Ja! Daar istie dan… De langverwachte en veelbesproken nieuwe Harley-Davidson Pan America, meteen verkrijgbaar in twee versies: de 1250 en 1250 Special. De Pan America lijkt vooralsnog een van de slechts twee nieuwe Harley modellen die uit het ‘More Roads To Harley-Davidson’ adagium van voormalig CEO Matt Levatich zijn overgebleven. Het andere model is de nog te introduceren 1250 cc vloeistof gekoelde ‘Custom 1250’ die we stiekem alvast de ‘nieuwe Sportster’ hebben gedoopt. Levatich werd, waarschijnlijk vanwege zijn aandrang om 50 nieuwe Harley modellen te maken, de laan uit gestuurd en vervangen door Jochen Zeitz, die vrijwel alles wat Levatich op de rails had gezet schrapte. Alleen de Pan America en een ander model dat tot op heden officieel werd omschreven als ‘High Performance Harley’ waren waarschijnlijk al zo ver ontwikkeld dat niet-produceren al geen optie meer was. Daarbij was het nieuwe Revolution Max motorblok al veel eerder ontwikkeld en in productie gegaan. Die kun je dan niet zomaar ergens in een hoek gooien en net doen of het nooit heeft bestaan.

Maar terug naar de Pan America. Met dit model tracht Harley iets van het marktaandeel van de BMW GS af te snoepen. Want rechtsom, of linksom, de GS is de laatste 10 jaar de best verkopende zware motor wereldwijd. De nieuwe Harley-telg is natuurlijk vernoemd naar de Pan-American Highway, een netwerk van wegen die de Amerikaanse continenten met elkaar verbindt. Met 152 pk behoort de Pan America direct tot de top van de zware avonturiersklasse en deelt ze deze, behalve met de al genoemde BMW GS, ook met de Kawasaki Versys, Honda Africa Twin, Suzuki V-Strom, Triumph Tiger, KTM Adventure en Yamaha Explorer, om maar eens wat te noemen. De 1250 cc, 60 graden V-Twin (nog altijd een stukje technische V-Rod erfenis) is dragend onderdeel van het rijwielgedeelte. Het voorframe, het centrale frame en het achtergedeelte zijn rechtstreeks aan het motorblok bevestigd. Voor het remmen heeft Harley aangeklopt bij het Italiaanse Brembo en er is een nieuwe radiale monoblock-remklauw met vier zuigers ontwikkeld die de dubbele 320 mm voorremschijven bedient. Achteraan is er de enkele 280 mm schijf. Voor de navigatie en de overige info is er een kantelbaar 6,8 inch TFT touchscreen aanwezig. Het display ondersteunt alle infotainment via Bluetooth vanaf de smartphone van de rijder, waaronder muziek en telefoon. Navigatie gaat via de gratis Harley-Davidson app voor iOS of Android. Verder heb je natuurlijk (o.a.) gecombineerd remmen, (bochten)ABS, tractiecontrole, een elektronische slipperkoppeling en hellingsassistentie. In de elektronica-doos zitten maar liefst vijf rij-modi, een in 4 standen verstelbaar windscherm en led-verlichting.

De Pan America 1250 Special is de luxe versie met elektronisch verstelbare semi-actieve voor- en achtervering. Daarnaast kan deze PanAm ook uitgerust worden met ARH (Adaptive Ride Height) ophangingssysteem dat automatisch overschakelt tussen een lage stoppositie en een optimale rijhoogte wanneer je rijdt. De zadelhoogte is daarmee ofwel 870 mm of 895 mm en het maximale toerental is 9.500. Nog een leuk weetje… De bij de Pan America behorende kledinglijn is ontworpen door het Nederlandse Rev’it! Hoe het rijdt hopen we jullie zo snel mogelijk uit de eerste hand te kunnen vertellen, maar de specs van de Pan America zijn in ieder geval veelbelovend en het prijsniveau is zonder meer concurrerend.

Motorblok: Revolution Max 1250

Boring x slag: 105 x 72 mm

Cilinderinhoud: 1252 cc

Compressie: 13,0 : 1

Wielbasis: 1580 mm

Voorband: 120/70R19

Achterband: 170/60R17

Tankinhoud: 21,2 ltr.

Gewicht (rijklaar): 245 kg

Kleuren: Vivid Black of River Rock Gray. (Héé… Waar is de oranje versie gebleven?)

Prijs Pan America: € 16.495,- (B), € 18.995,- (NL)

Prijs Pan America Special: € 18.495 (B), 21.995,- (NL)