Hoewel de BMW R18 inmiddels bij voorinschrijving al virtueel in de etalage staat is er nog steeds geen 100% definitieve productieversie getoond. Wel komen er steeds meer details beschikbaar van ‘Der RiesenBoxer’ (vrij vertaald: ‘de reusachtige Boxer’). De R18 heeft in elk geval het grootste vlakke twin blok dat de wereld ooit heeft gezien. Op Internet zijn al genoeg beelden te vinden die het klassieke design onthullen met gescheiden blok en versnellingsbak en een open cardan. De inspiratie komt van de BMW R 5/R 51 (1936-1941) en BMW R51/2 (1950-1951), maar de R18 is technisch natuurlijk volledig opgebouwd als een moderne cruiser. Met een boring x slag van 107,1 x 100,0 mm komt de cilinderinhoud op 1802 cc. De compressie is 9,6:1. BMW claimt voor haar dikste Boxer een piekvermogen van 91 pk (67 kW) bij 4.750 t.p.m. en een maximaal koppel van (hou-je-vast) 158 Nm bij 3.000 t.p.m. Overigens is er van dat koppel al 150 Nm beschikbaar bij slechts 2.000 t.p.m, wat wijst op een supersoepele krachtbron met al heel veel power onderin. Het olie/luchtgekoelde blok met nicasil coating op de cilinderwanden telt twee nokkenassen met stoterstangen en 4 kleppen per cilinder met dubbele ontsteking. Verder natuurlijk een modern motormanagement systeem en inspuiting. Zoals verplicht vanaf 2020 voldoet de Big Boxer aan de Euro-5 emissie-eisen en is er een driedelige katalysator in de uitlaat gebouwd. Wanneer de echte productieversie van de nieuwe R18 haar publieksdebuut gaat maken is op dit moment nog een groot geheim, maar we houden je op de hoogte! www.bmw-motorrad.nl