Wanneer ik het Friese Wommels binnenrijd, lijkt de tijd even stil te staan. De weldadige rust en eenvoud van het dorp sluiten perfect aan bij de chopper die er geparkeerd staat in de garage van Eddie Dijkstra. Zijn Shovel chopper is gebouwd in de traditie van de jaren zestig en lijkt zo uit een oud choppermagazine te zijn weggereden.
Eddie vertelt: “Het begon allemaal met mijn vader, die dacht dat ik wel iets had met racefietsen. Na vier zondagen trappen was de lol er echter wel af. Toen kwam hij met een Puch Maxi die hij voor vijftig gulden had gekocht. Dat beviel me een stuk beter.”

RIJBEWIJS KWIJT
Vanaf daar ging het snel: de schakelbrommers volgden en daarna het motorrijbewijs. Eddie’s eerste motor was misschien niet de beste keuze voor een beginnend rijder. “Een Honda VTR 1000 met 136 pk op het achterwiel”, grijnst hij. “Een beest! Elke keer als je het gas open trok, gebeurde er wat spectaculairs. Alleen… De buurt was er iets minder blij mee. Het ging gewoon te makkelijk te hard.” Om zijn adrenaline kwijt te kunnen, verlegde Eddie het speelveld naar het circuit. “Voor woon-werk kocht ik toen een KTM Supermotard; een motor met een geweldig hoge funfactor. Véél te leuk, eigenlijk. En ja, je raadt het al: voor ik het wist, was ik m’n rijbewijs kwijt.”
PRE-EVO
Eddie:“In het begin had ik eigenlijk niks met Harleys. Ik was een paar keer met mijn snelle VTR op pad geweest met een groep Harley-rijders, maar dat werkte gewoon niet. Totdat een maat z’n oude politie-Shovel uitleende, met voetkoppeling en handschakeling. In eerste instantie dacht ik: wát een log en sloom ding. Maar na een paar dagen voelde ik me er helemaal één mee. Toen wist ik het zeker: ik moest en zou een eigen Harley!” Die Harley kwam er al snel, in de vorm van een Evo. “Die heb ik nog steeds”, zegt Eddie. “Samen met Piet Wierda van PW Custom Cycles, die ik al kende van de dorpsfeesten, heb ik ’m wat verchopt.” Toch bleek de Evo niet helemaal te bieden wat de Shovelhead deed. “Een Shovel leeft gewoon meer, die is speelser en ik hou van de oude techniek. Het ritueel van het starten en het avontuur onderweg. De Evo voelt toch wat te modern. Op de feestjes waar ik graag kom, zoals The Trip Out en Bildt Not Bought Chopperfest, draait het ook allemaal om pre-Evo’s. Daar gaat mijn hart echt naar uit.”
SIXTIES STIJL
Eddie runt zijn eigen handel met in- en verkoop van oudere motoren, auto’s en onderdelen onder de naam Dijkstra Multiservice. Hij ziet dagelijks van alles voorbijkomen, maar heeft een voorliefde voor klassieke Harleys en de onderdelen er van. Zo nu en dan duikt er iets op dat zijn persoonlijke interesse wekt. “De richting voor mijn project was vanaf het begin al duidelijk: ik wilde een chopper in pure sixties stijl bouwen. Het project begon met een Shovelhead-blok dat ik kon overnemen, gevolgd door een frame, een versnellingsbak, een Springer voorvork en een set wielen.” Niet lang daarna kwam er een tweede Shovel op zijn pad, met een vers gereviseerd blok, precies wat hij nodig had. “Op internet vond ik de old skool dempers. Ik was er zo enthousiast over dat ik er meteen vijf bestelde, vier voor de handel”, lacht hij. Het apehanger stuur bleek te smal en werd nagebogen. Het stuur zit geklemd in klassieke dogbone risers, helemaal in lijn met de old school look die Eddie voor ogen had.
HOBBY BINNEN HOBBY
Eddie verklaart stellig: “’De juiste wielen maken de chopper.’ In het begin had ik een 16 inch achterwiel, maar dat oogde gewoon niet goed. Uiteindelijk is het een 18 inch achterwiel geworden met een trommelrem. Best een lastige maat om de juiste band voor te vinden, maar als je goed zoekt, zijn ze er wel.” Aan de voorkant zit een Springer met een spoolhub, waaromheen een 21 inch wiel is gespaakt. “Een trommelrem had daar ook prima op gekund, maar ik kwam deze setup tegen en dan moet je niet twijfelen. Zonder voorrem rij je in het begin wat voorzichtiger. Maar de hydraulische trommel op het achterwiel hakt er goed in en uitwijken is altijd ook nog een optie.” Het bij elkaar zoeken van de juiste onderdelen is voor Eddie een hobby binnen de hobby. “Overal komt wel iets vandaan en elk onderdeel heeft z’n eigen verhaal”, vertelt hij. “Zo heb ik de schakelpook gevonden op The Trip Out in Engeland. De hele middag zat ik daar met die pook in m’n hand bier te drinken”, grijnst hij. De Panhead-emblemen op de tank hebben voor Eddie extra waarde. “Die heb ik gekregen van Tjalle Reitsma van Harliepleats. Toen ik vertelde dat ze voor m’n eigen chopper waren, kreeg ik ze zomaar mee. Ik had hem de motor graag willen laten zien toen die af was… Maar Tjalle werd ziek en is helaas overleden.”
KIJKEN EN NIETS ZEGGEN
Eddie is zelf behoorlijk handig en had de chopper al voor een groot deel opgebouwd. Maar door tijdgebrek en een garage die steeds bezet was met motoren voor de handel, kwam er weinig schot in het project. “Op die manier zou het een meerjarenplan worden en ik wilde gewoon rijden! Dus schakelde ik opnieuw de hulp van Piet Wierda in.” PW Custom Cycles zit bij Eddie in de buurt, waardoor hij na het werk regelmatig even langs kon komen om mee te kijken of onderdelen te brengen. “Piet heeft de motor verder opgebouwd en de puntjes op de i gezet. Hij heeft echt gevoel voor choppers en snapt precies wat ik mooi vind.” Soms zaten de heren samen urenlang naar details te staren. “Over de perfecte hoek van de cocktailshaker-uitlaatdempers konden we eindeloos nadenken”, zegt Eddie. “Gewoon kijken en niks zeggen.” Ook het vinden van de juiste tank was nog een zoektocht. “De eerste had een mid-tunnel, dat stond voor geen meter. Toen probeerde ik een low-tunnel, maar die lag weer bovenop het blok. Uiteindelijk moest de tunnel dus met de hand worden gemaakt.”
KLEURSTRESS
Dat de motor groen moest worden, stond voor Eddie al vanaf het begin vast. Maar welke tint? Dát was de vraag. “Ik had een hele map vol kleurstaaltjes en ik kreeg er oprecht kleurstress van. Bladzijden vol groene vakjes, allemaal nét anders.” Na veel wikken en wegen viel de keuze uiteindelijk toch op één bepaalde tint groen; ‘Kiwi Green’. “Grappig genoeg koos mijn vrouw precies dezelfde, dus dat gaf wel vertrouwen. Maar dan blijft het nog spannend of die kleur op de tank ook echt goed uitpakt.” Het spuitwerk werd verzorgd door Justin Wielinga, autospuiter van beroep en een echte vakman. “Toen hij klaar was en een foto stuurde, ben ik er meteen naartoe gescheurd. De kleur is precies zoals ik het in m’n hoofd had.”
PERIOD PERFECT
Eddie’s chopper lijkt zo weggelopen uit de pagina’s van een oud Amerikaans choppermagazine. Elk detail klopt, niets is aan het toeval overgelaten. Van het compacte hardtail frame en de grote spaakwielen tot het Wassel tankje, afgewerkt met Panhead-emblemen. Ook het fraaie geribte spatbord, compleet met pillion pad, sluit naadloos aan bij de stijl. Het smalle stuur, met dat subtiele knikje naar voren op de springer vork en de sissybar maken het plaatje helemaal af. ‘Period perfect’ noemt men dat. Deze chopper ademt nostalgie en brengt de gloriedagen van de echte choppers weer tot leven.
TECHNISCHE GEGEVENS – HARLEY-DAVIDSON SHOVELHEAD | |
---|---|
ALGEMEEN | |
Eigenaar: | Eddie Dijkstra (instagram: Dijkstra Multiservice) |
Bouwer: | Piet Wierda (PW Custom Cycles), ontwerp door Eddie Dijkstra |
MOTORBLOK | |
Bouwjaar: | 1980 |
Merk: | Harley-Davidson |
Type: | Shovelhead |
Cilinderinhoud: | 1340 cc |
Versnellingsbak: | RevTech ratchet top |
Ontsteking: | Dyna S elektronisch |
Carburateur: | S&S Super E |
Luchtfilter: | Panhead |
Primair: | inner belt 1,5 inch |
Uitlaat: | eigenbouw met long tip cocktailshakers |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame: | FLH frame, aangepast tot hardtail |
Voorwiel: | 21 inch spool hub |
Voorband: | 21 inch Avon Speedmaster |
Voorrem: | geen! |
Voorvork: | MCS Springer |
Achterwiel: | 18 inch |
Achterband: | Firestone 18 inch |
Achterrem: | hydraulische trommel |
DIVERSEN | |
Stuur: | Riverside, aangepast |
Risers: | dogbones |
Hendels/hand controls: | alleen gas hendel |
Handvatten: | Panhead style |
Koplamp: | Bates |
Olietank: | custom |
Foot controls: | FL controls, floorboards |
Benzinetank: | Peanut Wassel high/mid (aangepast) |
Zadel: | Miller Seats |
Achterspatbord: | ribbel Wassel (van Arie Panhead) |
Achterlicht: | Lucas |
Bijzonderheden: | tank logo’s Panhead (gift van Tjalle Reitsma sr.) |
SPUITWERK | |
Kleur: | Kiwi Green |
Spuiter: | Justin Wielinga BW5000 Bodywork Wommels |
DANK AAN | |
PW Custom Cycles, BW5000 Bodywork, Damen Shipyards (fotoshoot). |