Het Indiase bedrijf Mahindra hoopt de Britse motorindustrie nieuw leven in te blazen door het befaamde merk BSA terug te brengen. Met BSA is na Royal Enfield en Norton weer een oorspronkelijk Brits merk in Indiase handen gekomen. Het bijzondere aan dit plan is dat het geen ‘Made in India’ motoren gaan worden, maar dat BSA echt in Engeland wordt gemaakt. Er zijn nog wat haken en ogen zoals de uitkomst van de Yes-or-No-Brexit deal maar Mahindra begint rond deze tijd al met de bouw van een R&D locatie in Banbury waar eerst nog motorfietsen met verbrandingsmotoren ontwikkeld moeten worden. Tegelijkertijd wordt ook elektrische motortechnologie ontwikkeld om eind volgend jaar een elektrisch model te kunnen leveren. Qua ‘gewone’ motoren fabriceert Mahindra meer dan genoeg exemplaren; men is ook eigenaar van het recent heropgerichte Jawa en van Peugeot Scooters & Peugeot Motocycles. Mahindra kocht de rechten op de merknamen BSA en Jawa in 2016 in één koop samen met de Peugeot scooterdivisie. Bij deze merken werden al snel ‘nieuwe’ modellen gepresenteerd, maar dat waren technisch gezien steeds Mahindra modellen met een ander uiterlijk.

BSA (Birmingham Small Arms) werd opgericht in 1861 om wapens te maken op Small Heath, nu vooral bekend als decor voor de populaire Netflix-serie Peaky Blinders. De metaalbewerkingsfabrieken werden later omgebouwd voor de productie van fietsen en vervolgens motorfietsen. In de jaren vijftig was BSA de grootste motorfietsfabrikant ter wereld, maar in de jaren zeventig kwamen de Japanners met betere, goedkopere producten en ging het Britse bedrijf failliet.

Engeland als land voor de productie kiezen is natuurlijk geen patriottische ingeving. Mahindra krijgt steun van de Britse regering, die de BSA Company een subsidie van 4,6 miljoen Pond toekent om elektrische motorfietsen te ontwikkelen, in de hoop zo minstens 255 banen te creëren.