Night Rod Special van Jascha Berghs: ‘It’s a V-Rod Baby!’

Gepubliceerd:

Op zijn kleurrijke seventies-stijl Night Rod Special reist Jascha Berghs Europa af om zijn eigen evangelie te verspreiden. Dat doet hij samen met zijn maten van de Dutch and Belgian V-Rodders. Of geheel in stijl als gastheer van de Gentleman’s Ride in zijn stad Maastricht.

SPRINGER SOFTAIL DOOR MARTIJN SCHOUW: FIRST PROJECT

Jascha opent zijn verhaal met een opmerking van zijn vrouw Iris: “Koop toch eens een motor die het wèl altijd doet”, zei ze in 2009, toen ik mijn te ver opgevoerde Shovelhead blok uit ’82 voor de zoveelste keer had opgeblazen. De Shovel was een Canadese politiemotor, die ik vijftien jaar heb gereviseerd, opgevoerd en verbouwd tot Bobber. Eerder had ik al een Yamaha XJ900 gratis van mijn oom overgenomen. Voor erbij. Ik wilde eigenlijk een mix van deze twee en kwam uit bij een zo goed als originele Night Rod Special. In mijn beleving is dit model een vlotte motor en heeft het design iets weg van Bobber stijl”, aldus Jascha.Met zijn verleden als leraar lastechniek is Jascha uiteraard behoorlijk technisch aangelegd, waardoor hij een hoop werkzaamheden aan de motor zelf kon uitvoeren. Het puntige originele achterspatbord van de Special werd vervangen voor een rondere variant van een ouder model Night Rod. Op deze manier is het spatbord, dat eigenlijk bedoeld is voor een 180 cm brede achterband, mooi gevuld met de 250 cm brede achterband. “Vaak ben ik met allerlei projecten tegelijk bezig”, verklaart Jascha. “Ik besloot om afstand te doen van mijn Amerikaanse auto’s, opgevoerde Vespa en caravan. Met meer ruimte in m’n hoofd kon ik me volledig focussen op de Night Rod, die een seventies tintje moest uitstralen”.

JASCHA BERGHS
Bouwjaar 1971
Beroep docent Engels, gepensioneerd leraar lastechniek
Type A-typisch
Drank waar je het meeste van hebt
Eten oesters
Liefde Iris
TV Top Gear
Politiek nu even niet
Film Soldaat van Oranje
Muziek Elvis, Dolly Parton
Boek Animal Farm van George Orwell
Sport duiken en longboarden
Hobby motorrijden en festivals
Vrouwen twee dochters
Mannen een zoon
Motoren één
Voorbeeld voor velen
Lijfspreuk ‘Let’s rock ’n roll!’

VERBINTENIS

“Mannen als Robert van Diest, Geert van Hoof, Angelo van ‘Dutchcustomled’ en Thibault van ‘Rust is Gold’ hebben passie en talent en maken prachtige kunstwerken. Daarbij zijn ze bereid om hun product iets aan te passen naar mijn wensen. Zo ontstaat iets nieuws, waar we samen trots op zijn: dat geeft een kick én een klik. Die verbintenis is voor mij belangrijk en bovendien maken zij mijn Harley mooier dan ik ooit zelf zou kunnen in mijn kleine werkplaats aan huis”, zegt Jascha. “Het AMF-tankdesign vond ik mooi bij het ‘70’s thema passen. Thibault heeft op mijn verzoek de AMF-initialen veranderd in FTW met een bliksemschicht. Eerst nog met vijf strepen, maar dat vond ik een beetje te druk. Ik wil dat de nadruk op het graveerwerk en uitlaten blijft liggen. De kleur van de Muscle wielen, de achterbrug, remklauwen en onderpoten mocht wel opvallen. De inspiratie daarvoor kreeg ik toen Verstappen voor het eerst wereldkampioen werd. Oranje boven! Ik zat nog wel met die erg aanwezige waterslang in m’n maag. Op Instagram kwam ik een advertentie van de Age of Industry Linkert Bird Deflector tegen. Hiermee kon ik mooi de prominent aanwezige waterpomp verdoezelen. Met een supercharger zou het visueel ook verholpen zijn, maar aan opvoeren heb ik slechte herinneringen, dus dat was geen optie. Er komen eerst nog meer one-off custom parts, voordat ik kan nadenken over special paint en airbrushen. Dat wil ik als allerlaatste laten doen, omdat het is zo definitief is.”

LEVEN

“Vlak voor de coronaperiode ontmoette ik Robert van Diest bij Choppin’ Woods in Schijndel. Ik was bekend met zijn graveerwerk, want dat had ik eerder op een Ironhead gezien. Op dit kleine chopperfestival besloten we de cilinderkoppen aan te pakken. We hadden het ook over muziekstijlen en bleken beiden iets te hebben met Elvis. Zo kwamen we op het idee om de TCB Flash (Taking Care of Business) aan het project toe te voegen. Bij het zien van het eindresultaat op de camcovers was ik verkocht. Ik dacht: “Hier moet ik mee doorgaan, dit is uniek”.

Jascha tenslotte: “Ik vergelijk mijn projecten wel eens met mijn studenten. Ze komen, groeien, krijgen vorm en gaan een bepaalde richting uit. Hetzelfde gold voor mijn Shovelhead Bobber en nu voor mijn Night Rod. Vroeger ging mijn voorkeur uit naar zwart en donker. Nu mag het allemaal wat kleurrijker. Mijn leven is voor m’n gevoel ook kleuriger en gedetailleerder geworden.”

Foto’s: Edgar Vingerhoed

Robert ‘Diestyboy’ van Diest

Wie graveert toch die coole bloemenmotieven op motoronderdelen? Of de krullen op het heft van een zakmes? Niemand kon Robert van Diest een antwoord geven, dus ging hij in 2013 in opleiding bij de Amerikaan David Riccardo. Robert: “Mijn specialisme is de abstract stijl. Hierin heb ik meerdere soorten krullen (scrolls), waardoor ik afwisselende designs kan maken. Dat varieert van sierlijk tot strak. Maar ook letters en logo’s voor bijvoorbeeld motorclubs doe ik graag. Ik werk op de ouderwetse manier met een Lindsay AirGraver handgraveermachientje. Meestal staal, ijzer of aluminium. Jascha heeft ook een voorkeur voor donkere onderdelen, maar gepoedercoat metaal heeft het risico dat het gaat barsten (chippen). Jascha koos een van mijn scrolls als terugkerend design. Er zijn allerlei details in verwerkt, van Elvis TCB tot de ZZ Top bliksemschicht. Het is een tijdrovende klus: cilinderkoppen 22 uur, carters 55 uur, 69 kapje 11 uur en de veerpoten 80 uur. De Night Rod van Jascha is mijn grootste project tot nu toe geworden”, verklaart Diestyboy.
TECHNISCHE SPECIFICATIES CUSTOMIZED H-D NIGHT ROD SPECIAL
ALGEMEEN
Merk Harley-Davidson
Type Night Rod Special
Bouwjaar 2007
Eigenaar/bouwer Jascha Berghs
Socialmedia Dutchnightrod
MOTORBLOK
Type vloeistofgekoelde V-Twin
Cilinderinhoud 1130 cc (69 cui)
Versnellingsbak Oberon/H-D
Ontsteking Tovami chiptune
Carburatie modified injection
Luchtfilter K&N, modified stacks
Uitlaat BSL/Geert van Hoof Welding
RIJWIELGEDEELTE
Frame stock, aangepast
Schokbrekers Arnott Airride custom, gegraveerd
Voorwiel 19” Muscle
Voorband Dunlop 120/70-19
Voorrem Galfer dubbele schijven
Voorvork Progressive Suspension
Voorvorkcovers Cultwerk, gegraveerd
Achterwiel 18” Muscle
Achterband Avon Chrome 250/40-18
Achterrem Galfer enkele schijf
Bijzonderheden Linkert carburateur cover, gegraveerd
DIVERSEN
Stuur Vindikta custom
Snelheidsmeter Dutchcustomled
Hendels Vity’s design
Controls Vity’s design Contrast Cut rem- en koppeling-reservoirs
Handvatten Bobbergrips
Koplamp Dutchcustomled
Airbox cover Customized door eigenaar
Zadel custom, Atelier Guy Paulissen
Voorspatbord Johnnie Metalworks
Achterspatbord custom, Atelier d’Art du Motard
Achterlicht Handcraft Choppers Pussy taillight
Forward Controls Altered State
Laswerk eigenaar en Geert van Hoof Welding
Bijzonderheden handgegraveerd door Robert van Diest
SPUITWERK
Kleur zwart
Design Rust is gold en eigenaar
Spuiter Friso Feitsma
DANK AAN
Iris, Edt Oosterlaak, Geert van Hoof, Diestyboy, Choppin’ Woods, Dutch and Belgian V-Rodders, Cattle en Elvis. En natuurlijk Rob Stolker

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen