Steve runt een tattoo- en piercingshop in Antwerpen en is daarnaast gek op choppers. Op een show in Frankrijk won hij een S&S blok, waaromheen deze Speed Chop werd ontworpen. De brute machine werd gebouwd door Beer van BBDesignZ, die er al zijn creativiteit op losliet!
Steve is al wat jaren bezig met een Panhead chopper project. “Ik doe daar alles zelf aan, van lassen tot het spuitwerk. Het wordt een 70’s chopper met een 30 inch overstock vork. De S&S Speed Chop die we vandaag fotograferen is echter door Beer gebouwd”, zegt Steve wanneer we in zijn woonkamer ‘een tas’ koffie drinken. Terwijl de Sfinx-katten om aandacht bedelen, vertelt Steve hoe zijn S&S Speed Chop tot stand is gekomen…
EERSTE PRIJS
Het begon allemaal met Steve’s eerdere Knucklehead Digger, die ook door Beer is gebouwd. “Met Beer heb ik sindsdien altijd goed contact gehouden en er is een vriendschap ontstaan. In 2021 hebben we de Digger ingeschreven voor de Punta Bagna choppershow in Frankrijk. Het was nog even spannend of we deel mochten nemen. Je moet namelijk een bepaalde route met haarspeldbochten in de bergen kunnen afleggen, anders mag je niet mee doen. Dat was een uitdaging vanwege de minimale grondspeling van deze motor, maar het is gelukt! We wonnen de eerste prijs op deze show en ik kreeg een S&S blok! Een 1600 cc ‘Evo’ model.”
JEFF WRIGHT
Steve begon gelijk te brainstormen over een nieuw project rondom de nieuwe aanwinst. “Ik hou eigenlijk van old skool motoren, maar daarvoor is dit blok niet zo geschikt! Wat nu? Ik wilde sowieso een nieuwe chopper door Beer laten bouwen, want dat was me goed bevallen. Hij bouwt veel highnecks en is een liefhebber van Speed Chops. Dit is een signatuurstijl van hem geworden die mij wel bevalt. Dus dát moest het gaan worden!”
Een Speed Chop is in feite een agressief ogende chopper opgebouwd met performance onderdelen. De stijl die Beer bouwt is geïnspireerd door Jeff Wright, die de leermeester van deze categorie genoemd mag worden. Zijn Speed Chops zijn opgebouwd met een vette knipoog naar de oude choppertraditie. Bijvoorbeeld door het gebruik van Shovel blokken, Frisco-mounted tankjes en Crazy Frank spatborden. Op een bijzondere manier smoelt dit heel goed!
SHOTGUN
Steve: “Ik wilde een mengeling van old skool invloeden en Clubstyle. Dat tweede zie je bijvoorbeeld aan het stuur en de risers. Verder wilde ik een racekont met een geïntegreerde olietank. Beer maakte dit met een dubbele wand en roostertjes, zodat het zadel niet heet wordt. De kont is prachtig slank uitgevoerd met een dikke rib. Een handgemaakt zadel met ‘Chop, Ride & Party’ in het leer maakt het helemaal af. Ook de benzinetank met peilglas maakte Beer zelf. Ik wilde voor een hardtail gaan zodat de kont laag op de band zou kunnen komen te zweven. Het moest een goed sturende en rijdende fiets gaan worden die uitnodigt tot gas geven. Beer bouwde het highneck frame eigenhandig en bedacht de downtube met drie buizen, gelijkend op de loop van een shotgun. De naam van de motor – Triple Barrel – is hier dus van afgeleid. Beer heeft de fiets volledig vanaf de grond gebouwd. Ik ben er vanuit België regelmatig langs geweest en heb mooie dagen beleefd. Het zijn zulke hartelijke mensen.”
RAUW
De looks moesten rauw, racy en industrieel gaan worden. Beer wilde mechanische delen, zoals de hoofdzekering, expres in het zicht houden. Maar andere zaken, zoals de achterlichtjes, zijn juist zorgvuldig weggewerkt. Als voorvork werd een 6 inch overstock Zodiac exemplaar gemonteerd met Progressive Suspension veren. Bij Performance Machine werd een racestuur met hoekige risers besteld. “Deze risers waren vervolgens de inspiratie voor de CNC gefreesde wielen, die in CAD zijn getekend. Wouter Meensk van W-Metaal heeft de wielen van aluminium gefreesd. Hij heeft ze naar zeggen 17 keer opnieuw moeten inspannen in de machine, om de randen perfect af te vlakken. Dus dat hoeven we hem nooit meer te vragen”, lacht Steve. Beer kwam met het idee om freesstukken in het frame te verwerken. Ook deze werden door Wouter gefabriceerd. “Dit is geïnspireerd op de dragracerij waar zulke braces worden gebruikt om het frame stijf en stevig te maken. Niet dat het bij deze motor nodig is maar het staat ruig!”, zegt Steve. Onder het motto ‘als het hard gaat moet het ook hard stoppen’, zijn er aan de voorzijde twee zwevende schijven met strakke PM klauwen gemonteerd. Beer bedacht vervolgens dat ook de achterzijde een dubbele klauw moest krijgen!
Van Streetfighter tot Swedish Hayabusa Chopper
INDUSTRIEEL
De Speed Chop ontstond zo ‘on the fly’ en de heren rolden van het ene idee in het andere. Zo werd bedacht dat er een vierkantig koplampje op moest komen om de industriële looks te benadrukken. Door de lage montage duikt de voorzijde optisch iets in waardoor de chopper nóg agressiever lijkt. Off-road look Baja 100 banden van Bates passen fraai bij de BMX-achtige mid-controls die door Beer werden aangepast. Alles schreeuwt ‘RUIG!’ Het bouwproces was op Beer’s social media te volgen en mocht op veel complimenten rekenen. Iacona Custom Cycles uit Brooklyn vond het project zo gaaf dat ze spontaan een fork-brace doneerden! Messing- en aluminiumtinten komen overal op de motor terug en dit is heel smaakvol gedaan zonder dat het overkill wordt. Het frame en het plaatwerk zijn in een gegalvaniseerde metaaltint gespoten. Dennis Konings heeft met de kwast een graffiti- en tattoostijl op de tank geschilderd, die er lekker uit springt door de grijze kleur. Expres wat rauw en ruig, zonder vernis. Dit past volledig bij de brute stijl van de motor én bij Steve’s job! “Omdat de chopper op tijd moest zijn voor de volgende Punta Bagna, heeft Dennis dit onder enige tijdsdruk gemaakt. Het schilderen met de hand ging gelukkig snel. Beer’s idee was het om aan de binnenkant van het frame blokken te schilderen. Weer een knipoog naar de racerij. Helaas was het één van de laatste klussen voor Dennis. Hij gaat een andere uitdaging aan en dat is een gemis”, vindt Steve.
WEDEROM…
Met de ‘Triple Barrel’ is BBDesignZ er wederom in geslaagd een meesterwerk te bouwen voor Steve. Ondanks de aanwezige grijze kleur is het absoluut geen grijze muis! In de rij springt de motor er waanzinnig uit! Dat bleek wederom op Punta Bagna, waar Steve en Beer wederom in de prijzen vielen. “Deze keer wonnen we een set bagger wielen. Maar wees absoluut niet bang dat hier binnenkort een bagger in de schuur staat”, lacht Steve.
Tekst & fotografie: Floris Velthuis
SPECIFICATIES TRIPLE BARREL
Specificatie | Detail |
---|---|
ALGEMEEN | |
Eigenaar | Steve |
Bouwer | Beer (BBDesignz) |
MOTORBLOK | |
Merk | S&S |
Type | Evo |
Cilinderinhoud | 1600 cc |
Ontsteking | S&S |
Carburateur | S&S Shorty |
Luchtfilter | S&S |
Uitlaat | Eigenbouw |
Primair | BDL |
Versnellingsbak | Jim’s 6 speed |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Eigenbouw |
Voorwiel | Custom door Wouter Meenks, 21 inch |
Voorband | Baja 100 van Bates |
Voorrem | Dubbele zwevende schijfrem met PM remklauw |
Voorvork | 6 inch overstock, goudkleurige poten van Zodiac met Progressive Suspension veren |
Balhoofdplaten | Pro-one |
Achterwiel | Custom door Wouter Meenks, 16 inch |
Achterband | Baja 100 |
Achterrem | Dubbele Brembo |
Bijzonderheden | Custom verstevigingsplaten door Wouter Meenks |
DIVERSEN | |
Stuur | PM |
Snelheidsmeter | Geen |
Risers | PM |
Hendels/hand controls | PM |
Handvatten | Arlen Ness |
Koplamp | Bates |
Olietank | Eigenbouw (in kont) |
Foot controls | Modified controls door Beer |
Benzinetank | Eigenbouw |
Zadel | Eigenbouw |
Achterspatbord | Eigenbouw |
Achterlicht | 3 kleine LED-lichtjes |
Fork brace | Iacona Custom Cycles |
SPUITWERK | |
Kleur | Grijs met graffiti |
Spuiter | Dennis Konings |
Bijzonderheden | Met de hand geschilderd en niet gespoten |
DANK AAN | |
Beer, Wouter en Dennis |