In het kader van de versnelde groeistrategie met de titel ‘More Roads to Harley-Davidson’, zijn weer twee nieuwe Harley-modellen geïntroduceerd. Beide Harleys hebben het nieuwe Revolution Max motorblok; een vloeistof gekoelde 60-graden V-Twin in 1250 cc uitvoering voor de ‘Pan America’ en in 975 cc uitvoering voor de ‘Bronx’. Wie goed kijkt ziet dat de cilinders nu ook niet meer in een lijn staan, maar iets verspringen. Het lichtgewicht blok is voorzien van een interne balansas om primaire trillingen op te heffen, wat de duurzaamheid van de motor als geheel ten goede komt. De 1250 cc uitvoering van het Revolution Max blok is goed voor (meer dan) 145 pk en 122 Nm koppel. Dat de kleinere Revolution Max 975 cc het iets minder doet is logisch. Maar met (meer dan) 115 pk en 95 Nm koppel zijn dat bepaald geen waardes waar een fabrikant zich voor hoeft te schamen. De Harley-Davidson Pan America is een adventure-touring motorfiets in de beste tradities van een BMW GS, Triumph Tiger Explorer, KTM Adventure of Honda Africa Twin.

De Bronx is volgens H-D ‘Een middelzware streetfighter met compromisloze attitude en de performance om die houding waar te maken’. Opvallend is in elk geval dat in Harley’s persberichten opeens kreten als ‘brede powerband’ en ‘hoogtoerig vermogen’ opduiken. Als met dit motorblok geen nieuwe supersportieve VR1000 op het lijstje van nieuw te verwachten modellen staat, eten we hier ter plekke onze steunzolen op!