Harley-Davidson rolde begin 2019 onder de noemer ‘More Roads to Harley-Davidson’ een ingrijpend plan voor de toekomst uit, met daarin maar liefst 20 nieuwe modellen. Een dappere en naar verluidt ook noodzakelijke stap om nieuwe en vooral jongere klanten aan het merk te kunnen gaan binden. Van alle gepresenteerde conceptstudies waren er twee die met kop en schouders boven de rest uit staken; de Harley-Davidson Bronx en de H-D Pan America. De Bronx Streetfighter was gebaseerd rond het nieuwe vloeistofgekoelde 60° V-Twin ‘Revolution Max’ motorblok. We schrijven ‘was’, want nog geen twee maanden geleden haalde Jochen Zeitz, de nieuwe baas bij Harley-Davidson een dikke streep door bijna de hele ‘More Roads to…’ plannen van zijn voorganger Matt Levatich. Zeitz kwam met een volledig nieuw plan van aanpak dat hij presenteerde als ‘The Rewire.’ Kort samengevat komt dat plan neer op: ‘Terug naar de core van het merk Harley-Davidson’. De vraag is dus; gaan die Bronx en de Pan America er nu toch nog komen? Vooral de Bronx leek veelbelovend; dik 115 pk uit 975 cc en een maximum koppel van meer dan 95 Nm. Waardes die een Streetfighter waardig zijn, maar toch verpakt in redelijk herkenbaar Harleydesign. H-D heeft het niet makkelijk, want met hun corebusiness (dikke, tweecilinder cruisers) moeten ze het opnemen tegen een kwalitatief uitmuntende concurrentie (van Indian en sinds kort ook BMW…) en nieuwe modellen ontwikkelen kost een hoop geld. De kans dat we de Bronx nog gaan zien is waarschijnlijk niet zo heel groot meer en dat is best jammer, want het prototype ziet (zag…) er best wel veelbelovend uit.

www.harley-davidson.com