’ Geen woord van gelogen.” Eenmaal bij Maarten werd de motor volledig gestript. De cardan eruit halen was stap één, maar dan begint het pas! Door de haakse plaatsing van het Guzzi-blok moest de aandrijving letterlijk de hoek om. Maarten vond inspiratie bij het fameuze Swallower raceteam, dat eerder een vergelijkbaar project had uitgevoerd. “Echte Willie Wortels”, aldus Louis. Maar hun oplossing was race-only. Daarom bouwde Maarten een duurzamere straatversie, met een ‘bevel gear’ (kegelwiel) overbrenging uit een Honda VT1100 die betrouwbaar en repareerbaar is.

BMW K 100 Caféracer door ResCycles: Flying Brick

GP-STIJL

De Honda-overbrenging heeft een 1:1 ratio, wat betekent dat de Guzzi te weinig koppel en een te hoge topsnelheid zou hebben met een standaard tandwiel. Daarom monteerde Maarten een extra groot achtertandwiel voor de juiste eindoverbrenging. “Dat vond ik optisch juist mooi. Het tandwiel valt extra op, zodat je ziet dat het geen standaard Guzzi is.” Het frame werd verbreed en de achterbrug is op maat gemaakt om het brede Aprilia Oz (magnesium!) achterwiel passend te krijgen. Door de grote achterwieldiameter kwam de achterkant hoger te staan, wat het oorspronkelijke choppermodel definitief de nek omdraaide en de zitpositie sportiever maakt. HK Suspension in Tiel paste de vering aan, met een set op maat gemaakte Öhlins-dempers. Louis wilde een GP-stijl uitlaat in de kont en een tweede langs de zijkant. De polyester racetank komt uit Spanje. Het kontje is eigenbouw, inclusief geïntegreerde uitlaat en thermische schilden van aluminium die voorkomen dat de kont te heet wordt. De doorvoer van de uitlaat door het frame bleek een hele technische puzzel!

UP TO DATE

Zoals bij al Maartens projecten is de techniek volledig naar deze tijd gebracht. Voor betere respons werd het vliegwiel verlicht, de koppeling vervangen en omgebouwd naar hydraulische bediening met een custom cilinder. De motor kreeg een radiale rempomp, moderne remklauwen en stalen remleidingen; misschien wat overdreven, maar ‘better safe than sorry’. De kabelboom is op maat gemaakt door een specialist, met moderne ECU en programmeerbare interface. De injectie is opnieuw ingeregeld. Een groot K&N-luchtfilter zorgt voor een enorme hap lucht en de dikkere uitlaatbocht (van 30 naar 51 mm diameter) zorgt voor meer ademruimte. Het digitale dashboard kreeg een leren omhulsel, handgemaakt door Maarten.

700 UUR

Het ergonomische zadel is door Maarten zelf gemaakt en bekleed, met stiknaden in kleur van de velgen. Het zitje is afneembaar met het originele sleuteltje; eronder bevindt zich zelfs wat bagageruimte. Zoals vaker bij Yellowrider: Wat er uit ziet als fabrieksspul, is vaak volledig maatwerk. De kleurstelling – goud, rood en zwart – verwijst subtiel naar de originele California-lijn. Het spuitwerk in Apple Candy rood werd verzorgd door Kim Derksen en bestaat uit maar liefst zeven lagen. Alle bouten zijn goudgeel gegalvaniseerd, afgestemd op de afwerking van de wielen, cilinderkoppen, voorvork en achtervering. In een tijd waarin de caféracer-hype wegebt, blijven de echte liefhebbers over. Mensen zoals Louis, die iets echt unieks willen! De ruim 700 uur handenarbeid blijft gelukkig bij dit project niet onder de radar. Maarten vertelt: “De Cavaliere Giallo kreeg binnen enkele uren duizenden likes op Facebook. Sommigen geloofden zelfs niet dat het een Guzzi California is geweest!”

Fotografie: Floris Velthuis

SPECIFICATIES CAVALIERE GIALLO 1100

ALGEMEEN
EigenaarLouis Berndsen
BouwerMaarten ‘Yellowrider’ Poodt
MOTORBLOK
Bouwjaar1995
MerkMoto Guzzi
TypeCalifornia
Cilinderinhoud1064 cc
Versnellingsbakoriginele 5-versnellingsbak
Ontstekingelektronische ontsteking
Brandstofsysteeminjectie
LuchtfilterK&N race
Uitlaateigenbouw ‘GP style’
Bijzonderhedencardan omgebouwd naar ketting, custom vliegwiel, ombouw naar hydraulische koppeling
RIJWIELGEDEELTE
FrameCalifornia aangepast, achterbrug eigenbouw
SchokbrekersÖhlins, ingesteld door HK Suspension
VoorwielAprilia RSV 1000R, magnesium
VoorbandPirelli 120/70 ZR17
VoorremBrembo, van Aprilia RSV 1000R
VoorvorkÖhlins Black/Gold
BalhoofdplatenAluminium, custom
AchterwielAprilia RSV 1000R, magnesium
AchterbandPirelli 190/50 ZR17
AchterremBrembo, van Aprilia RSV 1000R
Bijzonderhedenbalhoofdhoek aangepast naar 26 graden
DIVERSEN
Stuurclip-ons
Snelheidsmeterdigitaal
Hendels / hand controlsaftermarket
Handvattenaftermarket
KoplampLED
Foot controlsAprilia RSV 1000R
BenzinetankSpaanse racetank, polyester
Kuippolyester, customized
ZadelYellowrider
Konteigenbouw polyester
Voorspatbordcustom
Achterlicht / knipperlichtenaftermarket
Elektronicacustom kabelboom door Jan Keizer
BijzonderhedenMagneti Marelli ECU, aangepaste software, lederen dashboard
SPUITWERK
KleurApple Candy Rood, wielen goud gecoat
SpuiterKim Derksen
CoaterDaan Bent

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen