In het vorige nummer, onze Bigtwin H-D Special, deed reporter Ben verslag van zijn eerste rij-impressie met de nieuwe Harley-Davidson Low Rider S. Naast de sterke punten van dit nieuwe model ontdekte hij ook een paar punten die in zijn ogen beter zouden kunnen. Hij sprak daarover met de man die leiding gaf aan het engineering team dat de nieuwe Low Rider S ontwikkelde. ‘Technical Lead’, Mark Strong. Helaas bleek (gevalletje Wet van Murphy…) dat kaderstukje in het artikel weg gevallen, maar willen we jullie natuurlijk niet onthouden wat Marks reacties waren op de kritische kanttekeningen van Ben… Dus hier alsnog hun gesprekje:

Bt: Rem- en koppelingshandle niet instelbaar…

MS: Is wel een punt waar we naar gekeken hebben, maar we ontwerpen de handles sowieso dat ze ook geschikt zijn voor kleinere handen en houden het drukpunt dicht bij het stuur. Er is dus vanuit de rijders geen vraag naar een instelmogelijkheid en daarom hebben we die achterwege gelaten.

Bt: Was het niet praktischer en logischer geweest de tellers in het kuipje onder te brengen?

MS: Ik begrijp waar je vraag vandaag komt en voor een plek in het kuipje valt inderdaad veel te zeggen. Maar dit nieuwe model moest aansluiten op de vorige versie en de Dyna oorsprong weergeven. Dus dit is een keuze die alles te maken heeft met de stijl van het model en zijn historie.

Bt: Positie voetsteuntjes en zitpositie is wel even wennen…

MS: Dit is onze eerste en tot nu toe enige 114 met mid-controls. Daar hebben we voor gekozen omdat de klanten daar om vroegen, maar ook omdat het weer een verwijzing is naar de Dyna-erfenis. En tja, ieder mens is anders en dus past iedereen net even anders op onze motoren.

Bt: De vering voelt niet bepaald verfijnd aan…

MS: Het is altijd de uitdaging om de juiste balans te vinden tussen comfort en controle. En daarbij heb je ook te maken met het kosten-aspect. Gezien het performance karakter van de Low Rider S hebben we deze vering gekozen als de beste combinatie van comfort en respons op de rijder input.