Moto Guzzi viert dit jaar haar 100ste verjaardag. Dat is een eeuw van traditie, passie, succes en herinneringen aan de motorfietsen die nog altijd in Mandello del Lario worden gebouwd. Op dit moment zijn dat vooral de V7 en V9 series en natuurlijk de Guzzi V85 TT. Aan het uiterlijk van deze all-road hoefden de Guzzi techneuten voor de nieuwste versies niet veel te schaven, maar voor het halen van de Euro 5 emissie- en geluidseisen diende wel het motorblok flink onder handen genomen te worden. Maar geen paniek, want de luchtgekoelde, dwarse V-twin zal niet verdwijnen, het is immers Guzzi’s handelsmerk. Wat opvalt, is dat de nieuwe Guzzi blokken nog steeds maar twee kleppen per cilinder hebben. Wel wordt tegenwoordig een titanium inlaatklep gebruikt. Het vernieuwde blok heeft meer koppel bij lage en middelhoge toerentallen, dankzij geoptimaliseerde timing van de nokkenas en stoterstangen en de aangepaste elektronica. Op de nieuwe spaakvelgen zijn nu tubeless banden gemonteerd. De Guzzi V85 TT, V7 en V9 hebben nu dus allemaal hetzelfde blok. De 853 cc dwarsgeplaatste V-Twin levert nu 65 pk en 73 Nm koppel. Guzzi V9 Bobber heeft een nieuw zadel, nieuw gevormde zijpanelen en een nieuw, kort voorspatbord. Ook nieuw op de Bobber zijn de digitale meters en het LED-verlichtingssysteem met dagrijverlichting. De nieuwe rubberen voetsteunen moeten trillingen reduceren, terwijl het balhoofd is versterkt. De Moto Guzzi V9 Roamer is verkrijgbaar in Grigio Lunare (grijs) en de V9 Bobber in Nero Essenziale. Zwart dus. Kijk op www.motoguzzi.com