The Inferno: Ronalds eerste eigenbouw chopper

Gepubliceerd:

Roestige stukken ijzer, machtige hijskranen, vrachtboten en hoog gestapelde containers, vormen het decor bij Scheepswerf Boer in Sliedrecht. Het is de indrukwekkende geboorteplek van de eigenbouw chopper van Ronald Brouws: The Inferno!

We ontmoeten elkaar bij de ingang van de werf. Ronald rijdt voorop en escorteert mij naar de binnenplaats. “Naast reparatie en onderhoud is het bedrijf vooral gespecialiseerd in vrachtboten, die kunnen varen zonder tussenkomst van een sleepboot. Als facilitair coördinator ben ik verantwoordelijk voor het beheer van de scheepswerf”, begint Ronald met gepaste trots. Hij werkt hier al meer dan 27 jaar en vanaf de kade langs de Beneden-Merwede wijst hij naar de dijkwoning, waar hij met z’n gezin woont.

KRIEBELEN

“In de winter van ’79 ging ik samen met mijn vader naar het Elefantentreffen, dichtbij de Poolse grens. In Duitsland verwisselden we onze gewone motorbanden voor spikesbanden. Dit helse winteravontuur is me altijd bijgebleven. Mijn eerste motor was een parelmoer witte BMW RS100 in jubileum-uitvoering, waar ik 16 jaar door weer en wind en met veel plezier op heb gereden. Daarna hebben veel Ducati’s en andere BMW’s de revue gepasseerd. Pas nadat ik een BMW R26 volledig had gerestaureerd, begon het idee om zelf een chopper te bouwen bij me te kriebelen.”

WERKPLAATS

In 2016 begint Ronald samen met zijn vader Joop aan de bouw. Joop is inmiddels tachtig en rijdt nog regelmatig motor. Op de werf hebben ze de gehele werkplaats tot hun beschikking. Een bijkomend voordeel is dat Ronald bekend is met alle gereedschappen en apparaten. Beter kun je niet starten.

De basis is een Ultima hardtail frame van Motorcycle Dynamics, waarvan de balhoofdhoek drie graden onderuit is gezet. De bij het frame meegeleverde voorvork werd door Ronald vervangen door een springer. Er werden onderdelen besteld, maar ook veel zelf gemaakt. “Het voorspatbord komt uit Amerika en is aangepast om het sluitend te maken over het 23 inch voorwiel. Het achterspatbord hebben wij zelf gewalst met een Engels wiel. Het 106 cm brede stuur is opgebouwd uit hydrauliekbuis en werd door ons zelf gebogen. Ik vind een breed stuur comfortabeler rijden dan bijvoorbeeld een ape”, licht hij toe.

Belgian Steel: Captain’s Panhead Chopper

KOPPEL

Ronald is niet van plan om met de hardtail sneller te rijden dan 110 km/u. Belangrijk is echter wel dat de motor vlot met het verkeer mee kan. Uitgangspunt werd dus een blok met veel koppel. Via internet bestelt hij in Amerika een S&S carter. EVO cilinders en koppen worden toegevoegd, evenals een Mikuni carburateur. Met bruikbare tips van H-D specialist Marc Andriesse uit De Meern loopt het blok uiteindelijk soepel. “Het blok, inclusief elektronische ontsteking, heeft mij nog geen 2800 euro gekost”, verklaart Ronald.

COVERS

“Ik wilde een unieke paintjob en kwam uit bij mahoniehout. Het frame is gepoedercoat met een wrinkle structuur. De covers op het blok zijn van mijn favoriete rockband Grateful Dead. Aan de springervork zit een Mexicaans kleedje gebonden met een leren hondenriempje. Het kleedje is van mijn nicht Ellen geweest, die onlangs is overleden. Verder hoeft het niet allemaal nieuw te zijn. Zo zijn de bedieningsknoppen van een Shovel. De oliedrukmeter komt rechtstreeks hier uit het magazijn. De Big Spoke wielen laat ik langzaam roesten. Hij moet leven.”

OP ZOEK

Rijden door de polder, naar z’n werk en ritten als de Sahabat Ride-Out. Dat is wat Ronald graag doet op z’n chopper. Soms met vrouwlief achterop. “Hier in Sliedrecht rijd ik regelmatig met een vaste groep van 27 bikers. We zijn geen MC of club en hebben geen verplichtingen. Voor de langere ritten, zoals naar Tirol pak ik m’n Electra Glide. M’n zoon Jeffrey is 24 en rijdt nu een jaar motor. Zijn Suzuki GS hebben we terug getuned naar 40 kW en opnieuw laten spuiten. Als hij braaf zijn puntenrijbewijs houdt, ontvangt hij volgend jaar z’n A-rijbewijs. Intussen zijn we op zoek naar een V-Rod, die we samen kunnen gaan verbouwen. Het hoeft niet via de makkelijkste weg, dus een binnen-of buitenlandse schademotor met alleen het frame en blok is welkom. Mocht er een lezer zijn die een gouden tip heeft, dan horen we het graag!” (Mail naar info@bigtwin.nl)

Tekst & foto’s: Edgar Vingerhoed

TECHNISCHE SPECIFICATIES THE INFERNO

Categorie Details
MerkInferno
Bouwjaar2014
Eigenaar/BouwerRonald Brouws, a.k.a. Dutch

Motorblok

Bouwjaar2014
MerkS&S
TypeSuper Stock
Cilinderinhoud1340 cc
VersnellingsbakDelkron 5-bak
OntstekingDyna S dual fire
CarburateurMikuni HSR 42
LuchtfilterCSS rapid air cleaner brass grill
UitlaatDrag pipes met fishtails
CoversGrateful Dead
Primaire aandrijvingZodiac belt drive

Rijwielgedeelte

FrameHardtail Ultima, aangepast
Voorwiel23’’ DNA black/chrome
Voorband130/60-23’’ Dunlop
VoorremDNA
VoorvorkSpringer 2’’
Achterwiel18’’ DNA black/chrome
Achterband200/50-18’’ Dunlop
AchterremH-D
AandrijvingInferno belt 1 ½’’

Diversen

StuurFlyerbar, 106 cm breed
SnelheidsmeterSoftail
HendelsShovelhead
HandvattenCole Foster
Koplamp5’’ Bates
OlietankEVO
ControlsK-Tech Deluxe, brass throttle
BenzinetankStreched chopper pop up valve
ZadelCosta Esta Molding met gasveer
AchterspatbordCustom made
AchterlichtStop, old skool
Floor BoardsCustom Chrome Europe
BedradingWire Dynamics, custom made
Draai- en freeswerkSpacer, fenderstruts, nummerplaat, voorspatbordbeugels
BijzonderhedenOdyssey gel accu, Dakota speed generator, brass stoterstangcovers, interface, pegs, chrome pillion pad, vintage backseat, Mexican blanket van Ellen (R.I.P.)

Spuitwerk

KleurWood
DesignMahonie Hydrographics
SpuiterGlobal Custom Paint

Dank Aan

CreditsM’n maat Ivar Speedy, Marc Andriesse en Miranda

Meer Ronald

Categorie Details
NaamRonald Brouws a.k.a. Dutch
Bouwjaar1967
BeroepKeurmeester tools, NEN3140, facilitair coördinator
TypeMakkelijk in de omgang
DrankWhisky en Hertog Jan bier
EtenTiroler en Indisch
LiefdeGetrouwd met Miranda
TVNah
PolitiekNah
FilmDocumentaire op Discovery
MuziekMotörhead, Rammstein, Metallica
BoekStrips
SportBergklimmen in Tirol
HobbySleutelen en bergen
VrouwenAll
MannenNope
MotorenHarley-Davidson, custom bikes, Ducati
VoorbeeldMezelf
Lijfspreuk‘Live hard, live every day’

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen