Dat Harley-Davidson het op dit moment niet makkelijk heeft moge inmiddels duidelijk zijn. Normaal gesproken maakt Harley-Davidson in augustus haar nieuwe modellen bekend, maar het is nog steeds onzeker welke van de aangekondigde nieuwe modellen voor 2021 daadwerkelijk in productie genomen zullen worden. Zal het de Custom 1250 worden of toch het nieuwe adventure model, de Pan America? Of zal er ingezet worden op meer elektrische modellen? Wel is aangekondigd dat de Bronx streetfighter er in ieder geval definitief niet bij zijn.

Ander opmerkelijk nieuws is dat als in januari volgend jaar de Euro-5 eisen van kracht worden alle Street- en Sportster modellen in Europa niet meer worden geleverd. Deze modellen zullen op markten waar de milieu-eisen minder scherp zijn nog wel worden aangeboden, maar Harley zal de fabriek in India, waar de Street modellen gebouwd werden, t.z.t. wel gaan sluiten. Het lijkt erop dat het ambitieuze ‘More Roads to Harley-Davidson’ plan, dat werd gepresenteerd onder de leiding van Michael Levatich grotendeels van tafel is geveegd door de huidige CEO Jochen Zeitz. Natuurlijk heeft ook H-D te lijden onder de corona-maatregelen en dan was er ook nog de handelsoorlog waarbij de Amerikanen enorme toeslagen op de import van ‘buitenlands’ staal hieven en Europa daar op antwoordde met gelijke importheffingen op (o.a.) Harleys. De Harley fabriek verlaagde daarop haar prijzen zodat de Europese consument nauwelijks iets van de prijsverhoging merkte, maar dat betekende wel dat Harley de winst zag afnemen. Dat er bij ons in de Benelux meer Harleys werden verkocht is een positieve trendbreuk, want wereldwijd is de verkoop van Harley-Davidsons met ruim 15% gedaald. Dat is reden tot zorg, maar geen reden tot paniek, want wie de geschiedenis van het merk kent weet dat er al veel vaker donkere wolken boven Milwaukee gehangen hebben… En dat die ook altijd weer verdwenen zijn!

Jochen Zeitz, de nieuwe CEO van Harley-Davidson
Pan America, adventure touring
Conceptmodel van de Custom